StoryEditor

Do práce lietam vrtuľníkom, vraví muž, ktorý vládne času

23.10.2015, 23:19
Prečítajte si exkluzívny rozhovor s viceprezidentom prestížnej hodinárskej značky Breitling Jean-Paulom Girardinom.

Kvôli práci si urobil pilotnú licenciu. Pracoval pre automobilový priemysel. A spoluzakladal revolučnú platformu v hodinárstve. Viceprezident spoločnosti Breitling Jean-Paul Girardin exkluzívne v prečo nie?!

Stojíte v čele spoločnosti, ktorá má aj medzi luxusnými hodinárskymi značkami výsadné postavenie. V závode v La Chaux-de-Fonds si totiž vyrábate vlastné mechanické súčiastky. Prečo ste sa rozhodli pre takýto netradičný krok?
Bol to veľký projekt a strategické rozhodnutie v roku 2004. Pochopili sme, že dodávatelia niektorých našich komponentov by v budúcnosti mohli byť, nazvime to, diskutabilní. Takže to bola z jedného pohľadu industriálna stratégia, okrem toho aj otázka nezávislosti, ktorú sme chceli zabezpečiť. A v neposlednom rade sme chceli inovovať a vyvíjať viaceré mechanické súčiastky vo vlastnej réžii, preto sme odštartovali tento obrovský projekt, aby sme integrovali všetky naše kapacity.

Bolo to odvážne a, predpokladám, aj nákladné. Znamená to, že všetky súčiastky, ktoré nájdeme vo vašich hodinkách, si vyrábate sami?
Máme veľmi pragmatický pohľad na vec – najprv sme zjednotili kapacity, ktoré sa venovali dizajnu a vývoju nových chronografov, a potom sme pristúpili k industrializácii procesov. V podstate sme schopní vyvíjať tu naozaj všetko od najmenšej súčiastky. Ale niektoré vytvárame iba vo forme prototypov. Pretože máme dodávateľov, ktorí ich dokážu vyrobiť v početnejšom meradle ako my, no stále v rovnako vysokej kvalite a výhodnejšie. S týmito dodávateľmi úzko spolupracujeme. Takže ak to mám zhrnúť, všetko sme si schopní vyrobiť vo vlastnej réžii, no ak naďabíme na spoľahlivých a schopných dodávateľov, spolupracujeme s nimi.

Čo všetko teda nájdeme v závode La Chaux-de-Fonds?
Hlavný stan Breitlingu je stále v Grenchen, kde pracuje zhruba dvesto ľudí, a produkcia je v La Chaux-de-Fonds. Tam nájdete vývojárske laboratóriá, samotnú produkciu a ďalšie kapacity, ktoré obsluhuje ďalších zhruba dvesto zamestnancov. A potom máme ešte malý tím troch-štyroch ľudí v Ženeve, čo sú dizajnérski a vývojoví inžinieri.

Prezraďte niečo zo zákulisia, aké kvality musí mať človek, aby mohol vyrábať hodinky Breitling?
Základným predpokladom je nadšenie a vášeň. Veľmi dôležité je mať príslušné vzdelanie, ale keďže naše zameranie výrobkov je špecifické, máme vlastné školiace kapacity. Ak sa máte naučiť pracovať s jemnými súčiastkami a poskladať z nich hodinky, trvá to pomerne dlho. Rovnako si vychovávame aj ľudí, čo sa týka dizajnu, marketingu a podobne.

Ako dlho trvá proces zácviku?
Je to individuálne, ale ukážem vám to na príklade hodinára. Kým bude plne certifikovaný, musí získať skúsenosti a vedomosti, ktoré ho budú oprávňovať vyrábať kompletné hodinky. To trvá zhruba štyri až päť rokov.

Špičkové hodinárstvo je jedno z mála odvetví, kde sa automatizácia veľmi neuplatnila. Platí to aj u vás?
Opäť používame pragmatický prístup, pretože chceme byť efektívni, no zachovať najvyššiu kvalitu. Takže ak sa dá niečo zautomatizovať, urobíme to. Ale nie je to ani štvrtina všetkých procesov. Používame ju napríklad pri kontrole kvality, meraní alebo olejovaní súčiastok. No väčšinu ostatných operácií zvládnu naši špičkoví hodinári oveľa lepšie ako automaty. Je to mix vysokej technológie a precíznej manuálnej práce.


KTO JE JEAN-PAUL GIRARDIN

- Narodil sa v roku 1962 v rodine hodinára.
- Po štúdiu pracoval ako strojný inžinier pre spoločnosť Honeywell, kde sa zameriaval na automobilový priemysel.
- Od roku 1990 do 1992 pracoval pre hodinársku spoločnosť Swatch.
- V roku 1992 ho Théodor Schneider presvdečil, aby vstúpil do spoločnosti Breitling.
- V súčasnosti zastáva post viceprezidenta spoločnosti.


Bretling je známy viacerými inováciami, túto sezónu ste predstavili pripojiteľný model B55 Connected. Je to vaša verzia smart hodiniek?
Áno, koncept sme predstavili na hodinárskych veľtrhoch a do predaja sa dostanú koncom tohto roka. Nedá sa hovoriť o klasických smart hodinkách, pretože sa nemôžu pripojiť na internet. Ale voláme ich Connected, teda pripojiteľné, pretože ich môžete spojiť s vaším smartfónom a vďaka tomu využívať viaceré funkcionality.

Ktoré napríklad?
Naším sloganom sú „Nástroje pre profesionálov“ a toho sa držíme. Pred sto rokmi Breitling vyvinul nezávislú stláčaciu skrutku, aby stabilizoval využívanie svojich chronografov, v roku 1952 zas pridal funkcionalitu, ktorá pomáhala robiť pilotom letecké výpočty. V roku 1995 sme vytvorili prvý Breitling Emergency, ktorý umožnil vyslať signál satelitu. Takže keď hovoríme o konektivite v roku 2015, nehovoríme nič nové, pretože naše hodinky stále prepájali ich nositeľov s tým, čo potrebovali. A v rovnakom duchu sa nesie aj B55. Zároveň však nechceme, aby ste na zápästí nosili smartfón, jedno s druhým sa má dopĺňať. V podstate by mal váš inteligentný telefón servisovať hodinky a nie naopak.

Čo teda spolu dokážu?
Po spojení, ktoré môže prebehnúť buď cez magnetický kábel, alebo bezdrôtovo cez Bluetooth, máte všetky dôležité informácie z hodiniek v telefóne. Zobrazí sa vám napríklad výdrž batérie, viete si synchronizovať všetky dáta z hodiniek. Cez telefón si jednoducho môžete napríklad nastaviť budík na hodinkách, jedným kliknutím nastaviť zodpovedajúce časové pásmo či nastaviť elektronický tachometer. A to nie je zďaleka všetko.

Takže toto by mohla byť ďalšia cesta pre Breitling, alebo zostane väčšina vašich hodiniek pri klasike?
Inovácie boli pre nás vždy nesmierne dôležité, takže v tomto smere budeme určite pokračovať. Samozrejme, budeme inovovať aj mechanické hodinky, pretože tvoria väčšinu našej produkcie. Takže budeme ťahať obe línie.

Prezraďte teda, aké novinky chystáte na novú sezónu.
Uvažujeme o rôznych trendoch a novinkách, teraz ich musíme vyselektovať. Pretože v súčasnosti môžeme dať do hodiniek takmer všetko – GPS, senzor tlaku, gyroskop, akcelerometer... naozaj všetko. Musíme sa však zamyslieť, čo z toho je naozaj užitočné pre našich klientov ešte predtým, ako budeme vyvíjať nový produkt. Dnes základná otázka neznie, čo ešte pridať, ale skôr čo ponechať. Takže konkrétne novinky vám neprezradím, no určite budeme pokračovať napríklad v spomínanej línii B55 Connected.

Kto je typickým zákazníkom Breitlingu?
Na to nie je ľahké odpovedať. Napriek tomu, že sme robili niekoľko marketingových štúdií, v ktorých sme zisťovali práve vek, profesijné zameranie a ďalšie ukazovatele našich zákazníkov. Ale nedospeli sme k zásadnej typizácii – sú medzi nimi mladí aj starší ľudia. Máme stále množstvo pilotov, ale aj lekárov, architektov, právnikov, podnikateľov... naozaj veľmi široké spektrum profesií. Ale jedna vec nám z týchto prieskumov vyšla.

Aká?
Breitling je špeciálny produkt a vyberajú si ho ľudia so silným charakterom. To dokazuje i to, že ponúkame naozaj veľké hodinky, aj čo sa týka rozmerov. Vychádza to z počiatkov, kde sa vyrábalo hlavne pre profesionálnych pilotov, a tí potrebovali veľké ciferníky, aby sa z nich dali dobre odčítať všetky potrebné údaje. A čo je dobré, aj čoraz viac žien nosí veľké hodinky, takže sa orientujeme o niečo viac aj na dámske publikum.

Spomínate pilotov, vy sám lietate na vrtuľníku. Bol to jeden z dôvodov, prečo ste sa dostali do Breitlingu?
Ja som si urobil pilotnú licenciu práve preto, že som sa dostal do Breitlingu. A musím povedať, že mi to veľmi pomohlo aj v práci, pretože viem lepšie pochopiť produkt i reálne potreby profesionálov. Okrem toho letectvo a hodinárstvo majú veľa spoločného. V oboch sa napríklad neodpúšťajú chyby, aj keď vo vzduchu môže mať chybné rozhodnutie oveľa vážnejšie následky.

Prečo práve helikoptéra? U nás ľudia začínajú skôr na malých lietadlách.
Boli tam dva dôvody – prvý, že Breitling vlastní helikoptéru a aj Théodore Schneider, majiteľ Breitlingu, má pilotnú licenciu na vrtuľník. Keď som nastupoval, spýtal sa ma, či by som si nechcel urobiť pilotnú skúšku aj ja. Na druhej strane je to veľmi pohodlný a rýchly spôsob cestovania. Ak mám ísť trebárs z Grenchen do La Chaux-de-Fonds, tak helikoptérou je to pätnásť minút, autom by to bola hodina. Alebo keď potrebujem ísť do Ženevy, tak pokiaľ neskysnem v zápche, sú to dve hodiny. A helikoptérou 40 minút. V tomto teréne je vrtuľník oveľa flexibilnejší a pohodlnejší ako lietadlo.

Tak či onak, znie to trošku exoticky, že hodinári chodia na pracovné stretnutia vrtuľníkom.
Vyzerá to na pohľad možno trošku zvláštne, ale keď ste v tom, je to úplne prirodzené (smiech). Najmä keď sa pohybujeme v letectve. Stále sa o ňom rozprávame, robíme hodinky pre pilotov, naozaj tým žijeme.

Už ste spomínali modelový rad Emergency, ktorý je schopný poslať núdzový signál satelitu a vďaka tomu je možné človeka lokalizovať. Zákazníci, ktorí nemajú pilotnú licenciu, vraj musia podpísať dohodu, že na seba preberajú náklady spojené so záchrannými prácami. Piloti nemusia nič podobné podpísať?
Ja to spresním. Nové Breitling Emergency sú registrované v kategórii produktov zvaných PLB (Personal Locator Beacon). Tieto PLB si vo všeobecnosti môžete kúpiť na turistiku, na lyžovanie alebo na lietanie. Jednoducho je to zariadenie, ktoré môžete použiť, keď sa stratíte alebo zraníte. Na to, aby vás našli, však musíte byť správne zaregistrovaní. To je naozaj kľúčové. Keď potom aktivujete zariadenie, do satelitu sa neposiela len váš signál, ale aj váš osobný kód. Keď signál potom dorazí do pozemnej stanice, záchranári presne vedia, kto je v núdzi. Takže ide o povinnú registráciu, ktorú musia neprofesionáli absolvovať.

Viete, koľko ľudí už zachránili, lebo mali vaše hodinky?
S novou kolekciou Emergency sme ešte nemali skutočnú aktiváciu. Ale v úplne prvom modelovom rade, ktorý bol na trhu od roku 1995 do roku 2010, sme boli schopní nájsť viac ako dvadsať ľudí. Samozrejme, dúfame, že čím menej ľudí sa dostane do situácie, keď budú musieť niečo podobné použiť. Na druhej strane je skvelé, keď má človek v núdzi možnosť niekoho zavolať.

Spomínali sme už niekoľko modelových radov. Ktoré sú najpopulárnejšie?
Myslím si, že máme také dve vlajkové lode – prvou je Navitimer, ktorý je jedným z našich najobľúbenejších. Druhým, ktorý bol aj súčasťou takého znovuzrodenia Breitlingu v roku 1994, je modelový rad Chronomat.

]

Vráťme sa ešte trochu k vám, vaša cesta do Breitlingu nebola priamočiara.
Bolo to trochu okľukou. Narodil som sa do rodiny hodinára, môj otec aj starý otec sa v tomto prostredí pohybovali celý život. Ale mne to nestačilo. Študoval som strojárstvo a ako mladý inžinier som pracoval pre americkú firmu Honeywell, kde som sa venoval najmä automobilovému priemyslu. Vyrábali sme špeciálne regulačné systémy pre ABS a ďalšie veci, bolo naozaj veľmi zaujímavé pohybovať sa v tejto oblasti.

Ako ste sa potom vrátili k hodinárstvu?
Po pár rokoch som sa vrátil naspäť do školy, začal som študovať manažment a MBA. A potom v roku 1990 som opäť zamieril do hodinárskeho priemyslu, dva roky som pracoval pre skupinu Swatch, konkrétne pre fabriku, ktorá vyrábala hodinové puzdrá. No a vtedy som spoznal Thedyho (Théodora, pozn. redakcie) Schneidera, šéfa Breitlingu, ktorý bol práve v procese preberania spoločnosti od svojho otca.

On vám dal teda ponuku vstúpiť do Breitlingu.
Thedy Schneider nemal technické vzdelanie. A keď sa dozvedel, že som naspäť vo fachu, oslovil ma, či by som mu nepomohol zreorganizovať Breitling. Súhlasil som, mal som vtedy tridsať a urobili sme trošku viac ako len reorganizáciu. A už je to 23 rokov, ktoré ubehli nejako prirýchlo (smiech).

Nechystáte sa teda odísť?
Zatiaľ nie (smiech). Viete, je veľmi zaujímavé pracovať v nezávislej spoločnosti, pretože je veľmi reaktívna. Skvelé je aj to, že môžete uvažovať v dlhodobých rámcoch a mať projekty, ktoré trvajú neraz aj niekoľko rokov.

01 - Modified: 2007-10-22 06:12:00 - Feat.: 0 - Title: Opposition Warns Criminals may Benefit from Revised Penal Order
01 - Modified: 2024-03-24 12:11:11 - Feat.: - Title: Hodinky nie sú len praktickým, ale aj estetickým doplnkom: Naučte sa ich ladiť aj so zvyškom outfitu 02 - Modified: 2024-03-04 09:43:48 - Feat.: - Title: Hodinky G-SHOCK: Odolnosť overená v boji 03 - Modified: 2024-02-29 06:30:00 - Feat.: - Title: V službách času: Spoznajte zákutia slovenského hodinárstva, lukratívneho remesla, ktoré (ne)vymiera 04 - Modified: 2024-01-25 10:25:39 - Feat.: - Title: Hodinky, ktoré zachraňujú život. Zabezpečia pomoc v krízovej situácii 05 - Modified: 2024-01-18 09:35:13 - Feat.: - Title: Colníci silnejší ako Terminátor. Schwarzenegger nepreclil luxusné hodinky, zadržali ho na letisku
menuLevel = 2, menuRoute = style/byvanie, menuAlias = byvanie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 20:52