StoryEditor

Čo nefunguje, to akoby neexistovalo

14.01.2008, 23:00

Môžete mať najkrajšiu internetovú stránku na svete, preplnenú všetkými potrebnými informáciami a pravidelne aktualizovanú, a predsa vám neprinesie žiaden úžitok. Stačí maličkosť, a klient sa k nej jednoducho nedostane. Keď web nefunguje, akoby ani neexistoval. Preto si pamätajte, že veľmi potrebným krokom pri tvorbe prezentácie je aj jej testovanie. Firmy špecializované na webdizajn túto službu štandardne ponúkajú, kto chce ušetriť, má možnosť zahrať sa na testera aj sám.
Funkčnosť webu nie je len tom, že sa zobrazí na monitore riaditeľa firmy. V skutočnosti môže ísť o výnimku, ktorá v konečnom dôsledku stojí spoločnosť peniaze. Okrem technických aspektov totiž netreba zabúdať ani na ďalšie faktory, výrazne ovplyvňujúce popularitu stránky. Vo všeobecnosti môžeme hovoriť nielen o testovaní technických parametrov, ale aj použiteľnosti, dostupnosti a s tým súvisiacej optimalizácie pre vyhľadávače.
Čas sú peniaze
Z technických parametrov je najdôležitejšia validita zdrojového kódu a kaskádových štýlov. Na prvý pohľad komplikovaná terminológia v sebe skrýva jednoduchú schopnosť webu byť načítaný bez problémov a za krátky čas. Ten by nemal presiahnuť 15 sekúnd. Príliš dlhé čakanie pred monitorom totiž väčšinu surferov odradí, za čo najčastejšie môže zdĺhavý kód a zle navrhnutý layout stránky. Tak (X)HTML kód, ako aj CSS štýly musia zodpovedať medzinárodným štandardom, ktoré vydáva konzorcium W3C (World Wide Web Consortium).
Ďalším dôležitým parametrom je funkčnosť odkazov. Klik na zvolený odkaz musí priniesť ohlas, v opačnom prípade sa návštevník prezentácie rýchlo rozlúči. To isté platí aj pre prístupnosť. Do nej môžeme zahrnúť aj otestovanie farieb. Modrý text na čiernom pozadí bude lúštiť len málokto. Kontrast je veľmi dôležitý a dá sa vyskúšať aj pomocou rôznych voľne dostupných nástrojov (napr. http://sovavsiti.cz/kontrast/). Dobrý web by mal byť aj bezbariérový -- teda otvorený aj pre zrakovo, sluchovo či pohybovo postihnutých, rovnako tak pre používateľov starších PC či menej rozšírených operačných systémov a internetových prehliadačov.
Samozrejme, treba dbať aj o to, aby návštevníci na firemnú stránku doslova "narazili nosom", teda aby sa po zadaní kľúčového slova do vyhľadávača zobrazila medzi prvými odkazmi. Stačí si zadať do tých najobľúbenejších vhodnú formuláciu a ľahko zistíte, ako ste na tom. Optimalizácia pre vyhľadávače je takmer rovnako dôležitá ako samotná tvorba webu.
Zapojte aj rodinu
Na záver je dobré otestovať si aj samotnú použiteľnosť prezentácie. Jednou z ciest je posadiť za počítač vybranú skupinu ľudí, pripraviť si pre nich jednoduché úlohy a sledovať, ako si pri ich plnení počínajú. Akýkoľvek problém, zaváhanie alebo zlyhanie navigácie znamená, že sa s podobnými chybami na stránke pravdepodobne stretávajú či stretnú aj ďalší používatelia. Dôležitá je komunikácie s testermi (môžu nimi byť napríklad aj rodinní príslušníci, pokiaľ web dokonale nepoznajú), aby ste vychytali čo najviac chýb. V tomto sú často nápomocní aj ostatní návštevníci stránky, ktorí po vyzvaní môžu svojimi návrhmi pomôcť zlepšiť jej funkčnosť.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/new-wave, menuAlias = new-wave, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
30. apríl 2024 21:26