Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.07.2017, 15:24

Taká lacná dovolenka tu dlho nebola. Pohonné hmoty zlacňujú po celej Európe

Ceny pohonných hmôt - benzínu i nafty - klesajú nielen na Slovensku, ale aj v celej Európe. V niektorých krajinách nákup paliva zlacnia celú dovolenku.

Taká lacná dovolenka tu dlho nebola. Pohonné hmoty zlacňujú po celej Európe
Zdroj: Archív HN, Peter Mayer

Cestovanie na dovolenku by mohlo byť výrazne lacnejšie. Na Slovensku je aktuálne cena za benzín Natural 95 - 1,240 za liter paliva, podľa informácii Štatistického úradu Slovenskej republiky (údaje sa týkajú obdobia 27. týždňa).

V porovnaní s prvým týždňom tohto roku tak klesla cena benzínu o 0,072 eura a keď to porovnáme takisto s rokom 2012, konkrétne so septembrom (10.9. – 16.9.), keď bola cena benzínu 95 na úrovni 1,604 eur za liter, ide v porovnaní s najnovšími údajmi o výrazný pokles. To znamená zníženie až o 34 centov na liter.

Čo sa týka nafty, tam sme aktuálne na úrovni 1,062 eur za liter. Od začiatku roka 2017 klesla cena o 11,7 centa a v porovnaní so septembrom 2012 je to až o 43 centov za liter.

Pokles cien v Európe

Úmerne tomu klesajú aj ceny benzínu a nafty v Európe. To znamená jediné - dlho neboli podmienky na cestovanie priaznivé ako tohtoročné leto. Ako z pohľadu domáceho tankovania, tak pri nákupoch paliva v zahraničí.

Najnovšie porovnanie cien v krajinách Európskej únie ukazuje, že slovenské aj české pumpy patria k tým lacnejším. V Česku Natural 95 už v priemere o cent (30 halierov) klesol pod hranicu 1,15 eur (30 korún).

Momentálne je na hodnote 1,14 eura, nafta je dokonca o viac než štyri centy lacnejšia (jedna koruna). 

Nižšie ceny v Európe majú aj benzínky v Luxembursku, Lotyšsku, Maďarsku, Litve, Poľsku, Bulharsku a Rumunsku. Zvyšok Európy je drahší, ale aj tam došlo v posledných týždňoch a mesiacoch k výraznému zlacneniu. Slovensko sa nachádza v rámci európskeho meradla približne v strede.

Stanice v Nemecku predávajú podľa najnovšej štatistiky Európskej komisie (porovnáva dáta z 3. júla) v priemere liter Naturalu 95 (Eurosuper 95) v prepočte za 1,35 eur, čo je o 0,08 eur nižšia cena ako na začiatku júna.

K zlacneniu zhruba o 0,06 eur došlo počas mesiaca v Chorvátsku, kde dnes vodiči tankujú zhruba za 1,21 eur.

Lacné Poľsko, drahé Taliansko

Z blízkych krajín, kam sa oplatí cestovať autom, je najvýhodnejšie Poľsko. Vďake priemernej cene 0,99 eura za liter nafty a 1,03 eura za liter benzínu určite nemá zmysel tankovať plnú nádrž doma.

Pri naplnení 50-litrovej nádrže tam Slováci na benzíne ušetria približne 10 eur. Na ceste do Rumunska alebo Bulharska, ušetríme na mieste ešte viac.

Rozdiely v tankovaní po Európskej únii sú teda obrovské. Motoristi zo Slovenska ušetria najviac - až 25 centov na liter benzínu - v Rumunsku. A najlacnejšiu naftu má Litva a Lotyšsko. Naopak najdrahší benzín má Holandsko a najdrahšiu naftu Švédsko. Cenu sú vyššie o desiatky centov oproti Slovensku

"Dôvodom rozdielov sú najmä spotrebné dane, ktoré sú v západnej a južnej Európe vysoké. Naopak v Poľsku, pobaltských krajinách a v Bulharsku sú spotrebné dane najnižšie," vysvetľuje ekonóm firmy Finlord Boris Tomčiak.

Samostatnou kapitolou sú ceny v krajinách mimo EÚ, ktoré sa líšia ešte viac. Napríklad vo Švajčiarsku liter benzínu vyjde v prepočte a v priemere okolo 1,34 eur, v Nórsku okolo 1,50 eur, ale na Ukrajine stojí zhruba 0,77 eur.

Ku krajinám, v ktorých sa tankovanie predraží najviac, patrí turistami obľúbené Taliansko, ktoré má druhý najdrahší benzín v celej Európskej únii a vodiča zo Slovenska tam vyjde liter 95-oktánového benzínu 1,50 eur.

Pozor na vlastné kanistre

Je však tiež pravda, že aj talianske benzínky v posledných mesiacoch zlacňujú. Taliansko patrí k tým krajinám, kde ešte nedávno vychádzal liter paliva v prepočte na viac ako 1,53 eur. Zároveň si tam všetci prichádzajúci vodiči musia dať pozor na novú legislatívu, ktorá reguluje súkromný dovoz pohonných hmôt do krajiny.

Privážať si so sebou rezervnú zásobu benzínu či nafty v kanistri sa nemusí vyplatiť. Po novom možno na tento účel využiť výhradne plastové a homologované kanistre s objemom maximálne desiatich litrov. A vodič k nim navyše potrebuje účtenku o nákupe. Kto tieto podmienky nesplní, hrozí mu pokuta až 7734 eur.

"Má to možno určité bezpečnostné zdôvodnenie, ale skôr to súvisí s tým, že Taliani majú takú vysokú cenu pohonných hmôt a snažia sa obmedziť dovoz z krajín s lacnejším palivom," komentuje situáciu hovorca Ústredného automotoklubu (ÚAMK) Igor Sirota.

Pripomína aj ďalšie riziká pri tankovaní v zahraničí. V niektorých krajinách, napríklad v Rakúsku a v Nemecku, sa ceny jednej pumpy menia aj niekoľkokrát za deň. Niekde sa automaticky zvyšujú o pol eura za liter po 22. hodine. Zrejme v snahe znížiť prevádzku, hluk a znečistenie ovzdušia v čase večerného a nočného pokoja.

Samostatnou kapitolou sú samoobslužné čerpacie stanice. Väčšinou na kartu a niekde si automat najprv vyberie zálohu. V ÚAMK preto odporúčajú nedochádzať s nádržou na minime paliva, snažiť sa tankovať skôr cez deň a na pumpách s obsluhou.

"Určitý chaos a s rizikom poškodenia motora môžu spôsobiť v niektorých krajinách rozdielne názvy paliva. Často sa dá orientovať medzinárodným označením diesel alebo v prípade benzínu jednoducho oktánovým číslom 95, často s označením Euro alebo Eurosuper, ale ak váhate, je istejšie sa opýtať obsluhy, než potom odčerpávať naftu naliatu do nádrže vozidla jazdiaceho na benzín," varuje Sirota.

Že názvy nie sú v niektorých krajinách na prvý pohľad jasné, najmä vodičom neznalým jazyka „domorodcov“, potvrdzuje aj pomenovanie paliva v niektorých krajinách - napríklad euro sans plomb pre benzín a gazole pre naftu vo Francúzsku alebo APLI pre benzín a petrelaio pre naftu v Grécku.