Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
27.11.2017, 14:14

Kabelka zo Slovenska, ktorú chce aj Lagerfeldova mačka

V móde sa pohybuje už takmer 20 rokov. Predáva kabelky pod značkou leTTa.

Kabelka zo Slovenska, ktorú chce aj Lagerfeldova mačka
Zdroj: leTTa

 Príbeh slovenských luxusných kabeliek leTTa si môžete prečítať aj v magazíne prečo nie?!, ktorý je súčasťou pondelkového vydania Hospodárskych novín.

Cez modelingovú agentúru, vydavateľstvo či produkciu sa prepracovala až k dizajnovaniu a výrobe kabeliek. Dnes vlastní Nikoletta Rajnáková exkluzívnu značku leTTa. Svoje kabelky predáva od New Yorku až po Soul. A medzi jej fanúšičky patrí aj šéfka Instagramu či mačka vplyvného dizajnéra.

Nikoletta privoňala k móde, keď mala 23 rokov. Pracovala ako agentka pre modelingovú agentúru, hľadala modelky, zastupovala ich a učila sa pravidlám sveta fashion. Vydržala dva roky: „Pre niekoho by to bol dream job. Žila som pekný, zaujímavý život, no začala som tušiť, že toto nie je ono, odišla som.“

Na pár mesiacov sa zamestnala v českom vydavateľstve a potom spolu s priateľkou založili vlastnú eventovú a produkčnú agentúru. Okrem iného zastupovali vplyvnú agentúru Marilyn agency, ktorá patrí medzi absolútnu špičku módneho biznisu.

Tsarina na spôsob Flinstonovcov
Keď pred štyrmi rokmi predala podiel v agentúre, riešila, čomu sa chce ďalej venovať: „Vždy som popri mojej práci robila aj styling, pochopila som, že rada kreatívne tvorím. A navyše, začala som sa intenzívne zaoberať sama sebou, prešla som osobnostným tréningom a aj keď to možno bude znieť zvláštne, počas meditácie mi napadlo, že si urobím kožušinovú tašku.

Milujem módu, rada nakupujem, tak som si povedala, že idem do toho. Dnes sa tomu už iba smejem, prvá taška vyzerala, akoby ju vyrábali Flinstonovci, bol to kus kožušiny prišitý ku kabelke. Nazvala som ju Tsarina. A tak sa to vlastne celé začalo....“

Zdroj: leTTa

​Ani netušila, že svojím prvým ružovým kožušinovým modelom práve štartuje svoj biznis. Kabelku si viackrát zobrala do spoločnosti v Bratislave či v New Yorku, kam sa už roky vždy rada vracala. Kamarátkam sa páčila a chceli, aby im vyrobila niečo podobné. „Začalo si to žiť svojím životom. Po roku tohto živelného prístupu som leTTu začala brať ako biznis. Z kabelky pre Flinstonovcov sa stal luxusný módny kúsok.“

Jej hlavným biznisom bol stále styling a osobnostné poradenstvo. S pomocou kamarátky koučky Dany Hamarovej začali systematicky budovať značku leTTa. Stratégiu, biznis líniu, výrobu, logistiku, PR, sociálne médiá:

„Danka ma naučila, že sa musím venovať všetkým zásuvkám v mojej komode. Nielen tým, ktoré mi vyhovujú. Móda je biznis ako každý iný. Je to o tabuľkách, časových plánoch, výstavách, predaji, prísnych pravidlách. Je to ďaleko od kreslenia návrhov. Vôbec som tej štruktúre nerozumela, veľa som sa musela naučiť, ale dnes to funguje. Ak by sme nepracovali systematicky, všetko by sa rozpadlo.“

Nikoletta využila to, že New York je jej druhým domovom. Poznala prostredie aj ľudí, ktorí pracovali v prestížnych obchodných domoch, a nebála sa ponúknuť im svoj produkt.

Zdroj: leTTa

„Moju značku zobral prvý obchod v SOHO, je to úžasný Concept store Kirna Zabete. Odvážnym šťastie praje. Priniesla som štyri moje kabelky Tsariny a ukázala som ich mojej známej, ktorá tam pracovala ako predavačka. Upozornila ma však, že v New Yorku nefunguje biznis balkánskeho typu. Ukázala ich však majiteľke obchodu a po desiatich dňoch som dostala esemesku, že ma berú.

Nákupcovia tohto Concept storu rozhodli, že moja Tsarina bude v segmente luxury a musí preto stáť viac ako tisíc dolárov. Rozhodovali sa podľa kvality materiálov a dizajnu, matematika bola veľmi jednoduchá a priama.“

Tento obchod vystrelil leTTu do veľkého sveta módy. Nikoletta však vedela, že musí začať pracovať ešte tvrdšie. Ak by totiž povolila, veľmi rýchlo by svoju pozíciu stratila: „Odvtedy iba šperkujeme a zlepšujeme to, čo som začala pred štyrmi rokmi. Som dizajnérom aj investorom mojej značky a pracujem s vlastnými peniazmi, no dáva mi to slobodu, nikomu sa nemusím zodpovedať.“

Kabelka made in Slovakia
Napriek tomu, že predáva takmer na celom svete, všetky kabelky vyrába doma, na Slovensku. Pre Nikolettu je slovenský pôvod veľmi dôležitý a nikdy neuvažovala nad tým, že by presunula výrobu napríklad do juhovýchodnej Ázie.

Zdroj: leTTa

„Mám koženú a kožušinovú výrobu. Na všetko poctivo dohliadam a kontrolujem. Veľmi si vážim čas, ktorý tam môžem stráviť. Mám človeka, ktorý pracuje s kožou a s kabelkami 40 rokov. Je to výnimočný, skúsený remeselník a majster.

Bohužiaľ, u nás tento majstrovský level postupne vymiera. Pracujeme iba s talianskou kožou a so škandinávskymi líškami, ktoré pochádzajú zo špeciálnej farmy a sú z najvyššej kategórie SAGA Royal. Kovania sú takisto talianske a berú ich z fabriky, ktorá pracuje pre Pradu aj Gucci.“

Nikoletta otvorene hovorí: „Slovensko je malý trh, nedám naň však dopustiť. Mám tu svoju klientelu, ktorá je silná a je mi verná.“ V Bratislave prevádzkuje vlastný showroom a e-shop.

Jej kabelky sa však predávajú po celom svete. Dostanete ich v Dallase, Houstone, New Yorku, Toronte, Montreale aj v juhokórejskom Soule: „Zrušil ma jeden z nákupcov v New Yorku, na ktorom mi veľmi záležalo. Vtedy ma to nakoplo k rozhodnutiu, že musím vyskúšať Áziu. Trvalo to pol roka a teraz sme v obchode v Soule. leTTA tam má veľký ohlas a je veľmi úspešná. Kórejčania milujú módu, sú veľmi vďační. Ak sa vám niečo nepodarí, musíte sa posunúť inde a naštartovať nové možnosti.“

Medzi celebritami
Dnes je etablovanou značkou. Nemusí klopať na dvere obchodov, ale štandardne vystavuje na fashion veľtrhoch: „Tam si ma nájdu obchody, ktoré ma chcú zastupovať.“

Pozná sa aj s mnohými vplyvnými ľuďmi fashion biznisu: „Dnes je mojou dobrou kamarátkou Carlie Cushnie z dvojice Cushnie et Ochs, to sú ženy, ktoré obliekajú mnohé celebrity od Jennifer Lopez až po Gwyneth Paltrow. Zoznámili sme sa tak, že si Carlie odo mňa objednala štyri kabelky naraz.“

Ďalšou fanúšičkou leTTy je Eva Chen, šéfka Instagramu, ktorú v Amerike volajú digital Anna Wintour (bývalá šéfredaktorka Vogue, o ktorej nakrútili film Diabol nosí Pradu). Aj ona vlastní viacero Nikolettiných kabeliek a fotí sa s nimi na svojom profile. Ďalšou známou majiteľkou kabelky je Nasiba Adilová, vplyvná návrhárka ruského pôvodu, ktorá si leTTU zobrala aj na newyorský fashion week rovno v prvý deň, keď sa začínal:

„Do rána mi ľudia prespamovali Instagram a e-mailovú schránku. Všetci chceli vedieť, kde sa dá moja taška kúpiť, ako im ju viem doručiť, tieto ženy sú neuveriteľne vplyvné vo svete módy.“

Okrem kolekcií pracuje aj na mieru, no snaží sa udržiavať exkluzivitu a jedinečnosť svojich modelov. Mnohé jej zákazníčky chcú vyšiť iniciály, túžia po originalite, niche a cenia si „neopozeranosť“ značky: „Ak sa pohybujete v segmente luxusnej módy, dostanete sa ku všetkému, čo existuje. leTTA je stále niche biznis, preto chcem radšej tvoriť nové produkty, ako sa rozširovať do veľkých rozmerov.“

Páči sa aj mačke

Nikoletta si všimla, že ju v poslednom čase vo veľkom sledujú ľudia zo značky Fendi. Pracuje pre nich aj známy dizajnér Karl Lagerfeld: „Napísal mi jeho kocúr Choupette. Vraj sa mu moja kabelka páči a pýtal sa, či by som mu jednu neposlala. Výsledok bol taký, že sme sa nedohodli. Je to milé, že vám píše mačka Karla Lagerfelda a chce bielu tašku, no je mi jasné, že za účtom je dáma, ktorá túži po taške.

Je to v poriadku, ale politika mojej značky je, že kabelky nerozdávam. Možno sa raz dohodneme, uvidíme, ale až keď mačku posadia do mojej kabelky, to by sa mi páčilo. Ale vravím si, ak nás sledujú od Fendi, Chanel či Lagerfelda, asi to robíme dobre,“ s úsmevom dodáva Nikoletta.

Ticketportal.sk