Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
30.09.2014, 15:00

Most, na ktorý by bol hrdý aj Chuck Norris

Predstavujeme stavby nominované v prestížnej súťaži CE-ZA-AR. Hlasujte za cenu verejnosti.

Už po trinástykrát vyhlasuje Slovenská komora architektov súťaž Cena za architektúru. Hospodárske noviny ako hlavný mediálny partner vám každý deň predstavia jedno nominované dielo. Tak, ako ho vidia sami jeho autori. Vy potom môžete rozhodnúť o Cene verejnosti.

Zapojte sa do hlasovania. Najkrajšiu stavbu vyberte TU.

Kategória EXTERIÉR

Cyklomost slobody (Schlosshof – Devínska Nová Ves, Bratislava)

Autor: Milan Beláček
Spolupráca: Zoltán Agócz, Ľuboš Rojko
Foto: Milan Beláček

Snímka: Milan Beláček

Keď ho dokončovali, bol jedným z najkomenovanejších. Napriek tomu, že ide „len“ o pomerne malý regionálny most. Dôvodom bola skutočnosť, že meno mohla obnovenému mosti medzi obcami Devínska Nová Ves a Schlosshof vybrať široká verejnosť. Čo by samo o sebe nebolo nič výnimočné. No po týždni v ankete viedlo viac-menej recesistické pomenovanie po známom americkom hercovi Chuckovi Norrisovi. 

To nakoniec nedostal a neujal sa ani pôvodný rakúsky názov Most Márie Terézie, po panovníčke v čase ktorej ešte stál pôvodný most (v roku 1880 ho zničili ľadové kryhy). Pritom viac ako o mene by sa dalo a malo hovoriť o jeho originálnej konštrukcii. Tú predstavuje aj jeho autor Milan Beláček:

„Každá stavba je súčasťou života ľudí a ovplyvňuje ich. Preto je veľká zodpovednosť pri návrhu stavieb a ich realizácii. Ťažko sa hovorí o stavbe, ktorá bola dlhé roky utópiou, málokto jej veril, nakoniec sa zrealizovala. Základný princíp návrhu dizajnového high-tech mosta bolo hľadanie harmónie stavby jej jednotlivých častí a prírodného kontextu s neregulovaným tokom rieky Moravy.

Architektonické riešenie je výsledkom hľadania nového efektívneho tvaru, biodizajnu a symetrickej úspornej, výrazovo monumentálnej konštrukcie. Most, ktorý svojím tvarom oblúka nad riekou umožní plavbu lodí a zároveň na jeho vrchole – 18 m nad úrovňou toku ponúka pohľad na krásnu prírodnú panorámu, autentickú živú prírodu chránených území, spojenú s pocitom antigravitácie – odvahy človeka pri prekonávaní ťažkostí. Umiestnenie stavby určuje genius loci miesta, kde sa tvorili dejiny. Tvar hľadá vnútornú pevnosť geometrickej štruktúry. Minimalistický výraz a harmóniu tvaru mosta s jeho odvážnym akcentom oblúka nad riekou vo vzácnom prírodnom rámci. Ponúka promenádu vedenú v úrovni korún stromov lužného lesa, ktorého charakter sa dynamický mení podľa ročných období. Trasa mosta je vedená v zaplavovanej nive rieky, ktorá vytvára extrémne situácie v rámci povodní a ľadochodov.

Najväčší prínos práce je hľadanie nových, neoverených, inovatívnych riešení. Medzinárodné prijatie stavby, efektívnosť riešenia a stavby mosta. Nesmierna obetavosť a nasadenie aktérov výstavby. Možnosť zrealizovať túto fantastickú myšlienku pre Bratislavčanov a vytvoriť ďalšie príležitosti na relax a cestovný ruch v prihraničnom regióne, prepojením medzinárodných cyklotrás a spojením Bratislavy a archeologického parku Carnuntum, chráneného územia Donau Auen – dunajské luhy národný park na skok od Bratislavy s rozlohou 93 km2 a prírodnej rezervácie v Marcheggu a najväčšia kolónia bocianov v Európe.“

Pozrite sa aj na netradičnú rekonštrukciu, ktorej sa spočiatku čudovali aj architekti.