Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
24.01.2019, 09:00

Nevinná chyba, ktorú doma robíme mnohí: Ničíme si ňou zdravie a ukracujeme peňaženku

  • V prekúrených miestnostiach sa ľahšie šíria virózy, nastavte si teploty optimálne.
  • Príliš vysoká teplota v miestnosti spôsobuje väčšie vyčerpanie, únavu, bolesti hlavy a znižuje vlhkosť vzduchu.
  • V teplých priestoroch sa všeobecne sústreďuje viac vírusov a baktérií.
Nevinná chyba, ktorú doma robíme mnohí: Ničíme si ňou zdravie a ukracujeme peňaženku
Zdroj: Marek Kmeť

Výskyt viróz sa častokrát mylne pripisuje iba chladnému počasiu. Ich šíreniu sa však darí aj v príliš prekúrených miestnostiach. Ochorieť možno ľahko aj pri vystavení sa prudkým zmenám teplôt, ktoré pôsobia na organizmus pri prechode z exteriéru do interiéru a opačne. V teplých priestoroch sa všeobecne sústreďuje viac vírusov a baktérií, odhliadnuc od účtov za energie.

Interiéry prekurujeme, tým čelíme chorobám

„Počas zimných mesiacov je z hľadiska prevencie pred chorobami potrebné v každej obývanej miestnosti udržiavať určitú optimálnu teplotu,“ radí Oľga Miklánková z Odboru hygieny životného prostredia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky (ÚVZ SR).

V priestoroch, kde človek dlhšie sedí, je optimálne zvolenou teplotou okolo 22 – 26 °C. Odporúčané teploty pre kúpeľne sú 22 – 24 °C, vstupné haly 18 až 20 °C, chodby a schodiská 15 – 18 °C.

V spálni by sa teplota mala pohybovať na úrovni 16 – 20 °C, pričom pri novorodencoch by to malo byť 20 °C a pri menších deťoch 18 až 20°C.

„Takto zvolené teploty v miestnostiach sú vhodné pre regeneráciu organizmu. Urýchlia sa procesy v tele, posilňuje sa imunitný systém a napomôže to ku kvalitnému spánku. Teplota v spálni by ale nemala klesnúť pod 16 °C pre zníženú obranyschopnosť organizmu voči respiračným ochoreniam,“ uviedla Miklánková.

Dôležité je pravidelné vetranie

Pokojnému spánku pomáha aj vyvetraná izba. Počas zimných mesiacov treba dbať na pravidelné vetranie miestností, a to nárazovo. Optimálne je nechať niekoľko minút dokorán otvorené okno, a to niekoľkokrát denne, aby sa vzduch v miestnosti „vymenil“.

Príliš vysoká teplota v miestnosti spôsobuje väčšie vyčerpanie, únavu, bolesti hlavy a znižuje vlhkosť vzduchu. Suchý vzduch vysušuje sliznice očí a dýchacie cesty a narúša ich prirodzenú vlhkosť.

​„Dôsledkom suchého vzduchu môže byť zvýšená chorobnosť, opakované zápaly spojiviek, nosovej sliznice, hrdla a dráždivý kašeľ. Suchý vzduch má vplyv aj na vysušovanie pokožky tváre, čo sa prejavuje jej predčasným starnutím a vznikom vrások,“ hovorí Miklánková.

Optimálna vlhkosť vzduchu by sa mala počas chladného počasia pohybovať od 30 – 50 percent.

Vhodná úprava vlhkosti vzduchu v miestnostiach sa dá dosiahnuť niekoľkými spôsobmi:

  • vetraním
  • v dôsledku varenia
  • v dôsledku prania, sušenia mokrej bielizne v byte
  • rôzne druhy zvlhčovačov
  • na radiátory možno umiestniť odparovače (treba ich však udržiavať v čistote a pravidelne v nich vymieňať vodu, aby sme predišli tvorbe baktérií)