07.10.2016, 00:00

Toto je najlepšia architektúra u nás. Pozrite si všetkých víťazov

Poznáme víťazov prestížnej súťaže. Cenu verejnosti získalo netradičné postprodukčné štúdio.

Toto je najlepšia architektúra u nás. Pozrite si všetkých víťazov
Zdroj: HN/Peter Mayer

15. ročník prestížnej súťaže Cena za architektúru pozná laureátov v šiestich kategóriách. Čitatelia Hospodárskych novín ako generálneho mediálneho partnera vybrali zo všetkých nominovaných Cenu verejnosti. Prinášame víťazné diela očami ich autorov.

Novinka: Patrón architektúry
Slovenská komora architektov prvýkrát v histórii vyhlásila v rámci Slávnostného gala večera CE·ZA·AR nové ocenenie – Patrón architektúry – za osobitný prínos pre rozvoj architektúry, ktorý nie je vyjadrený architektonickým dielom. Cenou je artefakt, vyrobený v dielni akademického sochára Ladislava Saba v spolupráci so Slovenskou komorou architektov a spoločnosťou CRH. Nové ocenenie dostala súčasná primátorka Leopoldova Terézia Kavuliaková a jej predchodca Milan Gavorník za vypísanie najväčšej architektonickej súťaže na verejnú budovu od éry vzniku samostatnej Slovenskej republiky. Obaja laureáti ocenenia svojím konaním preukázali vysokú morálnu a osobnú zodpovednosť za kultúru a kvalitu spoločenského života občanov ich mesta, keď sa rozhodli budovu mestského úradu – jedného z hlavných identifikátorov miest – obstarať transparentne a odborne formou
architektonickej súťaže.


CENA VEREJNOSTI

Framehouse
Miesto: Miletičova 5, Bratislava
Autori: Maroš Fečík, Filip Kandravý
Autor fotografie: Maroš Fečík

Aj tentoraz sa okrem hlavných cien v šiestich kategóriách vyhlásených Slovenskou komorou architektov udeľovala i Cena verejnosti, o ktorej rozhodli čitatelia Hospodárskych novín v online hlasovaní. Tento rok sa im najviac páčil interiér postprodukčného štúdia Framehouse. „Heslom bolo drevo, betón a trošku kovu. Do štúdia sa vstupuje cez recepciu, nachádzajúcu sa v parteri objektu. Tej dominuje betónový pult, pripomínajúci kameň vyrastajúci z betónovej podlahy. Hranatosť pultu je doplnená o amorfnú vlnitosť prírodnej kresby obkladu stien z veľkoformátových olejovaných preglejkových dosiek,“ hovorí Maroš Fečík, ktorý v tejto kategórii uspel aj v minulom roku s Rodinným domom v Rusovciach.

KATEGÓRIA RODINNÉ DOMY

Rodinný dom pod Kalváriou
Miesto: Kaplnská ulica, Veľké Úľany
Autori: Peter Šercel, Andrej Švec
Autor fotografie: Tomáš Manina

„Každé špecifikum pomáha pri návrhu, Kalvária nie je výnimkou,“ hovorí architekt Peter Šercel o rodinnom dome, ktorý zrealizovali. Pozemok je špecifický svojou blízkosťou s dôležitou mestskou pamiatkou (Kalváriou) a vysokým porastom. Rodinný dom je koncipovaný tak, aby ponúkal výhľad na Kalváriu a súčasne poskytoval dostatočné prepojenie interiéru a exteriéru pomocou veľkorysého presklenia. „Víťazstvo je pre nás pocta, ohodnotenie našej doterajšej práce. Posunie nás vpred, dodá impulz do ďalšej tvorivej práce.“

KATEGÓRIA BYTOVÉ DOMY

Bytové domy – Avana
Miesto: Stupava
Autori: Matúš Polák, Martin Rezník, Silvia Kračúnová, Juraj Makový
Autor fotografie: Tomáš Manina

Dva bytové domy sú navrhnuté na miestach pôvodného výrobného a skladového objektu výrobného družstva Avana. „Objekt je výnimočný tým, že levituje na subtílnych stĺpoch, ktoré sú abstrakciou písmen pôvodného názvu objektu, ktorý tam stál, AVANA. Pod hlavnou hmotou je polozapustený priestor na parkovanie, čím sa uvoľnila plocha okolo objektu a na pozemku je viac zelene,“ hovorí architekt stavby Matúš Polák a dodáva: „Cenu si vážime a sme radi, že porota ocenila našu prácu a snahu ukázať práve v prostredí Stupavy iný pohľad na bytový dom.“

KATEGÓRIA OBČIANSKE A PRIEM. BUDOVY

Materská škola Guliver
Miesto: Poľovnícka 3/B, Banská Štiavnica
Autor: Richard Murgaš
Autor fotografie: Lukáš Rohárik

„Mali sme šťastie, že sme našli dom s parádnym pozemkom, ktorý bol od počiatku koncipovaný ako viacgeneračný a jeho štruktúra umožňovala po nutných úpravách implantovanie dispozície materskej školy,“ vysvetľuje architekt Richard Murgaš. V interiéri zase pracovali s charaktermi priestorov, mierou kontaktu s rodičom a identifikáciou dieťaťa v rámci školy. „Ocenenie je odmenou za dobre vykonanú prácu a ocenenie ľudského rozmeru stavby. Som rád, keď architektúra prináša progres a tvorí trendy, o to viac, keď sa pri tom nemusí vzdialiť
bežnému človeku.“

KATEGÓRIA INTERIÉR

Obchod Slávica
Miesto: Laurinská 19, Bratislava
Autori: Andrej Olah, Katarína Labáthová
Autor fotografie: Tomáš Manina

Poznajú ho všetci milovníci pekného dizajnu. Obchodík našiel miesto v parteri mestského paláca v Bratislave a výsledkom je moderný priestor, ktorý nezabúda na to, z čoho vzišiel. „Snažili sme sa preto všetky naše zásahy minimalizovať,“ hovorí Andrej Olah. Pri odkrývaní jednotlivých vrstiev narazili na množstvo farebných náterov, ktorými priestor za tie roky prešiel, rozhodli sa ich preto ponechať ako spomienku. „Ocenenie je odmenou za prácu, ktorú sme vynaložili pri návrhu, a motiváciou v tom, že naša práca má zmysel a máme pokračovať ďalej.“

KATEGÓRIA EXTERIÉR

Prístrešok a lávka na Straníku
Miesto: kopec Straník pri Žiline
Autori: Michal Marcinov, Andrej Badin, Zuzana Demovičová,
Peter Lényi, Ondrej Marko, Marián Lucký
Autorka fotografie: Jana Makroczyová

Na mieste, kde dnes ocenené dielo stojí, bolo okolo 10. – 12. storočia pred naším letopočtom hradisko, preto je vrchol kopca v režime národnej kultúrnej pamiatky. „Na tomto mieste sa už predtým nachádzal iný prístrešok, ktorý bol však jednoduchší, menší, dočasnejší. Zachovali sme z neho jeho funkčnosť, družnú atmosféru a možnosť krájať slaninu po výstupe,“ povedal architekt projektu Peter Lényi. „Ocenenie si veľmi vážime, znamená pre nás signál od kolegov, že spôsob, akým sa snažíme svoju prácu robiť, je dobrý a má zmysel v nej pokračovať.“

KATEGÓRIA OBNOVA A PRESTAVBA

Interiér rímskokatolíckeho Kostola sv. Vavrinca v Brutovciach
Miesto: rímskokatolícky Kostol sv. Vavrinca,
Brutovce 83, okres Levoča
Autor: Tomáš Bujna
Autor fotografie: Stano Dubík

„Kostol a duchovno vôbec sú dnes na opačnej strane hodnôt spoločnosti. Výnimočnosť tohto diela je v tom, že bolo robené s láskou,“ povedal architekt Tomáš Bujna. Obnova interiéru kostola bola vyvolaná rozsiahlou degradáciou zvlhnutého muriva v interiéri jednoloďového gotického kostola z 1. polovice 14. storočia. „Použili sme tiež červený smrek, ktorý rastie v okolitých farských lesoch.“ Ocenenie pre neho znamená to, že všetko vynaložené úsilie pri tejto obnove malo zmysel. „A tiež, že cesta, ktorou sme sa vydali, je správna. Ocenenie určite poteší všetkých, ktorí sa na obnove akokoľvek podieľali.“

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.