StoryEditor

Africká rely v réžii Slovákov

25.02.2007, 23:00

Pred pár dňami sa na Slovensko vrátili Juraj a Daniela Ulrichovci, ktorí spolu s Rasťom Ekkertom absolvovali náročnú, takmer 20-tisíc kilometrov dlhú cestu po africkom kontinente. Ich cesta sa začala v rámci diaľkovej rely Budapešť -- Bamako. V sobotu 13. januára odštartovali s vyše stovkou pretekárov na 7 600 kilometrov dlhé zápolenie v púšti, ktorého trať pretínala osem štátov. Ich úloha bola neľahká, pretože počas tohto maratónu sa snažili obhájiť prvenstvo z predošlého ročníka. Museli absolvovať nespočetné súťažné úlohy a popritom zdolávať neľahkú navigáciu. Zo začiatku ich víťazstvo -- v dôsledku veľmi silnej konkurencie -- nebolo vôbec jednoznačné. Prvé etapy, najmä tie európske, im konkurencia nedala vydýchnuť. Podľa umiestnenia sa radili medzi prvú desiatku.
Až počas afrických etáp začali zúročovať poznatky z predošlých putovaní po najchudobnejšom kontinente. Postupne sa prepracúvali do vedenia. Najťažšie etapy medzi Mauretániou a Mali sa napokon stali ich tromfom a skvelé výsledky ich opäť postavili na najvyšší stupienok. Po krátkom oddychu a oslave víťazstva sa však vydali na ďalšie pokračovanie v ceste. Nie už v súťažnom tempe, ale za rovnako náročných podmienok. Svoju púť totiž rozšírili o prekonanie Mali, Nigeru a Alžírska. Práve tieto krajiny dokonale preverili, ako sú pripravení oni osobne, ale aj ich Nissan Navara 2,5 TD.
Prekonať strach
Trojica Slovákov sa rozhodla prejsť i oblasťou Timbuktu, kde napríklad organizátor nedávnej Rely Dakar zrušil dve etapy pre obavy z teroristických útokov. "Noc v tejto oblasti sme prečkali v sídle saleziánov, kde sme cítili aspoň akú-takú bezpečnosť. Cez deň sme sa snažili čo najviac sa vzdialiť od tohto regiónu, ale neodpustili sme si návštevu nádhernej časti krajiny Doggon," spomína šéf výpravy Juraj Ulrich. Prechod do Nigeru absolvovala posádka v relatívnej pohode, aj keď jeho severná časť rovnako patrí k veľmi nebezpečným. Najhorší, ale zároveň najkrajší úsek cesty bol prejazd Alžírskom. Krajina sa smutne preslávila mnohými atakmi voči turistom, ktoré vyvrcholili pred pár rokmi známym únosom veľkej skupiny cudzincov. Únoscovia ich dokázali takmer šesť mesiacov ukrývať v púšti. Tam preto musela posádka prijať do vozidla ďalšieho pasažiera, sprievodcu, ktorý garantoval aspoň čiastočne bezpečný prejazd. Celá cesta bola pod prísnym dohľadom miestnej armády a polície. Aj najmenšie vybočenie z oficiálne povolenej trasy znamenalo okamžitý zásah polície. "V meste Hassi Mesaud sme sa chceli najesť v miestnej reštaurácii. Majiteľ dostal strach, že sa nám niečo stane a zavolal políciu. Tá nás za prísnych bezpečnostných opatrení eskortovala na okraj mesta. Mali sme sprievod niekoľkých policajných áut a motocyklov po uzavretých uliciach. Vraj nám hrozilo prepadnutie tamojšej zločineckej skupiny, ktorá mala záujem o naše auto," prezrádza Ulrichová. "Ale krajina a jej prírodné scenérie boli to najkrajšie, čo sme doteraz zažili. To spolu s faktom, že nafta stála len štyri koruny, vyrovnávali obavy z tohto územia," dodal Ulrich.
Ešte odvážnejšie plány
Cesta cez Tunisko, kadiaľ sa viacerí víťazi Rely Budapešť -- Bamako vracali domov, bola už len ľahkou prechádzkou. Hneď po návrate sa posádka začala chystať na ďalší ročník expedície, ktorej cieľ je opäť jasný. Do tretice obhájiť prvenstvo a čo najlepšie sa pripraviť na Rely Dakar. "Raz tam budeme celkom určite štartovať. Je to sen, ktorý si musíme splniť. Cítim, že sa nám splní už onedlho," prezradil na záver šéf výpravy.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
04. máj 2024 01:11