StoryEditor

Motorizmus: Slovák Katriňák pôjde tretíkrát najťažšie motoristické preteky Dakar

20.12.2005, 07:00
Autor:
TASRTASR

Slovenská republika bude mať tretíkrát v ére samostatnosti zastúpenie na najnáročnejšej motoristickej rely na svete, na legendárnej súťaži Lisabon - Dakar. A tretíkrát bude dva týždne od 31. decembra 2005 s nástrahami zložitej viac ako 10-tisícovej trati bojovať martinský rodák Jaroslav Katriňák. Skúsený slovenský enduro jazdec a motokrosový reprezentant vyhral v roku 1999 etapu z Big Mogrenu do Ataru. Bolo to v 21. ročníku legendárnej rely Pariž - Dakar.
Takže s odstupom šiestich rokov sa rodák z Turca opäť postaví na štart tentoraz raly pod názvom Lisabon - Dakar. Organizátori 28. pokračovania tohto motoristického dobrodružstva sľubujú, že najbližší ročník bude najnáročnejší zo všetkých a že účastníci na toto podujatie tak skoro nezabudnú. Katriňák bude jazdcom medzinárodného MOL Dakar Teamu, ktorý bude mať osemnásť členov. V súťaži motocyklov pôjde Katriňák spolu s maďarským a rumunským jazdcom. "Všetci traja sme sa stretli už na majstrovstvách SR v endure v Krompachoch. Jazdili sme spolu rely v Maďarsku. Zistil som, že sú to dobrí pretekári. Dá sa s nimi porozprávať. Vedia poradiť, psychicky podporiť. Takže dúfam, že si budeme rozumieť aj na trati 28. ročníka pretekov Lisabon - Dakar," povedal Katriňák na margo trojčlenného motocyklového tímu, ktorý si prvé dva týždne roka 2006 vyskúša svoje jazdecké umenie na cestách Portugalska, Španielska, Maroka, Mauretánie, Mali, Guiney a Senegalu.
Manažérom medzinárodného tímu bude maďarský automobilový pretekár Balász Szalay, ktorý sa na trati niekdajších pretekov Paríž - Dakar predstaví štvrtý raz. "Tak ako Jaroslav Katriňák, aj my sme prvé dve účasti na Dakare museli predčasne ukončiť pre poruchu techniky. Až tretíkrát sa nám podarilo dôjsť do cieľa. Verím, že na tretí pokus do cieľa príde aj Jaroslav Katriňák a že mu pomôžeme k tomu, aby došiel nielen do cieľa, ale aby urobil aj dobrý výsledok," konštatoval Balázs Szalay.
Ako šéf medzinárodného tímu ďalej uviedol, popularita Dakaru už prekračuje záujem o majstrovstvá sveta vo Formule 1. Podľa neho dôvodom tohto faktu je, že kým vo Formule 1 dvadsaťdva jazdcov bojuje o body a majstrovský titul dve hodiny jeden deň v mesiaci, pretekári Dakaru sú v akcii každý deň počas dvoch týždňov minimálne 16 hodín. "Preto je o dianie na Dakare veľmi veľký záujem a interes o priame prenosy prejavilo už 140 televíznych spoločností z celého sveta. Vysielací čas týchto priamych prenosov presiahne 510 hodín. Aj to je dôkaz, že o Dakar je mimoriadny záujem," zdôraznil Balázs Szalay.
Jaroslav Katriňák bude štartovať v konkurencii 240 motocyklových jazdcov, ktorí zostali v štartovnej listine po zredukovaní počtu prihlásených. "Podľa mojich správ motocyklových jazdcov bolo pôvodne prihlásených okolo štyristo, no kvôli bezpečnosti organizátori škrtli tých pilotov, ktorí nemali k dispozícii podporný tím. My v našom družstve budeme mať na Dakare k dispozícii dva kamióny, ktoré okrem toho, že budú zabezpečovať náš technický sprievod, budú pretekať aj v súťaži kamiónov. Takže bude to niečo nové, čo som doteraz na Paríž - Dakar nezažil. Dúfam, že aj táto podpora zo strany sponzorov mi pomôže výraznejšie sa presadiť vo výsledkovej listine Dakaru," vysvetlil majster sveta v Enduro v roku 1991 a mnohonásobný medailista z MS enduro z rokov 1992-1998.
Ako Jaroslav Katriňák ďalej povedal, na 28. ročník "Dakaru" ho sponzori vybavili novou motorkou KTM 660, ktorá má výkon okolo 70 koní a maximálnu rýchlosť 160 - 180 kilometrov za hodinu. "Na Dakare je však povolená maximálna rýchlosť 150 kilometrov za hodinu, takže nemôžeme jazdiť rýchlejšie, lebo ak by organizátori podľa záznamov GPRS zistili, že som niektorý úsek išiel rýchlejšie, mohli by ma penalizovať. Ak by sa situácia opakovala, mohli by ma z pretekov aj vylúčiť. Organizátori Dakaru totiž po vlaňajších tragédiách sa zamerali predovšetkým na bezpečnosť pilotov a všetky motorky, automobily i kamióny vybavili zariadením, ktoré zvukom upozorňuje jazdca v neprehľadnom teréne - pred veľkou pieskovou dunou, naviatymi pieskami a inými terénnymi prekážkami, že v blízkosti je iné vozidlo, iný jazdec. Urobili to preto, aby sme sa vzájomne nezrážali. Aby sa nestávali smrteľné nehody," pokračoval šesťnásobný účastník Medzinárodnej šesťdňovej súťaže v enduro v rokoch 1986 - 2005.
"Prečo som sa rozhodol opäť štartovať na rely Lisabon - Dakar? Lebo pri svojich dvoch štartoch som zakaždým preteky nedokončil. Ja som človek, ktorý nerád odchádza od nedokončenej práce, preto som veľmi privítal ponuku MOL Dakar Teamu a opäť som sa podujal pokúšať šťastie v africkej púšti. Áno viem, že po návrate z Dakaru som povedal, že tam už nikdy nepôjdem. Lenže vtedy úlohu zohralo to, že som bol dlho stratený v púšti, že sa mi pokazil navigačný prístroj a prežil som si tam svoje. Bol som vtedy plný emócií. Chcel som tam veľa dokázať a preto som ten neúspech veľmi ťažko znášal. Teraz som už skúsenejší, už nie som taký razantný v jazdení. Už viem, že tieto ťažké preteky treba jazdiť s chladnou hlavou. Preto mojím prvým a najhlavnejším cieľom je dôjsť do cieľa. To je zámer, ktorému podriadim všetko. Celý rok som jazdil majstrovstvá Slovenska. Bol som aj na Šesťdňovej v Považskej Bystrici, jazdil som rely v Maďarsku. Tak si myslím, že kondične som dobre pripravený, aby som tentoraz Dakar došiel aj do cieľa, ktorý je na brehu Ružového jazera," povedal Jaroslav Katriňák o ambíciách, s ktorými na Silvestra 2005 nastúpi v Lisabone na štart 28. ročníka najťažších motoristických pretekov na svete.
"Vieme, že Jaroslav Katriňák je jediným slovenským účastníkom Dakaru a vieme aj to, že je jediným jazdcom z krajín strednej a východnej Európy, ktorý vyhral etapu na týchto pretekoch," pripomenul manažér a jazdec Mol Dakar Teamu Balázs Szalay. "Preto veríme, že Jaroslav sa neuspokojí iba s cieľom dôjsť do cieľa, že bude bojovať o popredné miesta v súťaži motocyklov. A pri tom ho chceme všetci v našom tíme výdatne podporovať. Lebo Katriňák je najskúsenejším jazdcom z tohto stredoeurópskeho regiónu, ktorý sa môže na Dakare opäť presadiť. Ktorý môže náš tím v motoristickom svete presláviť," dodal Balázs Szalay.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/sport, menuAlias = sport, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
18. máj 2024 23:50