StoryEditor

Obce sa pre efektívny výkon kompetencií musia združovať

Perex Na krajských úradoch je registrovaných 83 spoločných obecných úradov, ktoré pokrývajú 1627 slovenských obcí (v tabuľke MV SR je zachytený stav k 17. 2.), čo pokrýva vyše 2 milióny obyvateľov. Komisia splnomocnenca vlády Viktora Nižňanského pre decentralizáciu paralelne s riešením spoločných obecných úradov rieši v súčasnosti najmú prechod kompetencií v oblasti stavebného dozoru. Výsledkom rokovaní ZMOS a MV SR je mapa spoločných úradov. Výkon kompetencií v malých obciach by mal byť efektívny, preto sa budú obce zlučovať alebo vytvárať spoločné obecné úrady.
V Žilinskom kraji nedokáže každá obec samostatne zabezpečovať stavebnú agendu a viaceré vytvárajú spoločné úrady. V Turci od 1. marca funguje Spoločný obecný úrad Sučany so sídlom v Martine. Stavebnú agendu bude vykonávať pre 29 obcí s vyše 19-tisíc obyvateľmi. "Obce dostali na kompetencie málo peňazí, mesto Martin bolo síce ochotné pomôcť, chcelo však túto činnosť robiť na komerčnom základe," povedal Milan Rybár, starosta Sučian, predseda Združenia miest a obcí Turca. V úrade majú zatiaľ jedného zamestnanca, ktorý prešiel z OÚ Martin. Spoločný úrad obce Sučany so sídlom v Martine bude vykonávať stavebné, územné, vyvlastňovacie konanie i ďalšie kompetencie, ktoré už obce prevzali. "Postupne personálne úrad posilníme, aby občania mali k dispozícii kvalifikované služby od samosprávy," dodal M. Rybár. Ani v Terchovej, ktorá patrí medzi najväčšie obce v Žilinskom kraji, nebudú zriaďovať nový odbor, pretože ich limitujú financie. Podľa zástupcu starostu Františka Kadaša agendu v rámci novely stavebného zákona prevezme odbor životného prostredia. "Zaťaží to jeho pracovníkov, pretože už vybavujú veci z prebratých kompetencií. Poslanci obecného zastupiteľstva však nepovolia zvýšiť stav jeho zamestnancov," zdôraznil F. Kadaš.
Prechod pôsobnosti v oblasti vyvlastňovacieho konania je v nitrianskom regióne z hľadiska personálnych a odborných kapacít dobre pripravený a mal by prebehnúť bez väčších komplikácií. Na Mestskom úrade v Nitre pred niekoľkými dňami zriadili oddelenie stavebného poriadku, ktoré bude slúžiť aj 21 okolitým obciam združeným v rámci spoločného obecného úradu. Podľa vedúcej oddelenia Evy Paulisovej je vyvlastnenie vážnym zásahom do súkromného majetku a samospráva musí v tejto otázke postupovať veľmi citlivo a transparentne. Za uplynulých 11 rokov v Nitrianskom okrese realizovali len dve vyvlastňovacie konania. Oba prípady sa týkali výstavby, resp. rozšírenia cestných komunikácií a ich vybavenie trvalo niekoľko rokov. Paulisová ani v najbližších mesiacoch nepredpokladá výraznejšiu potrebu začatia vyvlastňovacieho konania vo verejnom záujme. Prípadné vyvlastnenie súkromného majetku občanov alebo právnických osôb by mohlo byť aktuálne pri plánovanej výstavbe cestného obchvatu mesta Nitry. V tomto roku verejnosť očakáva aj schválenie aktualizovanej územno-plánovacej dokumentácie, kde sa uvažuje aj s vyčlenením vhodných lokalít pre priemyselný park. V rámci tohto procesu sa môže vyskytnúť požiadavka na vyvlastnenie vo verejnom záujme pre potreby potenciálnych investorov.
Okres Rimavská Sobota patrí medzi najčlenitejšie v SR s vysokým počtom malých a drobných sídiel. V 120 obciach, z ktorých mnohé majú veľmi slabo vyvinutú infraštruktúru, vrátane dopravnej dostupnosti, žije okolo 80-tisíc obyvateľov. Podľa znalcov miestnych pomerov je proces prechodu kompetencií na samosprávy a vytváranie spoločných úradovní v takýchto podmienkach zložitý. V okrese by mali začať fungovať dva spoločné obecné úrady, a to v Rimavskej Sobote a v Jesenskom. Zvyšné rimavskosobotské obce v blízkosti Tornale, ktorá síce administratívne patrí už pod okres Revúca, sa dohodli na vytvorení spoločného úradu v tomto meste. Podľa Zdenky Ivaníkovej, prednostky Mestského úradu v Rimavskej Sobote, by mal úrad v okresnom sídle spravovať na základe predbežnej dohody záležitosti 58 obcí s počtom cca 60-tisíc obyvateľov. V súčasnosti prebieha príprava jeho zriadenia, aby od 1. apríla mohol poskytovať všetky potrebné služby. Musí tomu však predchádzať súhlas obecných zastupiteľstiev s pričlenením k úradu a schválenie prevádzkového príspevku 1,20 Sk na obyvateľa. Obce sú takémuto riešeniu naklonené, pretože si uvedomujú náročnosť a odbornosť prác súvisiacich so stavebným, územným a vyvlastňovacím konaním, hovorí Z. Ivaníková. Úrad bude mať zatiaľ troch pracovníkov, po prechode ďalšej agendy by sa mal ich počet zdvojnásobiť. Podľa prednostky by mala takto vybudovaná spoločná úradovňa, personálne, odborne i finančne zabezpečená, zvládnuť prevzaté kompetencie v plnej miere.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podnikanie-a-demokracia, menuAlias = podnikanie-a-demokracia, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. máj 2024 14:21