StoryEditor

Googlu neujdete. Vidí vás

24.07.2009, 00:00
Internetový vládca vie o vašich mailoch, cestách i účtoch. Vraj sme v bezpečí.

Zapnete si počítač, skontrolujete si poštu na Gmaili, pozriete si video na YouTube, nahráte fotky z pikniku na Picasa. Výhodnú dovolenku v Chorvátsku a najrýchlejšiu cestu na ňu si nájdite cez Google maps. Zaplaťte cez Checkout nový fotoaparát a cez G-talk sa dohodnite s kamarátom, kedy vyrazíte. Stop. Vie o vás váš brat toľko, čo ten nový veľký? Google nespí. Zálohuje. "Nevieš, dokedy je otvorená lekáreň vedľa redakcie?“ pýtala sa ma kolegyňa asi pred týždňom. Moja odpoveď vás asi neprekvapí - vygoogli si to. Deň bez Google je pre moderného človeka skoro taký nepredstaviteľný ako deň bez kávy či nechladenej neperlivej minerálky.

Google totiž vie "všetko“. Vyhľadáva, triedi, posiela, sprístupňuje... Slovákom pripomína Štúra i štyridsiate výročie pristátia na Mesiaci. Jeho svetom neotriasa vďaka internetovej reklame ani finančná kríza a už tretí rok za sebou ide o najdrahšiu značku sveta. Ak by ste ho chceli "mať doma“, potrebovali by ste podľa odhadu Financial Times sto miliárd dolárov...

Google vás pozná
Otázka prečo je v tomto prípade zbytočná. Google vládne internetovému svetu. Drží dirigentskú paličku nad zložkou, kde je aj vaše meno. Sú v nej vaše obchodné e-maily i rozhovory s kamarátom, a ak máte aj Google kalendár, vie, kde sa práve nachádzate. Kapacita obľúbeného Gmailu je totižto pre väčšinu smrteľníkov neodolateľná a aj nevyčerpateľná. Je vám jasné, že fotky z lyžovačky, krstu vašej dcéry i výhľad z Eiffelovky zálohuje obrázková galéria Picasa? Viete, že videá, ktoré zavesíte na portál YouTube, má opäť pod palcom ten istý moloch? A nielen to. Google History, Google Checkout vie, čo ste si prezreli a s trochou drámy sa dá povedať, že pozná aj číslo vašej kreditnej karty.

Vesmír na dlani
Podľa Filipa Hankera, šéfredaktora živé.sk, môže mať Google určité črty, ktoré môžu používateľov desiť a pripomínať im vševediaceho a vševidiaceho veľkého brata. "Áno, uchováva veľa informácií o ľuďoch.“ Podľa neho sa však netreba zneužitia až tak báť. "Firma by si podobný škandál nemohla dovoliť a na jej prepojených službách pracuje tak veľa ľudí, že prípadné zneužívanie dát by sa časom prevalilo, a to by firme nestálo za to.“ V každom prípade vaše súkromné dáta najviac zhromažďuje e-mail, ktorý podľa obsahu mailu ponúka reklamu, webový kancelársky balík a samotné vyhľadávanie vo vlajkovej lodi, samozrejme, len ak ste prihlásení k službe Google.
Jana Zichová, komunikačná manažérka Google v Českej republike, však zdôrazňuje, že Google berie otázku ochrany osobných údajov veľmi vážne a každý produkt alebo aplikácia musia spĺňať dve základné kritériá: transparentnosť a možnosť výberu. "To znamená, že si používatelia budú môcť vybrať, či osobné údaje poskytnú a budú mať relevantnejšie informácie, prípadne neposkytnú, a túto výhodu stratia.“


Aj majster tesár sa utne...
Najväčšie riziko firmy Google vidí mediálny expert Eduard Chmelár v jej narastajúcom monopolnom postavení, ktoré môže podľa neho mať vážne dôsledky nielen na súkromie jednotlivca, ale už aj na samotný, pre internet posvätný, princíp slobodného šírenia informácií. "Riziko je aj dovoliť občanom, aby na internete hľadali, čo chcú - a potom si to zapamätať. Ľudia by mali vedieť, že vždy, keď používajú internetový vyhľadávač, ich hľadanie je uložené v obrej databáze.“ Ako príklad uvádza rok 2006, keď firma AOL údajne omylom publikovala údaje o tom, čo v priebehu troch mesiacov vyhľadávalo 650-tisíc ich zákazníkov. "Verejnosť sa tak mohla dozvedieť o každom z nich napríklad to, že jeden bojuje s alkoholizmom, druhý má poruchy erekcie, tretí rieši problémy v manželstve a podobne..." Hanker s prirovnaním celkom nesúhlasí. V prípade vyhľadávania bez prihlásenia sa k niektorej službe Googlu by gigant nemal priraďovať vyhľadávanie ku konkrétnej osobe. Za istých podmienok by to ani nemalo byť technicky možné, v každom prípade by išlo o porušenie pravidiel etiky.“

Vymodelujme si virtuálny svet
Odborníci sa zhodujú, že internetovým vládcom sa stala firma vďaka jednoduchosti, rýchlosti a neustálym zlepšeniam. "Dokázal v správnom čase ponúknuť zďaleka najlepšie vyhľadávanie a nezahlcuje zbytočnými informáciami či reklamou,“ zdôrazňuje Hanker. Podľa Zichovej k tomu prispieva aj filozofia firmy, ktorá je založená na tom, že web je úplne otvoreným prostredím, nikto ho nevlastní, ktokoľvek má naň prístup a môže vylepšovať. "Sme otvorení i k vývojárom, ktorí s nami môžu spolupracovať na množstve rôznych produktov, vrátane nového operačného systému Google Chrome.“

A zase tá garážová story...
Kde sa vzal Google? Za siedmimi horami a za siedmimi dolami "žije“ už len Snehulienka, či poprípade písací stroj Hansa Christiana Andresena. Dnes sa rodí všetko na internátoch, či v garáži pri einsteinovskom nadšení mladých ľudí. Google nie je výnimka. Larry Page, ktorý sa zamiloval do počítačov, keď mal šesť rokov, prišiel na Stanfordskú univerzitu ako chalan, ktorý zostrojil funkčnú tlačiareň z lega a sprevádzať ho mal práve Sergey Brin. Nebolo to však osudové stretnutie, ktoré by zrodilo internetové kráľovstvo. Dvaja IT kohúti sa hneď pri prvom stretnutí pohádali a nevedeli si prísť na meno. No spoločné nadšenie ich napokon predsa len spojilo a vytvorili vyhľadávací program BackRub, ktorý bol lepší práve v tom, že popri hľadaní zadaného slova monitoroval aj odkazy, ktoré cestu k nemu lemovali.
Zo začiatku pracovali na kolenách, Larry u seba uskladnil techniku, a Sergey premenil svoju internátnu izbu na prvú minikanceláriu. Potom, ako začalo byť v izbe pritesno, našli sa sponzori, ktorí poskladali dokopy bájny milión dolárov, nekorunované IT kráľovstvo presunuli z izby do slávnej americkej garáže a 7. októbra 1998 založili firmu Google Inc.

Žiadne hviezdy! Google
V garáži začalo byť internetovému molochu čoskoro pritesno a presťahoval sa do Googleplexu, ktorý je dodnes slávny unikátnou pracovnou atmosférou. Ak ste zamestnancom Google, mali by ste byť v pohode. Na parkovisku vás napríklad čaká ihrisko, kde si zahráte hokej na kolieskových korčuliach, kancelárie neexistujú, všetci fungujete v jednej miestnosti, môžete si zahrať na klavír a jeden deň v týždni sa budete venovať svojmu malému srdcovému projektu. A prečo práve slovo Google? Základ tvorí pojem googol, ktoré vynašiel Milton Sirotta, synovec amerického matematika Edwarda Kasnera. Ide o číslo, ktoré má jednotku a sto núl. Toto číslo je väčšie, ako je odhadovaný počet častíc v známom vesmíre. Pre Google tento výraz symbolizuje ich poslanie - usporiadať obrovské a zdanlivo nekonečné množstvo informácií a spraviť ich prístupnými pre všetkých. Jednou z týchto informácií ste aj vy, a aj keď je Google i jeho služby zadarmo a darovanému koňovi sa na zuby nepozerá, rozmyslite si, čo si napíšete do on-line kalendára. Google sa iba pozerá. Zatiaľ milo.

Prečítajte si aj:
Efektívne vyhľadávanie je tiež umenie

Janka Zichová, komunikačná manažérka Google pre Českú republiku, pre HN

Prečo sa práve Google stal takýmto fenoménom?
Pretože je otvorený a zameriava sa na používateľov, ktorí sú v Google centrom diania. Web je pre nás úplne otvoreným prostredím, nikto ho nevlastní, ktokoľvek má naň prístup a každý ho môže zlepšovať. Otvorenosť tak podporuje ďalší rozvoj a inovácie na internete, z ktorých napokon najviac získajú práve používatelia.  

Anketa HN: Viete si predstaviť život bez Googla? Ktoré jeho služby využívate najčastejšie?

Google. Zapíname si ho každý deň, je zdrojom všetkých našich informácií, dokáže to za pár sekúnd. Videá, fotky, mapy. To všetko patrí pod Google. Spýtali sme sa osobností nakoľko ovplyvňuje ich život.

menuLevel = 2, menuRoute = style/civilizacia, menuAlias = civilizacia, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
23. apríl 2024 20:42