Recenzia filmu Sociálna sieť: Facebook si zaslúži Oscara. Za film (video)

04.11.2010, 23:00
Na začiatku bola žena, potom vzťah a rozchod... Nasledovalo pivo a noc pri počítači. O pár mesiacov vznikla sociálna sieť Facebook. Takto to v novom filme s názvom Sociálna sieť vykreslili režisér David Fincher a scenárista Aaron Sorkin.

Odhliadnuc od komplikácií a sporov, ktoré sú spojené s autenticitou filmu a so vznikom Facebooku, ide o dvojhodinové majstrovské dielo, ktoré je už teraz horúcim kandidátom minimálne na dvoch Oscarov, za scenár a réžiu. Od včera je už aj v našich kinách.

Morálka Ameriky
Režisér David Fincher dokázal po svojich filmoch Sedem, Hra, Klub rváčov či Podivuhodný príbeh Benjamina Buttona spojiť to najlepšie z nich, aby vytvoril práve film o zakladateľovi Markovi Zuckerbergovi. Jeho film je kombináciou napätia, akčnosti s výborným príbehom na pokraji spoločenských i individuálnych pocitov jednotlivcov. Tak, ako sa navonok zdá, že samotný Facebook vznikol jednoducho, tak jednoducho pôsobí príbeh. Počas dvoch hodín však nie je ani jedna scéna zbytočná či nudná. A neprekáža vám ani fakt, že vlastne viete, čo sa bude vo filme diať, pretože o vzniku Facebooku a jeho zakladateľovi sa už napísalo veľa.

Filmu ako predloha slúžila kniha rozhovorov a dokumentov so spoluzakladateľom Eduardom Saverinom, ale neskôr už len bývalým priateľom Zuckerberga, preto sa ten od celého príbehu dištancoval. Ale aj toto prináša vo filme možnosť pozerať sa na jeho vznik z viacerých uhlov. Fakt, že film nie je prioritne len o Facebooku, ale zachytáva ľudí, ktorí pri jeho vzniku boli, dáva priestor ukázať honbu za bohatstvom, žiarlivosť, závisť a pravidlá tvrdého obchodovania. Dej sa tak odkrýva cez príbeh 19-ročného Zuckerberga, jeho priateľa Saverina a dvojičiek Winklevossovcov a každý tvrdí, že práve on má podiel na vzniku Facebooku. Stretávajú sa však v súdnej sieni, kde prichádza k súdnemu vyrovnaniu a kde sa zamotaný príbeh vyjasňuje.

Tvorcovia mali o to ľahšiu úlohu, že niektoré veci mali už priamo dané. Určite je to prostredie Harwardu, kde sa príbeh odohráva a do ktorého ctižiadostiví počítačoví géniovia zapadajú, ale aj reálna postava Seanna Parkera, ktorý pomohol s rozbehnutím biznisu. Stačí len málo fantázie a dobrý strih a film je zaručene akčnejší ako skutočnosť. To vám však naprekáža, pretože hltáte naservírovaný príbeh.

A Mark...
Silnou devízou Fincherových postáv je, že pri nich dbá na vplyvy a dôsledky, nič sa nedeje len tak. Režisér od začiatku vedel, čo chce vyjadriť vo filme. Aj preto film z Zuckerberga robí arogantného a bezohľadného študenta prominentnej školy, ktorý nepozerá na ostatných. Vo filme je dôležitá najmä prvá scéna, zakladali si na nej aj samotní tvorcovia, pretože práve rozchod s vtedajšou priateľkou mal naštartovať celý jeho nápad komunikovania na internete. Po pozretí filmu musíte Marka Zuckenberga milovať alebo nenávidieť.

V jednoduchosti je krása?
Okrem dobrého scenára a réžie však film držia pokope najmä herecké výkony. Okrem hlavného hrdinu Jesseho Einseberga, ktorý ukázal popri dokonalom výraze aj dar reči, suverénne pôsobil aj Justin Timberlake v úlohe spasiteľa ich biznisu. Chlapec z kapely N´ Sync už dávno nie je jemným hudobníkom, ale do rolí odvážnych hrdinov sa vžíva presvedčivo. Akčnosť filmu dopĺňa skvelá hudba z pera Trenta Reznora, ale najmä úvodný chorál, bez ktorého by film nevyvolával až toľko emócií. Aj keď ide o drsný príbeh tvrdého obchodovania, tvorcom sa podarilo zachovať ľudskosť hlavných postáv tak, že príbeh by zaujal aj bez samotného Facebooku. S týmto motívom je však neprekonateľný.

menuLevel = 2, menuRoute = style/civilizacia, menuAlias = civilizacia, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
23. apríl 2024 22:36