StoryEditor

Kabrio(ú)let!

28.04.2011, 00:00
Nové BMW 640i Cabrio prekvapilo netradičnou verziou s plátennou strechou. A vyrazilo nám dych -- najprv interiérom, neskôr však aj na križovatke...

Prvé, čo ma prekvapilo, bol pohľad na veľkorysý interiér. Trošku neisto pôsobiaci v kabriolete tejto triedy, nie však prevedením či kvalitou – práve naopak – zvyknutý na malé kabriolety typu SLK mi pompéznosť interiéru vyrazila dych.

S vetrom vo vlasoch. Nové cabrio netradičným spôsobom spája športovú podstatu s luxusom limuzín.

Chvíľu som zostal dezorientovaný, kam výrobca šestku vlastne zaraďuje. Interiér, prístroje, výbava apriestor, ba aj cena, sú jednoznačne bližšie k vlajkovej lodi triedy „sedem“, reprezentujúcu skôr vládnu limuzínu a škrobený „biznis štýl“, pričom filozofia samotného vozidla na voľný čas s plátennou strechou a kopou nevybláznených deciek v gumených šľapkách s pivom v ruke, ju posúva viac do „trojkovej“ rodiny. Pravdou je, že zmysel existencie kabrioletov som vždy chápal ako istý úlet, takže nová šestka sem zapadá skvele.

Čo dokáže „sound booster“
Trojlitrový šesťvalec je u BMW absolútne nesmrteľný motor. História v rade stojacich šiestich valcov sa azda už nedá ani vypátrať. Je obdivuhodné, ako BMW dokáže vymyslieť stále nové trendy, ktorými túto technológiu opäť odôvodní. Vnútri „véčka“ schované dve malé turbá sú zapojené vtipným spôsobom – od nula do tritisíc ťahá jedno, od tri do konca ťahá druhé. Bez jediného náznaku turbo diery! Krivka krútiaceho momentu je taká plochá, že máte pocit, že ju retušovali. Zámerne som si v rakúskom Steyeri, kde sa motor vyrába, vyžiadal náhodný test na brzde – skutočne, krivka sedela ako kreslená pravítkom.

V kombinácii s magnetickým otváraním ventilov je presnosť práce motora a jeho manažmentu bezkonkurenčná. Žiadne biturbo s takýmto výkonom nedosahuje takú efektívnu kombináciu výkonu/spotreby ako práve tento motor. Jedným z tajomstiev BMW pri aplikácii tohto agregátu do svojich vozidiel je inštalácia špeciálne vyvinutého „sound boostru“, čiže imitátora zvuku, ktorý je napojený na vzduchový filter a prenáša do interiéru „akože“ športovú odozvu zvuku motora. Ten je totiž vďaka spomínaným Twin Scroll turbodúchadlám tak neuveriteľne tichý, že posádka by mohla nadobudnúť pocit, že sa vezie v elektromobile...

Veľkoryso riešený interiér je pre kabriolet až netypický.

V období temna?
Keď už sme spomenuli „eko“ pohon... Nová šestka je (bohužiaľ) vybavená aj systémom Efficient Dynamics, čo pri tomto type vozidla považujem za vyslovený nezmysel. Keď mám dole strechu, užívam si jazdu s vetrom vo vlasoch, je mi úplne jedno, či mám o pol litra vyššiu spotrebu. Skôr ma obťažuje zhasínanie motora na každej križovatke – podvedome ma to vracia do obdobia temna, keď som bojoval na starej embéčke s plynom, lebo na voľnobeh motor jednoducho nikdy nešiel, vždy mi to skapalo. A rozprávok o efektívnej rekuperácii brzdnej energie a jej následného prenosu do rozbiehania vozidla už mám taktiež dosť.

Prenosť práce motora v kombinácii s magnetickým otváraním ventilu je obdivuhodná.

Bežný diesel bude mať bez všetkých týchto systémov stále porovnateľný výkon, vyšší krúťak, nižšiu spotrebu, auto bude o štvrť tony ľahšie, čím šetríte gumu, podvozok, brzdy atď. Vo finále bude lacnejšie v nákupe a dokonca si nemusíte spytovať svedomie, ako sa tie veľké akumulátory neskôr likvidujú. Práve vďaka hmotnosti je nová šestka kabrio podľa mňa málo agilná. Napriek fantastickej sile motora je temer dvojtonové vozidlo ťažkopádne, motor sa nerád vytáča do „redlinu“ a turbá počujete pískať temer bez prestávky.

Akcelerácia je našťastie zachránená skvelou osemstupňovou prevodovkou, ktorá BMW tak prevoduje, že ani neviete, čo máte práve zaradené a auto stále plynule zrýchľuje. Viem si predstaviť tuhší podvozok. Opäť som mal pocit, že riadim „sedmičku“. Auto na svoju hmotnosť skvele drží stopu, no zákruty nereže, ale ich tak nejako zvláštne mäkko prepláva. Je to asi správne, inžinieri v BMW si pri tomto výsledku zrejme podávali ruky s úsmevom v tvári... No opäť mi chýba ten duch športovej jazdy, ktorou sa BMW vo svete predstavilo a dodnes buduje kariéru na jej základoch. Sedím predsa v športovo ladenej šestke s biturbovým motorom a strechou dole! Nie v „esklasovom medveďovi“ so šoférom!



Všetko dôležité je na čelnom skle
Treba pripomenúť, že nová šestka oproti pôvodnému modelu narástla a poskytuje viac priestoru pre cestujúcich aj batožinu. Batožinový priestor za touto veľkorysejšou kabínou ponúka 300 litrov odkladacej plochy pri otvorenej streche, no ak je strecha zatvorená, po odsunutí variabilného krytu sa prepravná kapacita zväčší až na 350 litrov. Slušné, ale fakt toto potrebujem v kabriolete? Skôr mi ubralo na sebavedomí, že som nepochopil odklápanie deflektora zo zadných sedadiel. Kovová konštrukcia so sieťkou proti prievanu proste trónila na zadných sedadlách a ja som nevedel, čo s ňou. Strecha bola dole, takže prievan sa nekonal tak či tak, no zo štvormiestneho vozu som mal dvojmiestny. Štandardne ma potešil „head-up“ displej, čiže premietanie všetkých dôležitých údajov do zorného poľa vodiča na čelné sklo. A ešte asi zvuk zatvárania dverí. BMW miluje precíznosť a dvere na všetkých vozoch tejto značky majú dunivý presvedčivý zvuk ich zabuchnutia.

Index zbesilosti: Koncern BMW si na rozdiel od mnohých iných značiek zachováva tvár, čo sa týka možnosti totálneho prebratia velenia nad vozidlom. Našťastie je ešte stále možné podržať gombík trakcie stlačený dlhšie, a tým sa nadobro odstrihnúť od zvieracej kazajky zdebilnených bezpečnostných systémov. Šestka kabrio zrejme nikdy nevyhrá japonské driftovacie preteky, no vyblázniť sa na opustenom parkovisku vám umožní na slušnej úrovni... Až na ten gumový prach nalepený na spotenom čele...

menuLevel = 2, menuRoute = style/autoview, menuAlias = autoview, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
15. apríl 2024 19:26