StoryEditor

Americké médiá čaká recesia

14.01.2008, 09:27
Mediálna scéna v Spojených štátoch sa začína prehrievať. Zhodujú sa na tom analytici dvoch výskumných agentúr, ktorí upozorňujú na možný negatívny dopad v oblasti rozhlasu a tlače.
Minulý týždeň upozornili agentúry Goldman Sachs a Sanford Bernstein na negatívne výsledky  mediálnych koncernov v USA. Podľa ich analýz sa mediálny trh v roku 2008 a 2009 môže dostať do veľmi nepriaznivého stavu. Dôvodmi sú čoraz nižší dopyt po tlači a spomaľujúci sa rast americkej ekonomiky.

Goldman Sachs predpokladá, že zisky periodickej tlače poklesnú v tomto roku o 7,9 percenta v porovnaní s rokom 2007. Pôvodné odhady pritom hovorili o poklese na úrovni 2,6%.

Analytici predpokladajú, že rok 2008 a 2009 predstavuje pre americké médiá rok veľkých strát.
Sanford Bernstein (SB) odhaduje, že rok 2008 najviac postihne CBS. Tá patrí medzi najväčšie rozhlasové a televízne spoločnosti na území Spojených štátov amerických. Najhoršie predpovede pritom hovoria o poklese na úrovni takmer 20 percent. Sanford Bernstein okrem toho odhaduje, že v prípade The Walt Disney Company dôjde k poklesu na úrovni 12%.

Na rozdiel od negatívnych odhadov pre printový a rozhlasový sektor sú vyhliadky v oblasti internetových médií a telekomunikácií oveľa optimistickejšie. Tieto sektory s najväčšou pravdepodobnosťou rok 2008 nepostihne. Ich vývoj na trhu bude mať priaznivý dopad – zhodujú sa na tom analytici z Goldman Sachs. Rastu pomôže najmä reklama, ktorej uplatnenie na internete má čoraz väčší význam.

Hospodársky pokles v roku 2008 podľa analytikov z SB nepostihne mediálne koncerny Time Warner Inc. a News Corporation. Obe médiá investovali v poslednom období značné množstvo financií a energie do posilnenia svojho postavenia na trhu (a to nielen klasického, ale aj internetového trhu).

Koniec éry DVD

Julia Boorstin (CNBC.com) pripisuje negatívne odhady analytikov k potenciálnej recesii v oblasti predaja DVD diskov, prechodu printu na internet a v neposlednom rade aj štrajku amerických scenáristov. Rovnako ale upozorňuje aj na to, že analytici ešte prednedávnom predpovedali koniec, respektíve zánik kín. To sa však v konečnom dôsledku nestalo. Príjmy kín sa stabilizovali a tento segment zostal rovnako dynamický ako ostatné médiá.

O tom či americké médiá čaká recesia za zatiaľ vedú len polemiky. Faktom ale je, že ekonomika Spojených štátov v súčasnosti prežíva zaťažkávajúcu skúšku v podobe hypotekárnej krízy. Jej vplyv totiž podľa analytikov cítiť aj na médiách, ktoré sa zaoberajú realitami. Len čas ukáže či sa predpovede expertov naplnia, alebo ostanú ležať prachom.

Zdroje:
MediaPost
CNBC
MarketingVOX
Wikipedia
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
28. apríl 2024 20:10