Škoda Transportation predstavila v Berlíne okrem lokomotívy tiež električku ForCity Plus pre Bratislavu.Jan Sůra/iDnes.cz
StoryEditor

Vlaky budúcnosti budú na vodík a bez kupé. V Berlíne vystavili aj bratislavskú električku

24.09.2016, 00:00
Autor:
Jan SůraJan Sůra

Vlaky na vodík, žiadne kupé a menej miesta. To je železničná budúcnosť. Železnice zažívajú v posledných rokoch svoju renesanciu a dobre to dokladá práve prebiehajúci veľtrh železničnej techniky InnoTrans v Berlíne.

Na jednom mieste je tak možno vidieť prakticky všetko, čím budú najmä Európania po koľajniciach v najbližších rokoch jazdiť. Nákup nových vlakov aj v našich končinách by mala podporiť Európska únia, ak sa budú výrobcovia o zákazky uchádzať. So svojimi kúskami sa tu chvália aj výrobcovia napríklad z Česka, píše Jan Sůra pre iDnes.cz.

Kupé miznú, vlaky budú „open space“

Veľtrh potvrdzuje dlhodobý trend: z koľají postupne miznú klasické vagóny s kupé a nahrádzajú ich jednotky väčšinou s veľkopriestorovými usporiadaním. Jediný nový "klasický" voz tú vystavuje švajčiarsky výrobca Stadler, ide o lôžkový vozeň pre azerbajdžanské železnice. Inak sú všetko veľkopriestorové jednotky.

Samozrejmosťou v nich bývajú bezbariérové ​​moderné toalety, zásuvky na dobíjanie elektroniky alebo wi-fi. Nemožno si ale tiež nevšimnúť, že aj jednotky sa čoraz viac plnia sedačkami a je v nich tak stále menej miesta.

Strely s 250-kilometrovou rýchlosťou
V Berlíne sa ukazujú ako "zánovné" vlaky, ktoré už jazdia, tak niektoré súpravy majúce svetovú premiéru. Veľkú pozornosť pútajú napríklad vysokorýchlostné vlaky od Stadler pre spojenie cez nový spodný Gotthardský tunel s rýchlosťou do 250 kilometrov za hodinu, ktoré sa tu objavili len dva roky po podpise kontraktu s švajčiarskymi SBB. Stadler tu prvýkrát ukazuje aj novú generáciu jednotiek Flirt v prevedení pre holandské dráhy.

Výrobcovia vlakov sa snažia prichádzať aj s alternatívnymi pohonmi k naftovým. Napríklad Alstom ukazuje svoju verziu motorového vlaku Lint s pohonom na vodík, predstavili ju aj lokomotívu s hybridným pohonom.

Škoda nestíha. Ukázala lokomotívu a bratislavskú električku
V Berlíne nechýbajú ani českí výrobcovia. Škoda mala do Berlína priviezť súpravu NIM pre DB Regio na vlaky z Norimbergu do Mníchova, kvôli oneskoreniu vo výrobe ale dala radšej prednosť dobiehaniu sklzu pred výstavou a okrem svojej električky pre Bratislavu priviezla len nemeckú verziu lokomotívy Emil Zátopek.

Dosť vlakov tú ukazuje poľská konkurencie: Pesa tu po fiasku so schvaľovaním vlakov v Nemecku ukazuje dieselový Presute Link pre nemeckého dopravcu Niederbarnimer Eisenbahn, ktorý už pečiatku nemeckého železničného úradu má. Nechýbajú ani ich elektrické jednotky Dart, poľský výrobca Newag ukazuje súpravu Impulse.

Na InnoTrans, ktorý sa koná s dvojročnou periodicitou, tento rok prišlo 2 950 vystavovateľov zo 60 krajín, vo viac ako 20-ročnej histórii tak ide o najväčšiu účasť. Výstava je otvorená do nedele a prezentuje sa na nej aj 24 slovenských firiem.

menuLevel = 2, menuRoute = style/cestovanie, menuAlias = cestovanie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
20. apríl 2024 15:51