Sledujte nás na Instagrame
@hospodarske_novinyH&M a Zara se totiž na rozdiel od Prady alebo Burberry dokonale prispôsobili dobe internetu.
Rebríčku stovky najväčších spoločností sveta, ktorý zostavuje newyorská agentúra Interbrand, sice vládnu technologickí giganti Apple, Google a Microsoft, tohtoročný rebríček však veľa prezradil aj o podnikaní s módou. Drahé značky ako Hermès, Gucci aleboo Burberry zaostávajú za lacnými odevnými reťazcami H&M a Zara.
Napríklad Zara patrí do portfólia španielskej skupiny Inditex. Jej zakladateľ Amancio Ortega je považovaný za aktuálne tretieho najbohatšieho človeka na svete (podľa hodnotenia Forbes).
S majetkom v hodnote takmer 80 miliárd dolárov je súčasne najbohatším Európanom a podľa serveru Business Insider je číslom jeden na svetovom trhu s módou. Ten sa mu podarilo podmaniť práve rýchlym kopírovaním trendov od veľkých značiek a prakticky okamžitou dodávkou týchto trendov do obchodov. Ich kolekcie sa točia v 14-dňových intervaloch.
Najhodnotnejšou módnou značkou vôbec je ale výrobca športového oblečenia Nike, ktorý svojho večného konkurenta Adidas nechal ďaleko za sebou (55. miesto). Tri prúžky tak výrazne prehrávajú v súťaži s konkurenciou pod symbolom fajky.
Predaje tenisiek sú momentálne na absolútnom vrchole a športové značky sa predháňajú v kolaboráciách so známymi osobnosťami, v limitovaných edíciách a experimentoch s 3D tlačiarňami.
Napriek tomu, že Adidas v posledných rokoch predstavil veľmi úspešnú spoluprácu s muzikantom Kanye Westom a tiež so superstar japonskej módy Jódžim Jamamotom, a prilákal tak pozornosť mladších zákazníkov a milovníkov módy.
Americká firma Nike je naopak verná svojmu pôvodu výrobcovi športovej obuvi. Mieri predovšetkým na profesionálnych športovcov a zákazníkov, pre ktorých nechce byť iba módnym doplnkom, ale súčasťou ich aktívneho životného štýlu.
Nezaostáva ale ani v módnych trendoch. Napríklad pravidelnou spoluprácou so značkou Supreme. Založili ju v 90. rokoch a je synonymom pre subkultúru skateboardistov a hiphoperov.
Práve ázijský trh je podľa expertov príčinou, prečo niektoré drahé značky v rebríčku zaostávajú. Čo je pre odevné odevné reťazce H&M a Zara úplne automatické, s tým sa luxusné značky ťažko zžívajú. Reťazce totiž prevádzkujú e-shopy, ktoré dodávajú tovar do desiatok krajín sveta, niektorí výrobcovia luxusnej módy sa do predaja online púšťajú iba s veľkou neochotou.
Príkladom môže byť značka Prada. S hodnotou necelých 5 miliárd dolárov sa umiestnila na nelichotivom 94. miesto. Podobne ako iné luxusné značka, aj Prada utrpela častými teroristickými útokmi v Európe, kde k najpočetnejším zákazníkom patrí práve klientela z Ázie. Títo turisti však po útokoch v Paríži začali vyhľadávať iné lokality, kde módne domy nemajú zastúpenie.
Talianska Prada sa preto vlani rozhodla zdvojnásobiť svoje investície do online predaja a až tento rok rozšírila svoju sieť o Čínu, Južnú Kóreu a Japonsko.
Podľa The New York Times sú ázijskí zákazníci mladší ako na zvyšku svetových trhov. Práve v Číne sa momentálne realizuje zhruba tretina všetkých obchodov s luxusným tovarom.
Okrem e-shopov tak majú pomôcť luxusným domom aj čínski influenceri. Gucci napríklad spolupracuje so speváčkou Chris Lee, umelec Kris Wu je zase modelom pro Burberry a nemôže chýbať ani herečka Fan Ping-ping, ktorá je považovaná za ázijskú Kim Kardashian.
Podľa Interbrands budú lacné reťazce veľkou konkurenciou pre luxusné domy až do tej doby, kým nenájdu rovnováhu medzi svojou exkluzivitou a rozmarmi dnešného zákazníka, ktorý chce nakupovať jednoducho a hlavne rýchlo.
Najhodnotnejšie značky
1. Apple
2. Google
3. Microsoft
…
18. Nike
19. Louis Vuitton
23. HM
24. Zara
32. Hermes
51. Gucci
55. Adidas
86. Burberry
94. Prada
95. Dior
Zdroj: Interbrand