Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
09.04.2018, 14:54

Miniatúrne domy môžu byť alternatívou ku klasickým bytom

Pojazdný miniatúrny dom ako alternatíva bývania. Prečo nie?

Miniatúrne domy môžu byť alternatívou ku klasickým bytom
Zdroj: humble-homes.com, ilustračná/booking.com

S rýchlo rastúcimi cenami bytov v nemeckých mestách hľadá čoraz viac obyvateľov alternatívy ku klasickému bývaniu. Jednou z nich podľa architekta Van Bo Le-Mentzel môžu byť aj miniatúrne pojazdné domy, ktoré sú výrazne lacnejšie ako tradičné bývanie a navyše ľuďom dávajú slobodu pohybu.

"Máme radi miniatúrne domy na kolesách, pretože sa pri nich nemusíme nikoho nič pýtať. Môžeme stavať bez stavebného povolenia, keďže tieto domčeky stoja na prívese, a nie sú tak z právneho hľadiska považované za dom," vysvetľuje svoju záľubu Le-Mentzel.

Šikovná alternatíva ku klasickému bývaniu

Tým, že sa na miniatúrne domy pozerá ako na príves, je jasne daná aj ich veľkosť. "Príves môže byť maximálne 2,55 metra široký a štyri metre vysoký," konštatuje architekt, podľa ktorého má väčšina miniatúrnych domov na kolesách plochu okolo desať štvorcových metrov.

Napriek tomu sa do nich vojde všetko potrebné, vrátane miesta na spanie, kúpeľne alebo kuchynky. 

Miniatúrne domy môžu byť alternatívou ku klasickým bytom

So skupinou ďalších majiteľov miniatúrnych domov Le-Mentzel, ktorý ten svoj teraz využíva primárne ako kanceláriu, obchádza Nemecko. Do začiatku marca boli v Berlíne, teraz sú vo východonemeckom Wittenbergu.

"Chceme myšlienku miniatúrnych domov šíriť ďalej ," hovorí štyridsaťročný muž. Miniatúrne domy, ktoré stoja niekoľko tisíc až niekoľko desiatok tisíc eur, pre neho nie sú len možnosti, ako vo veľkomeste nájsť lacnejšie bývanie, ale aj cestou k diskusii o verejnom priestore.

"Mňa zaujíma možnosť prístupu do mesta, kto tam môže byť, a kto nie. Zatiaľ je to dané peniazmi. Kto má vysoký príjem, môže mať v meste byt, kto nemá žiadny príjem, musí sa presunúť na okraj mesta," podľa neho to, ako ľudia bývajú, je teraz viac závislé na potrebách realitných firiem.

Organizácia mesta a využitie verejného priestoru by pritom podľa neho mali byť dané primárne inými faktormi. "Prečo by mal niekto dostať desať metrov štvorcových mesta zadarmo a iní nie, len preto, že nemajú žiadne auto? To je podľa mňa nespravodlivé," naráža na to, že motoristom býva v mestách automaticky vyhradený veľký priestor.

"Som presvedčený o tom, že miniatúrny dom je vždy lepšia možnosť, než zaparkované auto," hovorí. Miniatúrne domy, ktoré podľa Le-Mentzela majú zmysel práve v mestách, a nie na vidieku, kde je mnoho domov a bytov prázdnych a predstavujú jednu z možností, ako bývanie demokratizovať.

"Ako inak je možné platiť 100 eur mesačne za to, že človek býva v centre mesta?" Pýta sa muž, podľa ktorého si taký poplatok môže dovoliť prakticky každý. Zároveň pripúšťa, že právne zatiaľ situácia nie je jednoduchá. Na rozdiel od súkromných pozemkov alebo miest na kempovanie, sa totiž  v Nemecku nedá bývať vo vozidlách alebo v prívesoch len tak na verejnom priestore. 

Architekt pôvodom z Laosu ale verí, že sa to časom zmení. Le-Mentzel je presvedčený, že sa aj kvôli stúpajúcim cenám bytov a nájmom v najbližších rokoch miniatúrne domy stanú bežnou záležitosťou. Verí, že sa tejto situácii prispôsobia aj veľké mestá, napríklad tým, že ich majiteľom budú vydávať povolenia na použitie verejných priestorov.

Ticketportal.sk