StoryEditor

Najväčšia hala sveta ukrýva veľké tajomstvo. Boeing 747

11.08.2006, 00:00
Najviac slnečných okuliarov v Spojených štátoch si ľudia kupujú v Seattli. Často tu prší a keď po dlhom čase opäť vyjde slnko, len málokto si spomenie, kam založil okuliare po poslednom použití, a tak si radšej kúpi nové. Letci nemajú radi dážď a mraky, napriek tomu v tejto daždivej časti štátu Washington vznikla najväčšia a najznámejšia svetová firma na výrobu lietadiel.

Aj napriek častým dažďom tunajšia klíma -- keď teploty v letných mesiacoch len zriedka dosahujú viac ako 25 stupňov Celzia a v zime len málokedy padá sneh -- láka do týchto končín nových prisťahovalcov. Ďalším dôvodom sú aj nádherné okolité hory a panenská príroda. Hádam najznámejším prisťahovalcom je počítačový kráľ a najbohatší muž sveta Bill Gates, ktorý má na severovýchod od Seattlu svoju vilu.

Mysteriózny kopec
Najznámejšou horou tohto kraja, ktorý je zároveň národným parkom, je Mount Rainier. Monumentálna vyhasnutá sopka, ktorá je pri svojej výške 4 392 metrov viditeľná za pekných dní priamo zo Seattlu, hoci vzdušnou čiarou je k nej viac ako 60 kilometrov. Z tejto vzdialenosti sa však svojim pozorovateľom ukazuje akoby odtrhnutá od podložia, čo len zvyšuje jej mysterióznosť a pozorovateľ si ju potom môže pomýliť s mrakom. Ročne sa ho snaží zdolať okolo osemtisíc nadšencov, ale podarí sa to len polovici.

Od drevariny k lietadlám
Všetko sa to začalo na oslavách dňa nezávislosti 4. júla 1914, keď pilot Terah Maroney po leteckej ukážke na hydropláne Curtiss ponúkol miesto vo svojom lietadle aj divákom. Jedným z tých, čo sa odvážili sadnúť do kokpitu lietadla, bol aj majiteľ malej drevárskej firmy Wiliam Edward Boeing. To, čo sa stalo počas tridsiatich minút leteckej ukážky, ovplyvnilo ďalší vývoj letectva. Bill Boeing očarený letom v hydropláne založil leteckú spoločnosť, ktorá sa stala najúspešnejšou v dejinách letectva. Prvá veľká objednávka prišla počas 1. svetovej vojny pre americké letectvo. Išlo až o 50 lietajúcich strojov. Po skončení vojny sa jeho smelé plány sústredili najmä na rozvoj komerčného letectva v USA. V roku 1934 ho americká vláda obvinila z monopolistických praktík a nový zákon o leteckých spoločnostiach ho prinútil rozdeliť na časti. O niekoľko desaťročí neskôr spoločnosť nakoniec predsa len skĺbila odkaz štyroch najvplyvnejších a najdôležitejších spoločností v leteckej histórii ľudstva (Rockwell International, McDonnell a Douglas). Jedno z lietadiel spoločnosti Douglas, napríklad, dokončilo ako jedno z prvých lietadiel na svete cestu okolo Zeme, iné sa preslávili najmä počas 2. svetovej vojny (P-51).

Najväčšia hala s najväčšími lietadlami
Spoločnosť Boeing má v okolí Seattlu dve veľké továrne, v ktorých sa vyrábajú dopravné lietadlá. Výrobná hala v Everette -- 30 kilometrov na sever od Seattlu -- je podľa Guinnessovej knihy rekordov najväčšia na svete. Vyrábajú sa v nej typy 747, 757, 767 a 777 a mal by sa tu vyrábať aj nový typ Boeing 787, ktorý má byť odpoveďou na nové konkurenčné modely firmy Airbus.
Najväčšia výrobná hala sveta sa začala stavať v roku 1968 z jednoduchého dôvodu. Aby sa v nej mohli montovať najväčšie dopravné lietadlá na svete -- Boeing 747. O niekoľko rokov neskôr bola rozšírená pre výrobu typu 767 a v roku 1993 opäť zväčšená v súvislosti so začatím montáže typu 777.

Mravenisko
V prepočte by sa do haly zmestilo rekordných 911 basketbalových ihrísk. Je totiž 1 067 metrov dlhá, 492 metrov široká a 35 metrov vysoká a môže v nej pracovať až 33-tisíc ľudí. Má šesť veľkých hangárových dverí s takmer stometrovou výškou a 25-metrovou šírkou. Najväčšia hala sveta nemá klimatizáciu ani vykurovanie. Podľa údajov spoločnosti je v zime vyhrievaná teplom ľudí a strojov, ktorí v nej pracujú, rovnako ako teplom, ktoré produkuje osvetlenie haly, čo je asi milión žiaroviek rôznych typov. V čase najväčších horúčav sú všetky hangárové dvere otvorené a budova je ochladzovaná prirodzeným vetraním.
Overiť teplotu haly v zimných mesiacoch sme si síce nemohli, skúsili sme však druhý extrém -- leto. Koncom júna tu na miestne pomery panovali horúčavy, ktoré dosahovali asi 25 stupňov Celzia, v hale však bolo celkom príjemných 22 stupňov. Keďže v okolí Seattlu sú len mierne zimy a teplota len veľmi zriedkavo klesá pod bod mrazu (sneh tu takmer nepoznajú), robotníkom tu pravdepodobne nekrehnú prsty ani v zimných mesiacoch.

Lietadlo na bežiacom páse
Ďalšiu halu má spoločnosť na juhozápad od Seattlu -- v Rentone. Tu sa vyrába od roku 1967 typ Boeing 737, ktorý je najpredávanejším a najpoužívanejším dopravným lietadlom všetkých čias. Tento Boeing je tiež jediným typom veľkého dopravného lietadla, ktorý sa vyrába na bežiacom páse. Pás má rýchlosť päť centimetrov za minútu a každý deň vyjde z haly jedno nové lietadlo. Tento typ preferujú najmä nízkonákladové letecké spoločnosti a rozhodla sa preň aj napríklad slovenská nízkonákladová spoločnosť SkyEurope.

Najznámejšie typy lietadiel Boeing
Boeing 747
, známy aj pod názvom Jumbo Jet, je asi najznámejšie dopravné lietadlo sveta. Je to súčasne najväčšie komerčne používané lietadlo. Štvormotorové dvojposchodové lietadlo je schopné prepraviť 416 až 524 pasažierov. Boeing 747 bol prvýkrát predstavený v roku 1968. Do februára 2006 bolo vyrobených 1 430 kusov tohto úspešného modelu.
Boeing 737 je najpoužívanejšie a najpredávanejšie osobné dopravné lietadlo všetkých čias. Každé štvrté dopravné lietadlo na svete je Boeing 737 v niektorej svojej verzii. Počas existencie modelu 737 vzniklo 11 verzií tohto lietadla a dve špeciálne medzikontinentálne verzie. Vo februári 2006 ich vyrobili presne päťtisíc. Najviac lietadiel B737 má americká nízkonákladová spoločnosť Southwest. Takmer 80 percent lietadiel prevádzkovaných dvadsiatimi najsilnejšími nízkorozpočtovými spoločnosťami sú práve Boeingy 737 Next-Generation.

Boeing 787 by mal prvýkrát vzlietnuť v polovici budúceho roka. Spoločnosť Boeing očakáva, že v priebehu najbližších dvadsiatich rokov predá 3 500 týchto lietadiel, ktoré znamenajú revolúciu vo výrobe civilných lietadiel. Prečo? Pretože až 50 percent všetkých súčiastok tohto lietadla bude vyrobených s kompozitných materiálov, dvadsať percent z hliníka a 15 percent z titánu. Na porovnanie, posledný model 777 sa vyrába z dvanástich percent z kompozitov a z 50 percent z hliníka.

menuLevel = 2, menuRoute = style/civilizacia, menuAlias = civilizacia, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 01:01