Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
12.06.2016, 00:00

Ručne šitý klobúk či kabelka? Vďaka týmto Slovákom budete šik

Ručne šitý klobúk či kabelka? Vďaka týmto Slovákom budete šik
Zdroj: HN/Pavol Funtál

Prinášame vám príbehy Slovákov, ktorí ručnú prácu pozdvihli na ten najluxusnejší level. Klobučnícku značku Alate a duo Verbua.

ALATE
„Idea začať vyrábať klobúky prišla spolu s akýmsi vnútorným silným pocitom začať robiť niečo vlastné, autorské. Karta padla na klobúky, pretože boli vždy mojou súčasťou a vnímala som ich ako objekt, ktorý je v súčasnosti jednotvárny. Bolo treba mu dať nový dizajn. Aspoň tak som to pociťovala pri prechádzaní sa uličkami obchodov,“ vysvetľuje hneď na úvod dizajnérka Katka Zgančíková. Práve inakosť a chuť experimentovať ju priviedla k značke Alate. Pod ňou už takmer dva roky prezentuje ručne vyrábané a tvarové klobúky.
Povolaním je scénografka, a preto je v neustálom kontakte s divadlom a filmom. „Keď sa nad tým zamyslím, je to tiež jeden z odrazových mostíkov pre tvorbu klobúkov. Mnoho ráz som teda už robila aj rôzne špecifické klobúky pre divadelné účely,“ hovorí mladá dizajnérka, ktorej tvorbu môžete nájsť napríklad v Trnave. „Už nejaký ten rok mám ateliér na pešej zóne, na Hlavnej ulici.“

Zdroj: archív firmy


Slovenské materiály
Okrem experimentovania s tvarmi sa nebojí používať ani rôzne materiály. S každým sa však podľa nej pracuje a každý si vyžaduje iný prístup. „Niekde treba byť prísny, niekde vás, naopak, sám materiál intuitívne navádza na tvar, ktorý mu vyhovuje. Na Slovensku prevládajú materiály z ovčej vlny a zajačieho chlpu. To je aj pre mňa materiál na jesenné a zimné kolekcie. Naopak, v lete sa tieto ťažké materiály menia za vzdušné, spomeniem napríklad kokosové vlákno, tzv. sinamay, alebo slama či trstina, ktorá je typická pre pánske klasické modely.“ Necháva sa inšpirovať históriou. „Využívam niektoré jej tvarové nuansy, ktoré pretváram a zjednodušujem. Rada cestujem a spoznávam inú kultúru, každá krajina má kolorit, v ktorom sa dajú nájsť drobné zaujímavosti a nové uhly pohľadu. A, samozrejme, samotní ľudia sú vo svojej rôznorodosti skvelou inšpiráciou.“

Pánska kolekcia
Prvým pánskym klobúkom, ktorý vyrobila, bol kúsok pre Erika Mucsku, s ktorým tiež spolupracuje. „Je to jesenno-zimný klobúk zo zajačej srsti. Chcela som vytvoriť dojem elegancie, takže som na základný tvar zvolila formu z prvej polovice 20. storočia, tzv. tvrďák. Zároveň som sa však pohrala so sklonom krempy – striešky klobúku, čím som docielila, aby nám klasická forma vyznela šik. Šírka krempy bola tiež upravovaná a zúžená asymetricky. Výsledok je športovo-elegantný kúsok,“ dodáva s tým, že po tejto prvotine prišla aj chuť urobiť kompletnú pánsku kolekciu. A na tej teraz pracuje. „Vytvoriť pánsku kolekciu je ďalším prirodzeným krokom vpred a zároveň výzvou. Mám zákazníkov, ktorí majú klobúky na mieru ako Erik, v týchto klobúkoch za zrkadlia ich požiadavky a životný štýl. Moja pánska kolekcia bude zhmotňovať môj pohľad na pánsky klobúk. Budú v nej klasické tvary, ozvláštnené farbami, kombinácie viacerých materiálov a asymetria.“

Ako sama hovorí, zákazníci sú. „Ide o ľudí, ktorí si vážia ručnú prácu a individuálny prístup, a potom umelci, ktorí chcú podčiarknuť svoju osobnosť a slobodu. Ľudia, ktorí sa boja vystúpiť z masy, prirodzene, klobúky nosiť nebudú. Spoločnosť sa však už uvoľňuje vplyvmi zo zahraničia. Takže ja pociťujem, že záujem rastie.“

VERBUA
Slovenka Veronika Pikalíková a Francúz Bastien Boisanfray, dnes už čerství manželia, priniesli na Slovensko niečo z francúzskej precíznosti a ručnej výroby z kože. Už niekoľko rokov totiž pod značkou Verbua (teda Ver ako Veronika a bua ako fonetický začiatok Bastienovho priezviska) vyrábajú kabelky, pánske tašky, peňaženky i opasky.

Zdroj: archív firmy


Všetko má svoj príbeh
Bastienov otec bol vyškolený sedlár v jednej z najlepších dielní Francúzska. „Pred vyše 15 rokmi prebral ateliér s názvom Au Sellier po výnimočnom brašnárovi, ktorý bol ocenený aj ako najlepší francúzsky remeselník,“ vysvetľuje Francúz, ktorý u nás žije už od roku 2009 a po tom, čo otec šiel do dôchodku, presťahovali k nám aj výrobu a otvoril vlastný ateliér. Najväčší poklad, ktorý si z Bastienovej rodnej krajiny priniesli, je nenápadne v rohu stojaci stroj – stenčovačka. „Podľa mňa je to to, čo nás odlišuje. Stenčí kožu, aby sa s ňou dalo lepšie pracovať, lepšie prispôsobiť pevnosť, teda umožní robiť všetko to, čo by pri hrubej neopracovanej koži nešlo. A keďže dávame aj desať vrstiev kože, pri pôvodnej hrúbke by to ani nevyzeralo dobre,“ dopĺňajú sa obaja. Odlišujú ich aj ostatné prvky francúzskeho remesla, ako napríklad dokončenie hrán včelím voskom.

Farby a kože
„Vybrať si u nás môžete asi z 30 druhov rôznej kože, farbu, vnútorné komponenty, to, či chcete zlaté alebo strieborné doplnky, zipsy a podobne, a vaša predstava sa naplní.“ To, čo nenájdete v obchodoch a dá vám len ručná práca na mieru. „Z našej ponuky si páni najviac vyberajú hladké teľacie kože alebo byvoliu kožu s výrazne prirodzenou štruktúrou. Z farieb vyhráva čierna, modrá, rôzne odtiene hnedej a sivej.“

Zdroj: archív firmy


Najčastejšie však vyrábajú peňaženky, či už klasické alebo úplne na mieru. Potom si páni pýtajú opasky, sú to teda praktické veci, ktoré muži ocenia. „Sú to dva najžiadanejšie produkty. Niektorí páni prídu, lebo sa im páči funkčnosť a jednoduchosť klasického remesla a vyberú si z našej ponuky alebo niečo v podobnom duchu.“ V poslednom čase im však pribúdajú objednávky aj na tašky. „Už párkrát sme šili na mieru vyrobený pánsky kufrík. Keďže išlo o prototyp, bolo to okolo tisíc eur a trvalo to asi týždeň. Máme radosť aj z toho, že naši zákazníci sú páni v rôznom veku. Mladí ľudia siahajú po neformálnom štýle a zrelší páni potrebujú zasa klasické, reprezentatívne doplnky. Väčšina našich zákazníkov využíva možnosť mať niečo odlišné od ostatných.“ Môže to byť diskrétny detail, kontrastná farba prešívania, vnútorná výbava tašky podľa želania, skryté vrecká, extravagantné farby, originálne logo alebo ich vlastný vymyslený model. „S každým zákazníkom príde špeciálna požiadavka, no nejaké extra výnimočné neboli, zvládli sme zatiaľ všetko. Napríklad máme zákazníka, ktorý sa nebojí farieb a dal si vyrobiť sériu rôznych doplnkov, a to všetko v piatich farbách.“ 

Ticketportal.sk