1. Tokio, Japonsko
Ročná vyťaženosť: 1,3 miliardy cestujúcich
Shinjuku drží rekord v Guinnessovej knihe rekordov ako najvyťaženejšia stanica metra - s 3,64 miliónmi cestujúcich denne prúdiaciach dovnútra a von z 200 výjazdov. "Stanicu Shinjuku využíva takmer 10 rôznych tratí," hovorí Yuki Tanaka, zástupca japonskej národnej organizácie cestovného ruchu. "Je to najkomplikovanejšia metrová stanica v Japonsku, dokonca možno aj na svete."
2. Soul, Južná Kórea
Ročná vyťaženosť: 2,5 miliardy
Nie je také ťažké podľahnúť pokušeniu a navštíviť Soul len preto, aby ste sa mohli prevážať v tunajšom hyper-vybavenom metre. Súčasťou stiesnených vagónov je okrem iného aj recepcia, Wi - Fi, TV či vyhrievané sedadlá. Každá stanica má eskalátory a výťahy, rovnako ako priestor pre umenie. Stanica Gyeongbokgung napríklad zobrazuje historické artefakty z kórejskej dynastie v priebehu vekov. Ďalšie lákadlo: tarify, ktoré sa začínajú pod hranicou 1 eura.
3. Peking, Čína
Ročná vyťaženosť: 2,46 miliardy
Peking má najdlhší podzemný systém na svete v dĺžke 442 kilometrov, ktorého súčasťou je 227 jednotlivých staníc. Cestovné vo výške 2 jüanov (pár centov) je najnižšie spomedzi rýchlych prepravných systémov v Číne. Spolu s rastom čínskeho cestovného ruchu sa otvárajú aj debaty nad vznikom etikety metra. Správy o fyzických bojoch a močení detí vo vagónoch pomohli podnietiť nový zákon, ktorý obmedzí neotesané čínske návyky.
3. Moskva, Rusko
Ročná vyťaženosť: 2,46 miliardy
Moskovské metro registrovalo najvyšší počet denných cestujúcich - 9,2 milióna - 29 . Novembra 2012. Niektorí tu prichádzajú len žasnúť nad zdobenými stanicami s mramorovými podlahami, zložitými mozaikami a sochárskymi bustami. (Kievskaya je náš tip na jednu z najkrajších svetových staníc.) Stále sú tu prítomné aj motívy kosáka a kladiva.
5. Šanghaj
Ročná vyťaženosť: 2,28 miliardy
Tunajšia najprepchatejšia stanica je trvalo Ľudové námestie, kde dochádza k výmene medzi dvomi najrušnejšími linkami metra. S veľkou pravdepodobnosťou sa tu ocitnete v prípade návštevy obchodnej Nanjing Road či Múzea súčasného umenia.
6. Guangzhou, Čína
Ročná vyťaženosť: 1,83 miliardy
Metro Guangzhou bolo otvorené v roku 1997 a veľmi rýchlo sa stalo nenahraditeľným. So svojimi 144 stanicami je tretím najzamestnanejším systémom v Číne a tiež jedným z najškandálnejších. V roku 2005 sa spoločnosť dostala na pretras po tom, čo umožnila zamestnancom a ich príbuzným jazdiť zadarmo. Posledný rozruch nastal v júni 2013 po tom, čo sa pre stavebné práce zničila 2 až 3-tisícročná podzemná hrobka.
7. New York, USA
Ročná vyťaženosť: 1,65 miliardy
Vo všedný deň prejde v priemere 195-tisíc jazdcov cez Times Square, najpreťaženejšiu zo 468 staníc v New Yorku. Druhou v poradí je Grand Central, ktorého klenuté stropy odrážajú záblesky súhvezdí na nočnej oblohe. Aj keď sťažnosti na metro sú medzi Newyorčanmi obľúbenou kratochvíľou, je nesporné, že funguje 24 hodín 7 dní v týždni. Čo sa o takom tokijskom či soulskom metre nedá povedať.
8. Mexico City, Mexiko
Ročná vyťaženosť: 1,61 miliardy
Dopravné zápchy a problémy na cestách a diaľniciach urýchlili výstavbu metra v Mexico City, ktoré debutovalo v roku 1967. Metro sa zároveň veľmi rýchlo stalo obeťou svojho úspechu: neustále je preplnené miestnymi i turistami. Klaustrofobici by sa mali vyhýbať najmä stanici Cuatro Caminos s viac než 138-tisíc cestujúcimi denne.
9. Paríž, Francúzsko
Ročná vyťaženosť: 1,52 miliardy
Tunajšie metro bolo otvorené v roku 1900 počas svetovej výstavy. Stavba architekta Hectora Guimarda so secesnými vstupmi patrí dnes už medzi kultové architektúry. Gare Saint - Lazare, jedna z najfrekventovanejších staníc v Európe, bola obľúbená medzi umelcami: stanicu maľoval impresionista Claude Monet i jeho kolega Édouard Manet.
10. Hongkong
Ročná vyťaženosť: 1,94 miliardy
Niet divu, že populárne a cenovo efektívne metro vnieslo do prehusteného Hongkongu svieži vánok. Patrí k tiež svetovo najbezpečnejším: vďaka skleneným dverám na staniciach, ktoré eliminujú riziko pádu na koľaje alebo zasáh prichádzajúcim vlakom.
Zdroj: businessinsider.com