Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
23.11.2015, 00:00

Zaoblené rohy a guľatá strecha. Ekologický dom rešpektuje feng šuej

Ako dnes efektívne stavať? Hranato, pravouhlo, s maximálnym využitím prefabrikátov. Rodinný dom od architekta Hozmana sa však načrtnutej predstave trochu vymyká: nielen vďaka materiálom, z ktorých je postavený, ale aj vďaka tvaru, ideovému riešeniu a zasadeniu do krajiny, píše portál idnes.cz.

Obytnému priestoru v prízemí dominuje rozľahlá akumulačná pec. Snímka: Oldřich Hozman

Dom stojí na rovinatom pozemku v dedinskej zástavbe, na samom okraji obce. Jeho pozemok sa otvára južným smerom do prírody, veľmi miernym svahom zeleného údolia. Príjazd k pozemku aj vstup do domu sú zo severnej strany. Dom je umiestnený na pozemku mierne k jeho severnej strane. Presne tak, aby geometrický stred pozemku zostal voľný, nezastavaný a otvorený k juhu.

Práve voľný stred pozemku (ale i domu) je jedným z hlavných princípov čínskeho učenia feng šuej. Celý pozemok sa tak môže slobodne "nadychovať" a južná časť záhrady zostáva nezatienená a teplá.

K domu od vstupnej bránky je zámerne navrhnutá cestička pre pešiu chôdzu. Je mierne zvlnená. Prichádzajúci tak môže plne prežiť zážitok vlastného rytmu chôdze a približujúceho sa domu. Od vstupu na pozemok sú dobre viditeľné a rozpoznateľné vstupné dvere do domu.

Nie sú veľké, ale doplnené okrasnou mrežou s oválnym motívom. Nad dverami je malá strieška. Hlavný vstup je tým nielen chránený, ale aj esteticky zvýraznený. Riešenie, ktoré podporuje viditeľnosť a zvýrazňuje vstup do domu, vychádza rovnako z princípov feng šuej. Podporuje prúdenie životnej energie (Číňania ju nazývajú "čchi") do domu.

Teplo, svetlo, pokoj
Obytné miestnosti sú v rámci pôdorysu orientované od východu na západ. Usporiadanie dispozície tak využíva takzvané pasívne solárne zisky. Pretože je dom dobre zateplený, stačí, keď do okien v zime zasvieti slnko. Interiér sa mierne prihreje a kúrenie nemusí bežať na vyššiu teplotu.

V prízemí je na juhovýchode umiestnená obývacia izba, na juh smeruje jedáleň, na západ kuchyňa. Spálňa je na východ. Chladnejšie priestory (vstupné zádverie, schodisko) umiestnil architekt na sever domu.



Na poschodí nájdete uprostred na južnej strane domu obytnú halu s knižnicou, od východu až k juhozápadu sú po obvode detské izby, na severozápade zas malá domáca kancelária.

Na západnej strane tesne pri dome umiestnil architekt malú oválnu prístavbu s miestnosťami, ktorými preteká voda a kde sú všetky technické zázemia domu: vedľa kúpeľne a WC tú nájdete práčovňu a kotolňu. Vo samotnom dome je tak pokoj a ticho.

Pre pocit istoty
Toto riešenie súvisí s princípmi feng šuej.  Vstupné dvere do izieb sú umiestnené tak, aby na ne bolo vidieť z postelí. Ležiaci sa tak cíti istejšie, pretože má prehľad, keď niekto vstupuje do izby. V dome sa však uplatňuje mnoho ďalších princípov feng šuej, predovšetkým umiestnenie všetkých veľkých úložných skríň mimo geometrický stred domu, ktorý tak zostáva priestorný a pocitovo voľný.

Sporák je orientovaný tak, aby ten, kto varí, videl z kuchyne do jedálne i do obytného priestoru. Podporuje to koncentráciu pri varení. Podobný princíp sa uplatňuje pri vstupe z predsiene dovnútra domu: medzi predsieňou a vnútorným priestorom je celopresklená drevená priečka. To umožňuje optický kontakt medzi obyvateľmi domu a prichádzajúcim už v okamihu, keď vstúpi do domu. Po vstúpení z dverí predsiene do obytného priestoru má prichádzajúci v zornom poli jeden z kľúčových prvkov celého domu, pec. V pozadí sa mu otvára pohľad na kuchyňu a jedálenský stôl, cez ktorý je priehľad na juh do záhrady. To vytvára základný vnem ľudsky teplého domova.

Inšpiráciou pre tvar domu sa stal kvet vlčieho maku. Snímka: Oldřich Hozman


Nerušiť!
Hneď vľavo od východu zo zádveria je vstup na schodisko na poschodie. Ten, kto hneď po príchode domov mieri nahor, nemusí vôbec rušiť spolubývajúcich na prízemí. Schodisko je zaoblené, rovnako ako všetky detaily rohov stien i stropov. Mäkko pôsobia tiež krémové farby interiérov a drevené obklady stropov na poschodí.

Výška miestností na poschodí je premenlivá a siaha až k streche. Vďaka tomu pôsobia priestory horného podlažia veľmi vzdušným dojmom. V detských izbách a v centrálnej chodbe umožnila výška stropu dokonca vstavať obytné poschodie na spanie či posedenie. Nezvyčajný pôdorys domu vzišiel z architektovej náhlej inšpirácie tvarom makového kvetu. Pri jeho prvej návšteve bol totiž pozemok posiaty vlčími makmi v plnom kvete.

Koncepcia domu je nízkoenergetická, s tepelnou stratou objektu len 7,5 kW. Ako hlavný zdroj tepla v dome slúži kondenzačný plynový kotol, ktorý je kombinovaný s tromi vákuovými solárnymi kolektormi na ohrev úžitkovej vody.

Pokiaľ je v akumulačnej nádrži dostatok tepla na prípravu teplej úžitkovej vody, využíva sa uložené teplo aj pre vykurovanie. Vykurovanie je nízkoteplotné s nižším tepelným spádom: ide o kombináciu sálavého stenového a podlahového kúrenia. Práve tieto systémy sú vhodné pre kombináciu s podporou solárneho ohrevu vody. Ako médium idúce z akumulačného zásobníka do stenového vykurovania sa používa voda prúdiaca v tenkých trubičkách.

Tieto trubičky sú na obvodových stenách skryté v prírodných hlinených omietkach. V oválnej "vodnej" prístavbe, ale tiež v zádverí domu je inštalované podlahové kúrenie.

Doplnkový zdroj vykurovania predstavuje akumulačná pec s kachľami, ktorá v interiéri plní tiež významnú sociálnu funkciu. Pec aj kachle majú svoje vlastné ohniská na drevo. Keď majitelia v zime zakúria v akumulačnej peci, vydrží po zhasnutí ohňa sálať až 20 hodín. Po tú dobu je plynový kotol v útlmovom režime. Pec sa využíva príležitostne na varenie alebo pečenie v rúre.

Teplý kabát a kúzlo akumulácie
Obvodové murivo celého domu tvoria 17 cm hrubé tepelnoizolačné tehly, ktoré sú z vonkajšej strany starostlivo zateplené minerálnou vlnou v hrúbke 25 cm. Vnútorné priečky sú z nepálených tehál. Tie sú ťažšie ako pálené tehly, a pomáhajú tak akumulovať teplo z denného režimu vykurovania.

V blízkosti veľkého južného francúzskeho okna na prízemí je v interiéri keramická neglazovaná dlažba. Aj ona pomáha akumulovať teplo, tentoraz zo slnečných lúčov, ktoré oknom prenikajú z juhu do jedálne. Ide predovšetkým o zimné obdobie, kedy je slnko nízko na obzore a svieti hlboko do interiéru domu.

Pomáha to získavať teplo v dome a ukladať ho pre večer a noc. Naopak v lete priame teplé slnečné svetlo do domu veľmi nepreniká: tienia ho veľké presahy striech a pergola na prízemí. Vďaka tomu sa dom v letnom období neprehrieva. Všetky vnútorné omietky sú hlinené.

„Hlinené materiály v interiéroch pomáhajú vyrovnávať vzdušnú vlhkosť a výkyvy teplôt,“ prezrádza architekt Oldřich Hozman, „v zime akumulujú teplo. A v lete, keď sa na noc pootvoria okná, akumulujú nižšiu nočnú teplotu na druhý deň, keď dom účinne ochladzujú. "



Vďaka hlineným materiálom je v dome zdravšia mikroklíma a vyrovnané výkyvy relatívnej vlhkosti vzduchu. Prírodné povrchy (napríklad hlinené omietky či nelakované drevo) udržujú v dome vyššiu úroveň voľných záporných iónov.

Príroda i zhora
Dom má celodrevené trámové stropy. Nie je to náhoda ani samoúčelný rozmar architekta: vďaka tomu môže domom prúdiť pre človeka prirodzené geomagnetické pole Zeme. Železobetónové stropy, ktoré sú síce bežné, ale geomagnetické pole narušujú, v dome nenájdete.

A logickým dovedením prírodného princípu do dôsledkov je extenzívna zelená strecha, ktorá kryje trámovú konštrukciu zhora. Tento prvok dom esteticky zjemňuje smerom k prírodnému poňatiu. Zatrávnená strecha zadržiava vzdušnú vlhkosť a pomáha dom izolovať. V lete od horúčavy, v zime od mrazu.

Celostné princípy stavby

„Koncepcia domu je založená na celostnom vnímaní súvislostí medzi človekom, architektúrou a prírodou,“ vysvetľuje Oldřich Hozman. „Návrh stavby berie do úvahy nielen úspory energií, za ktoré platíme peniazmi, ale aj úrovne nemerateľných vplyvov jemných energií, za ktoré môžeme zaplatiť zdravím,“ zdôrazňuje architekt.

Preto tiež dbal na kvalitnú estetickú úroveň detailov a vyberal dôsledne materiály blízke prírode aj človeku. Je totiž presvedčený, že to všetko má vplyv na hlbšie duševné prežitky pri zažívaní architektúry a prostredia.