Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
25.08.2020, 12:18

Bývanie za necelých 20-tisíc eur. Slovákovi na to stačil autobus a pár mesiacov práce

  • Lukáš Lenner nezaprie, že má rád autá. Preteká v driftovaní.
  • Pred dvoma rokmi sa zamiloval do predstavy, že si z klasického amerického školského autobusu postaví pojazdný domov.
  • Pozrite sa, ako to dopadlo.
Bývanie za necelých 20-tisíc eur. Slovákovi na to stačil autobus a pár mesiacov práce
Zdroj: Lukáš Lenner

Posledné týždne brázdi Ameriku školským autobusom International 3800 vyrobeným v roku 1993 s trochu netradičnou farbou a obrou klimatizáciou na streche. Lukáš Lenner vyrazil na svoju niekoľkomesačnú cestu okolo USA. Do nákupu autobusu a jeho úprav investoval necelých 20-tisíc eur a zhruba sedem mesiacov práce jeho a jeho priateľov. Na otázky portálu Lidovky.cz odpovedal písomne.

Aké zložité je kúpiť v USA ojazdený školský autobus? A koľko vlastne stál ten váš?

Kúpiť ojazdený "school bus" v Amerike je celkom jednoduché. Také jednoduché, ako kúpiť ojazdený Volkswagen Golf na Slovensku alebo v Česku. Kupujú sa na aukciách, ale dajú sa nájsť aj na Craigsliste alebo facebookovom Marketplace, kde som objavil ja ten svoj.

Trochu zložitejšie je to s jeho registráciou. Americký školský autobus si môže kúpiť ktokoľvek, kto má povolený legálny pobyt v USA. Dostávate takzvaný Bill of Sale, v ktorom sa uvádza, že príslušná osoba je vlastníkom.

Aby som mohol autobus legálne používať, musím mať americký vodičák a tiež poistenie a registráciu. Žijem v USA už šesť rokov, tak s tým nebol problém. Ľudia si bežne nechávajú autobus preregistrovať do kategórie obytný voz/príves.

To so sebou nesie lacnejšie poistenie a menej byrokracie zo strany štátu. Ani ja som sa tomu nevyhol, pretože môj vodičák ma neoprávňuje riadiť autobus. Na to by som potreboval CDL (Commercial Driver License, pozn. red.).

V galérii si pozrite prestavbu a finálnu podobu autobusu, z ktorého je teraz domov na kolesách:

​Autobusy sa dajú nájsť v cene od 1 500 dolárov (približne 1 300 eur pri súčasnom kurze, pozn. red.) A sú v obstojnom stave. Osobne by som nekúpil nič s cenou nižšou ako 3 000 dolárov. Za ten môj som zaplatil 4 200 dolárov (zhruba 3 545 eur).

Je to takzvaný short bus, teda vozidlo s dĺžkou 25 stôp. To je zhruba 7,6 metra. Tie klasické dlhé školské autobusy, aké poznáme z filmov, merajú medzi 35 a 40 stopami (40 stôp je viac ako 12 metrov dĺžky, pozn. red.). Môj má päťstupňovú manuálnu prevodovku a prakticky nebol poznačený koróziou, preto som neváhal zaplatiť o trochu viac.

Prečo ste si na prestavbu na mobilný domov vybrali autobus? Kvôli vnútornému priestoru?

Dôvod, prečo som si vybral práve autobus a nie dodávku alebo príves, je úplne nezvyčajný. Keďže pretekám s autami v driftovaní, hľadal som spoľahlivú prepravu pre "športové náradie". Ojazdený spoľahlivý pick-up by stál viac ako desať tisíc dolárov. Pritom ponúkal len obmedzenejšie využitie.

Ťahal by som s ním príves a mohol by som voziť na korbe kolesá a pneumatiky, ktoré na súťaž potrebujem. Koncom roka 2018 som sa zoznámil s chlapíkom, ktorý si na súťaž pritiahol auto práve krátkym školským autobusom.

Ten nápad ma tak uchvátil, že som si sľúbil jednu vec: Budúci rok moje súťažné auto pritiahnem na tento závod vlastným autobusom. A tak začal lov na môj vysnívaný autobus. Ani nie o tri mesiace som sa stal vlastníkom vozidla International 3800 vyrobeného v roku 1993. Sedačky som vyhádzal von v ten istý deň, kedy som ho kúpil. A prestavba sa mohla začať.

Ten váš takmer tridsať rokov starý autobus nie je žiadna veľká formula, že? Ako rýchlo to ide a koľko to "žerie"?

Áno, ako by sa riadil heslom: "Pomaly ďalej zájdeš". Maximálna rýchlosť je 70 míľ za hodinu, teda zhruba 112 kilometrov za hodinu. A to musím ísť dolu z kopca. Pri stúpaní ručička tachometra zriedkakedy prekročí hodnotu 45 míľ za hodinu. A to mám plynový pedál na podlahe. Spotreba zodpovedá veľkým obytným autám, teda zhruba 23 litrom paliva na 100 kilometrov.

Je teraz #vanlife v USA trendy a cool? Pretože v Európe táto vlna silnie. Dokonca o #vanlife začali vychádzať knihy.

Áno, #vanlife a #buslife je momentálne v Spojených štátoch celkom rozšírený. Ľudia, predovšetkým mladí, už majú plné zuby platenia nájmu vo veľkomestách. A s príchodom pandémie sa dá šikovne využiť možnosť pracovať z domu a celé to spojiť s cestovaním po USA. Ja osobne si myslím, že sa tento spôsob života ešte rozšíri.

Ako ste sa vlastne ocitli v USA? Čo tam robíte?

Prišiel som v auguste 2014 kvôli škole. Pôvodne som chcel len doštudovať a po dvoch rokoch sa vrátiť do Európy. Ale keď ste medzi Indami a Pakistancami, ktorí donekonečna básnia o tom, ako doštudujú, nájdu si v Štátoch prácu v nejakej softvérovej ​​spoločnosti a budú do konca života za vodou, tak vás to ovplyvní.

Hneď po škole som začal pracovať ako vývojár v oblasti klimatizácií, vykurovania a termodynamiky pre Ford. Potom som dizajnoval pretekárske autá pre jednu spoločnosť v Atlante.

Mení pandémia COVID-19 vaše cestovateľské plány?

Našťastie koronavírus úplne neprekopal moju trasu, ale práve dnes som musel oželieť dve krásne miesta. Veľmi som si prial vidieť Four Corners Monument a tiež Antelope Canyon, ale obe sú bohužiaľ zatvorené. Celkovo by som to zhrnul tak, že viac "slobody" a menej obmedzení bolo cítiť v republikánskych štátoch. Tam, kde vládnu demokrati, je to prísnejšie.

Ako je to v USA s freecampingom? Je tolerovaný?

Počas posledných dvoch mesiacov som platil za kemp trikrát. Freecamping vrelo odporúčam. Mám rôzne aplikácie, kde si môžem zistiť, či je konkrétny kúsok zeme súkromným pozemkom alebo ho spravuje Bureau of Land Management (BLM).

BLM totiž dovoľuje zotrvať na danom mieste až štrnásť dní a dokonca prevádzkujú na niektorých miestach toalety. Tiež odporúčam si kúpiť ročný vstup do národných parkov, kde sa tiež dá prespávať.

Ticketportal.sk