Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
21.08.2018, 00:01

Pri bývaní majú mladí veľké ambície. Chýbajú im ale vedomosti, pri úveroch sa spoliehajú na rodičov

  • Mileniáli síce dobre zvládajú nové technológie a majú veľké ambície, občas im však chýbajú praktické vedomosti a ochota sa uskromniť.
  • Muži sa veľakrát nesnažia zmeniť niečo na svojom spôsobe bývania.
  • Mladí radšej utratia peniaze za cestovanie, kávu v kaviarňach či za návštevy reštaurácií. Potom sa pri pôžičkách na bývanie spoliehajú na pomoc rodičov.
Pri bývaní majú mladí veľké ambície. Chýbajú im ale vedomosti, pri úveroch sa spoliehajú na rodičov
Zdroj: Pixabay

Za našich mladých čias toto nebývalo! Túto vetu možno počuť často a je pravdivá najmä pre generáciu takzvaných mileniálov. To sú pre vysvetlenie tí, ktorí sa narodili približne v posledných dvadsiatich rokoch minulého storočia, majú o svojom živote iné predstavy, bývajú a správajú sa inak ako predchádzajúca generácia, uvádza iDnes.cz.

Bývať ako mileniál

Pre Living forum 2018, každoročné sprievodné podujatie súťaže Interiér roka, pripravila Ing. Hana Kloučková z agentúry Confess reprezentatívny výskum správania sa mileniálov (16 až 31 rokov).

V niektorých prípadoch ich prístup konfrontovala aj s generáciou ľudí vo veku od 32 do 49 rokov. Výskumu sa zúčastnilo 744 respondentov. Vyšlo z neho niekoľko zaujímavých zistení. Napríklad študujúci, vo veku 16 až 31 rokov, bývali v 84 percentách u rodičov.

Polovica pracujúcich potom žije v prenájme. Hlavne muži sa veľakrát nesnažia zmeniť niečo na svojom spôsobe bývania. "Hybnou" silou bývajú podľa zistení developerov viac ženy. Ak chce pár bývať spoločne, sú to práve ony, kto lobuje za vlastné bývanie.

"Stimul k tomuto dôležitému životnému kroku dáva väčšinou žena, muži si chcú udržať svoju nezávislosť a slobodu čo najdlhšie," hovorí Denisa Višňovská, partner realitnej kancelárie Lexxus.

Lenže táto nezávislosť na partnerke býva často závislosťou na rodinnom servise, "mamičkini maznáčikovia" sa do obstarania vlastného bývania a starostí príliš nehrnú. Mileniáli síce dobre zvládajú nové technológie a majú veľké ambície, občas im však chýbajú praktické vedomosti a ochota sa uskromniť, aby zvládli náklady na vlastné bývanie.

Radšej utratia peniaze za cestovanie, kávu v kaviarňach či za návštevy reštaurácií. Potom sa pri pôžičkách na bývanie spoliehajú na pomoc rodičov. "Mladí ľudia si často neuvedomujú, aký výrazný vplyv bude mať vysoká pôžička na ich domáci rozpočet. Mávajú totiž nereálne predstavy nielen o dĺžke splácania a výške splátok, ale aj o ďalších nutných nákladoch, ako sú dane alebo poplatky, ktoré sú s novým bývaním neodmysliteľne späté," upozorňuje Denisa Višňovská.

Čo rozhoduje o prenájme

Väčšina mileniálov teda žije u rodičov alebo v prenájme. Pri výbere bytov sa mnohí rozhodujú na základe  prekvapivých faktov.

  • Dôležitá je síce lokalita, ale tú menej výhodnú vyváži potrebný obchod s potravinami dolu v dome (62 percent).
  • Balkón (62 percent).
  • Terasa presvedčí 56 percent záujemcov o prenájom bytu.
  • Predzáhradka alebo posilňovňa nie sú až také dôležité, ovplyvnia iba 29, respektíve 28 percent ľudí.
  • Parkovacie miesto je na tom podstatne "lepšie", presvedčí 48 percent záujemcov o prenájom bytu.

To by mala byť aj inšpirácia pre developerov, ktorí stavajú nájomné bývanie: partery (prízemie - podlažie budovy) bytových domov by mali ponúkať potrebné obchody a služby, nie byty.

Treba pamätať aj na parkovanie. Garáže až také žiadané nie sú, preferuje ich 34 percent adeptov na prenájom bytu.

Generačné rozdiely

Kým rozdiel medzi ochotou využívať napríklad pri dovolenke služby Airbnb (mileniáli 48 percent, generácia 32 až 49 rokov iba 38 percent) nepôsobí nijako závratne, so zvyšujúcim sa vekom stúpa potreba intimity.

Zabrániť tomu, aby bolo vidno dovnútra bytu alebo domu majú mileniáli iba v prípade kúpeľne (94 percent), pri spálni je to potom 82 percent. Pohľad do obývacej izby ich netrápi, prekáža len 31 percentám.

Pri kuchyni dokonca len v 21 percentách. Fotografie svojho bytu dá ale pokojne na internet polovica mileniálov, dokonca dve tretiny nemajú zábrany zverejniť aj snímky spálne alebo toalety.

Naopak ľudia vo veku 32 až 49 rokov majú výrazne vyššiu potrebu súkromia. 61 percent si chráni výhľad do obývacej izby, takmer polovica, vyžaduje súkromie aj v kuchyni.

Väčší ostych prejavila kategória vo veku od 32 do 49 rokov aj voči druhým. Napríklad pri otázke, či by dotyčný využil ubytovanie v takomto prenájme typu Airbnb, kde niekto býva a odsťahuje sa iba počas prenájmu a na mieste ponechá svoje osobné veci, odpovedalo kladne len 34 percent opýtaných.

Pre polovicu mileniálov to problém nie je. Pri prenajatých bytoch oceňujú mileniáli dokonca aj možnosť bývať v byte spoločne s majiteľom: "Je to možnosť spoznať miestnu kultúru. Je možné sa od majiteľa dozvedieť o zaujímavých miestach, vidieť miestne zvyky a napríklad sa aj naučiť nové miestne jedlá," uviedol jeden z respondentov.

A ďalší dodáva: "Ak získate dobrý (priateľský) vzťah s majiteľom, je to ako bývanie u priateľov." Kým využiť bývanie u "cudzích" sa mladým ľuďom páči, opačne to až tak neplatí. Svoj byt by na víkend prenajali mladí vo veku 16 až 31 rokov iba v 24 percentách prípadov.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.