Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
31.03.2021, 08:00

Úloha roka znie: Upratovať a nenakupovať. Neuveríte, ako sa sa vám uľaví

  • Veci. Väčšina z nás ich má doma toľko, že ani nevie, čo s nimi.
  • Možno aj preto sme sa počas pandémie rozhodli triediť a všetkého prebytočného sa zbaviť.
  • Aký vplyv môže mať upratovanie na našu psychiku a aké ďalšie benefity minimalizovanie prináša?
Úloha roka znie: Upratovať a nenakupovať. Neuveríte, ako sa sa vám uľaví
Zdroj: YouTube

Schudnúť päť kíl, začať cvičiť, prestať fajčiť... Tieto obvyklé predsavzatia v posledných rokoch doplnilo jedno, na ktoré by ste ešte pred desiatimi rokmi narazili len zriedka: obmedziť nakupovanie alebo, v extrémnejšej verzii, nenakupovať vôbec.

​Stojí za tým výzva, ktorá sa začala šíriť najmä na sociálnej sieti Instagram. Mladí, ktorí nezažili éru nedostatkového tovaru a malých zárobkov za komunizmu a vyrastali v bezbrehom konzumerizme, sú zvyknutí kúpiť si kedykoľvek čokoľvek a nič si neodopierať.

Zrazu niekto prišiel s predstavou, že by to nemali robiť. Reakciu asi tušíte: „Ako čože?“ Vlani s výzvou na nenakupovanie prišla slovenských blogerka Zuzana Gašparovičová alias Zuz Stories, ktorá si takmer na pol roka odoprela kupovanie nového oblečenia a doplnkov.

„Chcela som si viac užiť veci, ktoré už doma mám,“ opisuje Zuzana, ktorá výzvu šíri cez svoje profily na sociálnych sieťach. Za rozhodnutím oblúkom sa vyhnúť obchodom s módou nie je snaha ušetriť, ale motivuje ho obava o planétu, ktorú zaťažuje nadmerná spotreba a s ňou spojené znečistenie z výroby textilu a produkcie odpadu.

Skôr než o peniaze tu ide o myšlienku udržateľného života tvárou v tvár ekologickej katastrofe. Tento rok sa Zuzana chystá na Nenakúp znovu. „Opäť som začala nenakupovať, ale tentoraz potichu. Uvedomila som si jednu vec: k nenakupovaniu som predtým pristupovala podobne, ako ľudia pristupujú k diéte.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 88% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Ticketportal.sk