Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
29.01.2019, 09:00

Chalupu, maštaľ aj šopu premenili na zhmotnený sen o bývaní na horách

Architekti sa rozhodli pre úpravy postavené na prelínaní starého a nového. Klient súhlasil a dobre urobil.

Chalupu, maštaľ aj šopu premenili na zhmotnený sen o bývaní na horách
Zdroj: Archív štúdia FADW

Zrekonštruovať starú chalupu v podhorí pre rekreačné bývanie je už niekoľko rokov veľmi častým a atraktívnym riešením. Len sporadicky sa však majitelia obracajú na architektov, čo je však veľká škoda.

Výnimkou, ktorá potvrdzuje pravidlo, je premena chalupy v Podkrkonoší, pod ktorou je podpísané štúdio FADW.

V galérii si pozrite premenu chalupy, v ktorej sa snúbilo staré s moderným:

​Pred časom kúpil klient štúdia FADW architektov Jana Fouska a Daniela Pexyho starú chalupu, pôvodom z prvej polovice 19. storočia. Postupne ju chcel zrekonštruovať pre rodinnú rekreáciu.

"Požiadavkou klienta bolo zvýšiť kvalitu technologického a materiálového riešenia objektu aj užívateľského pohodlia. Prial si však aj  príjemný intímny interiér, riešený v súčasnom duchu" vysvetľuje pre iDnes.cz architekt Fousek.

Architekti sa preto rozhodli pre úpravy postavené na prelínaní starého a nového. Zvolili tradičné materiály, ale v súčasnom stvárnení. Klient s týmto návrhom súhlasil. A dobre urobil.

Konečný výsledok je taký vydarený, že ho autori prihlásili aj do súťaže Interiér roku 2018 v kategórii Rekonštrukcia - súkromný interiér.

Súťaž, kam sa môžu hlásiť architekti a dizajnéri z Českej a Slovenskej republiky, má uzávierku 20. februára 2019. Víťazov vyhlásia 2. apríla 2019 na záver kongresu o bývaní, dizajne a architektúre Living forum v pražskom Centre súčasného umenia DOX. Jeho témou je tentoraz "Luxus a budúcnosť verzus šťastie".

Použila sa chalupa, maštaľ aj šopa

"Pôvodná, historická časť domu na prízemí je vyhotovená s použitím mierne tmavších materiálov a s povrchovými úpravami plôch aj nábytku. Steny sme vypracovali tradičnými štukovými točenými omietkami, interiérom prestupujú aj pôvodné kamenné detaily červenkastého pieskovca," opisuje architekt Pexa.

Nová časť prízemia vznikla z historickej maštale a kôlne. Nové podkrovie je modernejšie, ponúka vzdušné a svetlejšie interiérové ​​prvky. Steny a stropy nechali architekti upraviť hladkými bielymi stierkami.

Ústredným priestorom domu je veľká miestnosť na prízemí. Je to  veľkorysý priestor, kde prebieha prevažná časť aktivít majiteľov, od varenia až po odpočinok. Tvorí ju oddychová časť s veľkou atypickou pohovkou, jedálenský kút s masívnym stolom aj dlhá kuchyňa.

V prízemí nájdete aj dve spálne, rodičovskú a detskú. Z pôvodného vybavenia prakticky nič nezostalo, architekti preto navrhli nábytok na mieru.

"Obe spálne sú prístupné cez spoločnú kúpeľňu, čo bola daň pôvodnej dispozícii a ústupok bežným štandardom, aby veľkosť kúpeľne nebola minimalizovaná," ​​vysvetľuje architekt Fousek kompromis, ktorý po dohovore s klientom súhlasil.

Prízemie ešte zahŕňa samostatné WC, chodbu so schodiskom do podkrovia a technické zázemie. Podkroviu dominuje chodba, ktorá je čiastočne knižnicou s panoramatickým výhľadom na okolie. Chodbu dopĺňajú ďalšie dve spálne, kúpeľňa a povala fungujúca aj ako herňa.

Čaro je v detailoch

"Detaily evokujúce historické riešenia sa objavujú na nečakaných miestach, napríklad vetracie otvory pre chladničku, či členenie hladkých plôch dverí gravírovaným vzorom, ktorý vychádza z tradičného konštrukčného riešenia dverných krídel," opisuje Daniel Pexa.

Aj v plochách atypických kusov nábytkov je spodné podlažie zámerne vypracované v tmavšom, zemitejšom odtieni dýh aj lakovania, podkrovie je naopak farebne odľahčené, vo svetlých tónoch bieleného dubu a v bielom laku.

"Drevené prvky na nábytku boli tiež zámerne upravované. Chceli sme dosiahnuť rustikálny naturalistický, až hrubý vzhľad bez použitia tradičných ozdobných prvkov.

Zámerne sme vyberali dubové dyhy s výraznou kresbou, s lokálnymi zmenami v odtieni, s výraznými hrčami. Dyhy boli naviac opracované kefou, nechýbajú stopy "katrovania" (vzhľad zvetranej podlahy so zárezmi po píle, poznámka redakcie)," upozorňuje Jan Fousek.

Pomerne ovplyvňujúcim prvkom sú vnútorné kamenné ostenie (ostenie: vnútorné zvislé orámovanie otvoru, pozn. red.) vďaka svojej červenkastej farbe. Kvôli estetickému zladeniu s ostatnými prvkami interiéru ladili architekti farebnosť (niekoľko vrstiev rôznych farieb olejov) drevené dyhy a kombinovali aj farby lakov (neutrálne šedé a biele odtiene).

Za kuchynskú linku prišli nakoniec, po dlhých debatách, červenkasté dlaždice s patchworkovým vzorom.