Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
29.12.2015, 00:00

Slováci, ktorých úspech presvedčil aj svetové esá Guardian či Forbes

Nápad dvoch mladých Slovákov, ktorý vznikol na terase malého londýnskeho domu, nabral kontúry reality a dnes je stredoeurópskym unikátom.

Petra Kemková a Andrej Kiszling študovali a pracovali v zahraničí. Obaja sa venovali dizajnu a darilo sa im. Petra pracovala ako grafická dizajnérka pre britský magazín Public Finance, Andrej dokončoval štúdium marketingu s britským titulom M.A. a pracoval v spoločnosti Lavish Productions.

Prišlo však rozhodnutie vrátiť sa domov – na Slovensko. ,,Andrej je mašina na biznis nápady,“ začína svoje rozprávanie Petra a jej partner ju dopĺňa: ,,Chceli sme niečo, čo by sa dalo robiť aj z domu, no zároveň by to nebolo viazané na náš slovenský trh, ten je bohužiaľ šialene malý.“

A tak využili skúsenosti zo zahraničia a začali robiť niečo, čo nikto iný na Slovensku nerobí - založili prvú agentúru, ktorá obchoduje s ilustráciami z celého sveta.

Aj dnes sa pri spomienkach na chaotické začiatky pousmejú. „Pamätám sa, ako sme mali polepenú stenu papierikmi s rôznymi možnosťami, ako by mohol model našej agentúry vyzerať,“ spomína Andrej a Petra ho dopĺňa vyjadrením, že dôležitá je najmä podpora od najbližších.




 

Ako dokáže „predaj obrázkov“ uživiť
„Veľa ľudí nechápe čo je vlastne náplňou našej práce. Zamýšľajú sa nad tým, či nás môže niečo také, ako je predávanie obrázkov, uživiť,“ usmieva sa Petra. Ich spoločná agentúra Owl Agency sa zaoberá výlučne dodávaním obrázkov, ktoré boli kreslené na mieru.

Spolupracuje s ilustrátormi z celého sveta, ktorí väčšinou pracujú na voľnej nohe a ich prácu dodávajú v podstate pre hocikoho, kto potrebuje kvalitnú a kreatívne pripravenú ilustráciu. Môže to byť reklamná agentúra či vydavateľstvá časopisov a kníh. Oslovili ich napríklad magazíny ako The Guardian, Forbes, ale aj iné prestížne americké a európske mesačníky či týždenníky.

Agentúra zadanie vyhodnotí a na základe požiadaviek klienta osloví konkrétneho ilustrátora zo svojej databázy, ktorý je na konkrétnu spoluprácu najvhodnejší. Za posledné tri roky si vytvorili reprezentatívnu základňu talentov z celého sveta. Zo začiatku ich museli hľadať, no dnes sa hlásia aj sami.

„Faktom je, že v agentúre sa nám začali doslova hromadiť prihlášky od stoviek perfektných ilustrátorov. Ich portfólia nám začali zaberať gigabajty,“ hovorí Andrej. Petra, ktorej práca spočíva aj v objavovaní nových talentov vysvetľuje, že ilustrátor by mal byť v dnešnej dobe kombináciou umelca a obchodníka.

Je dôležité vedieť tvoriť aj pod časovým tlakom a zároveň sa vedieť predať. Rokmi v zahraničí odpozorovali, čo by sa svetovým art directorom mohlo páčiť, no aj to, čo by ich mohlo odradiť, a preto pomáhajú ilustrátorom aj s vytvorením portfólia.

Ilustrácia je univerzálny jazyk

Práve v Londýne videli, že sa rozmáha dopyt najmä po obrazovom materiáli. Existuje veľmi veľa štúdií, ktoré len potvrdzujú to, že čitatelia dokážu udržať pozornosť stále kratšie a kratšie.

A práve vtedy prichádza obrazová časť, ktorá ľuďom pomáha. „Sme zavalení reklamou, médiami a displejmi, naše vnímanie sa jednoducho bráni.

Keď sa obraz správne prepojí s textom, stane sa pre čitateľa skvelým sprievodcom a môže mu veľa informácii správne objasniť,“ vysvetľuje Petra a v zapätí dodáva, že práve ilustrácie na mieru využíva stále viac ekonomických či finančných magazínov a denníkov.
 

Snímka: Ján Šrámek pre Bilanz

V zahraničí však odpozorovali aj iný zaujímavý fakt. Ilustrácia je univerzálnych jazykom. Je možné vytvoriť ju v Španielsku a predať do Nemecka alebo sprostredkovať zadanie americkej spoločnosti slovenskému umelcovi.

„Vtipné je, že platforma s kvalitnými ilustráciami pre profesionálnych klientov (publisherov, dizajnérov, PR firmy) vlastne neexistuje. Existuje množstvo rôznych fotobánk s vysmiatymi manažérmi za dolár a vektorovými srdiečkami za dva, no originalita sa vytráca a to je to, čo sa začína ceniť stále viac,“ vysvetľuje Andrej.

Budúcnosť je istá

Vždy je možnosť posunu vpred a „ilustrátorský biznis“ nie je výnimkou. Momentálne spoločne s dvomi programátormi Jaroslavom Hankom a Františkom Kocúrikom rozbiehajú novú platformu mintystock.com. Ide v princípe o fotobanku, ale špecializovaná je výhradne na ilustrácie.

Časom by chceli zhromažďovať top ilustrácie na jednom mieste, ilustrátori si tu budú môcť sami vyberať ďalších ilustrátorov do tímov a klienti si budú vedieť nakúpiť obrázky podľa potreby. Táto idea je síce iba na začiatku, no v každom prípade pôjde o globálny projekt s ilustráciami z celého sveta.

Ticketportal.sk