26.05.2011, 00:00

"Kladivom na Japoncov"

Má výraz bezcitného pomstiteľa, nádhernú muskulatúru tela, vypracovanú mučivým tréningom a k tomu šialený výkonový potenciál, ktorý konkurenciu vôbec nepustí k slovu. Akoby Japoncom nestačilo...

Mníchovské BMW nie je v Autoview žiadnym nováčikom. Testovali sme mnoho luxusných vozidiel s modrou vrtuľkou v znaku, no BMW S1000RR je novinkou aj pre nás. A to nielen tým, že prvýkrát pokúšame osud na dvoch kolesách, ale aj samotný motocykel predstavuje zásadný prelom v storočnej filozofii značky.

S1000R je vyslovene zameraný na pretekársku klientelu, no pre krotenie na bežné jazdenie máte k dispozícii tri režimy výkonu.

Brutálna raketa evokuje pocit závratnej rýchlosti už stojac na bočnom stojane, čím sa úplne vymyká rodinnej atmosfére bavoráckych „kruisierov“ a dokonca svojím drzým nástupom bez zaklopania vykopla dvere do sveta „superbajkov“. Mašina sa však bežnej verejnosti ironicky predstavila najmä vďaka najnavštevovanejšiemu videoklipu na youtube, kde za nadzvukovej akcelerácie strhla zo stola desať metrov dlhý obrus bez zakolísania prestierania...

Strmhlavý útok a nezvyčajný úspech v najobľúbenejšej triede "superbajk" je podpísaný už v samotnom dizajne nekompromisného stroja.

Pretekár testuje
Vlado Karban je podnikateľ s čistým štítom, dvadsať rokov sa venujúci potravinárstvu, človek vynikajúcich ľudských kvalít, ale pre väčšinu z nás najmä žijúca legenda slovenského motocyklového športu. „Som človek, ktorého vášňou a životným poslaním sú superbajky,“ potvrdzuje Vlado, hrdo sediac na svojom pretekárskom špeciáli. A ja si úprimne neviem predstaviť nikoho zasvätenejšieho, kto by mal pre nás otestovať špičkový motocykel. A už vôbec nie superbajk z Mníchova! „Firma BMW vyplnila medzeru vo svojom sortimente a tam, kde si bavoráka nikto, a teda ani ja, nevedel nikdy predstaviť, bola trieda superbajk.“ Stalo sa, BMW S1000 RR je na svete od roku 2009, ale stroj sa v podstate začal reálne predávať až v roku 2010.

Prelomový Hungaroring
„Spočiatku som nebral tento stroj vážne, mal som v podvedomí určitý inštinkt, že táto supernovinka bude možno nejaké tápanie, výkrik, pokus o niečo, čo bude treba ešte dlho zdokonaľovať. Aj preto som sa k nej dostal až v máji 2010, a to len preto, lebo človek uverí, až keď vidí na vlastné oči. Počas medzinárodných pretekov na maďarskom okruhu Hungaroring som skutočne uvidel, aký dravec bol vypustený do sveta superbajkov, a teda aj do sveta mototuristiky. Netrvalo ani dva dni a už som zabehával novú 1000 RR po našich cestách. Poviem to otvorene, bol som veľmi príjemne prekvapený, jazdné vlastnosti sú vynikajúce, ale najväčším prekvapením je motor. Ľudia od BMW si dali neskutočne záležať a vytvorili niečo viac, než to, čo tu bolo doteraz. Už pri pohľade na tento stroj vidíme úžasnú kompaktnosť, aj napriek tomu, že srdcom stroja je priečne uložený radový štvorvalec, motocykel je pomerne štíhly, rozmerovo je hneď vidieť, že je stvorený pre pretekársky orientovaných zákazníkov.



Tri režimy:
„Ponuka výbavy je ďalším príjemným prekvapením, BMW ponúka vo výbave okrem ABS aj prepracovanú trakčnú kontrolu, ktorá má dokonca tri režimy. V prvom je znížený výkon vhodný na mokré a šmykľavé povrchy, alebo ak nie je jazdec ešte v štádiu, aby krotil skutočne veľmi veľa koní. V druhom režime je výkon maximálny a ideálny na rýchle jazdenie po cestách, prípadne na tréning na okruhu, a tretí režim je čistokrvné jazdenie na pretekárskej trati so závodnými pneumatikami, čiže „slikmi“. Týmto BMW pripravilo podporu neobvykle rozsiahlej použiteľnosti motocykla. Fakt, že sa dá aj v závodnom režime jazdiť s podporou ABS a trakčnou kontrolou, posúva BMW nové možnosti a naznačuje smer do budúcnosti.

Ukrutný výkon!
„Ako som už spomenul, najväčším prekvapením je motor. Výrobcom udávaný výkon je 193 koní, lenže ono ich je viac! Pri meraní výkonu sme namerali hodnotu minimálne 208 koní – to je neskutočná hodnota v sériovom prevedení! Tento údaj sa potvrdil aj pri ďalších meraniach v zahraničí. V sérii je prevodovka vybavená elektronickým odpojovačom, čo umožňuje radenie prevodov pod plným plynom, týmto zase BMW ukazuje, že už je najvyšší čas používať pomôcky, ktoré sa už dávno osvedčili vo svetových závodoch v superbajkoch. K radeniu prevodovky poviem len „super“, nič lepšie som ešte nezažil, s ľahkosťou presne a kedykoľvek preradí. Jednoducho paráda, výkon, ktorým „bavorák“ konkurenciu preskočil o celých 20 koní, to je až-až na to, aby ostatných zaradil do inej ligy.

Vlado Karban sa po dlhoročnej vernosti rozišiel s emotívnou Ducati a oženil sa s geniálnym BMW.

Po zabehnutí motora som sa vybral na okruh. Hneď po prvých kolách som sa presvedčil o masívnom záťahu stroja a opäť sa ukázalo, že tento motor bol navrhnutý skôr ako závodný špeciál, než bežný motor na cesty. Na rovine je to skutočná strela, ale čo je podstatné – dá sa aj zabrzdiť, brzdy Brembo sa chovajú celkom dobre aj v kritických situáciách, dajú sa bez problémov používať na preteky na okruhu. Nájazdy a výjazdy sú perfektné, stabilita výborná, perfektný prístrojový panel (sám by som iný nechcel, hoci na preteky sa používajú rôzne modifikácie) s možnosťou nastavenia užitočných funkcií a s možnosťou merania časov na okruhu, navyše ukazuje aj zaradený prevodový stupeň. Posed má taktiež bez chýb, mašina je celkovo veľmi príjemná „do ruky“. Pravdu povediac na bežnú cestu sa výkon tohto stroja môže javiť až zbytočný, ale možnosťou nastavenia má každý na výber a to je výborné!

 

Ducati je srdcovka, ale...
Čo sa týka hmotnosti, platí štandard, s plnou nádržou je to 208 kg. Tu je výrazne ľahšia jedine Ducati, tá má o celých 10 kg menej. Posledných 8 rokov som pretekal na Ducati, je to motocykel, ktorý má svoju dušu, je nezameniteľný a ako celok poviem otvorene – je dokonalý, ale doba ide ďalej... V dnešnom svete sa musíme často riadiť viac aj rozumom ako srdcom, to je aj môj prípad, dám si na papier plusy a mínusy a nie je o čom rozmýšľať. BMW ponúka za 15 400 eur veľmi, veľmi veľa, toto tiež urýchlilo moje rozhodnutie. Inak BMW je celkovo moja obľúbená automobilová značka, niet sa čomu čudovať, že firma, ktorá vytvorila atmosférický desať valec do M6 a M5, dokázala dať svetu tento výnimočný motor do superbajku.

Záverečný verdikt
„Takže zhrniem podstatné: BMW S1000RR je štandardný superbike kompaktných rozmerov priemernej hmotnosti, ale s neskutočným motorom, perfektnou prevodovkou, s výbornými jazdnými vlastnosťami, s možnosťou nastavenia na aký účel ho chcem, a pri tom za dostupnú cenu. Neoceniteľnou prednosťou je aj dodávka náhradných dielov, kde je veľmi dobrá dodacia lehota zhruba do 2 – 3 dní. Zrejme je zbytočné RR-ko odporúčať, alebo nie... Mám ho v garáži, pretekám na ňom, utvorte si názor sami.“

Výkon motora (snímka vľavo) uvádza výrobca 193 koní, no nezávislé testy na brzde ukázali až 208. Superľahký titánový výfuk (vpravo) je skrátený na minimum.

Text:Dick Kvetňanský, Foto: BMW, Peter Mayer