StoryEditor

V kráľovstve drahých kameňov

17.03.2010, 23:00
Keď sa povie drahý kameň, väčšina z nás si predstaví blýskavú omrvinku, precízne zasadenú v zlatom kove na prste dobre oblečenej staršej dámy. Feriz Mazreku - skutočný kráľ kameňa - môže mať na vec úplne iný pohľad. Jeho kamene vážia stovky kíl!

Údajne existujú špeciálne triedy ľudí, ktorí sú celý život verní jednej značke. Nuž, nám sa podarilo zoznámiť sa s človekom, ktorý je verný dokonca jednému modelu. Je jasné, že absolútne najnovšieho emisného šampióna luxusnej triedy - sériový hybrid Mercedesu S nemohol predstaviť nikto iný!

Svetový rekordman
Nový S 400 BlueHYBRID odštartoval kariéru so slušným úspechom. Necelých sedem týždňov po spustení predaja sa až 15 percent všetkých zákazníkov triedy S rozhodlo pre luxusnú limuzínu s hybridným pohonom. S 400 HYBRID kombinuje zdokonalený benzínový motor V6 s kompaktným hybridným modulom. Z S 400 HYBRID sa tak stáva najefektívnejšia luxusná limuzína so zážihovým motorom, a tým aj emisný víťaz svojho segmentu na svete. A uvidíme, ako ešte zamieša karty predajných štatistík, veď od roku 2005 sa predalo viac ako 270-tisíc modelov aktuálnej generácie "eska“ a od roku 1951 bolo na celom svete predaných takmer 3,3 miliónov. Vlajková loď značky Mercedes-Benz je tak najúspešnejšou luxusnou limuzínou sveta.

Domáci test
"Páči sa mi rozloženie hmotnosti, v ,esku‘ konštruktéri neumiestnili akumulátory do priestoru kufra tak, ako to býva najjednoduchšie, ale premyslene rozložili v priestore okolo prevodovky,“ prekvapuje ma svojimi technickými vedomosťami Mazreku. A má pravdu! Nielen preto, že sa nemusí vzdať svojej obľúbenej chladničky v zadných sedadlách, ale aj preto, že táto obrovská limuzína disponuje rozum zastavujúcou smerovou stabilitou pri prejazde zákrut a umožňuje tak v tejto triede nevídane rýchly výjazd (týmto zároveň ďakujem novozámockým policajtom, že tento moment môjho testovania veľkoryso pochopili).

BlueHybrid
je jasná odpoveď konkurencii, že inžinieri v Stuttgarte berú nevyhnutný trend nahrádzania pohonu na nefosílne zdroje úplne vážne. Niekto môže oponovať, že likvidácia akumulátorov má vo finále podstatne závažnejší dosah na životné prostredie, avšak použitie lítiovo-iónového akumulátora so sebou prinieslo aj nové výzvy v oblasti likvidácie a recyklácie. Spolu s vývojom nového pohonu boli použité aj novátorské koncepty recyklácie, ktoré umožňujú fantastickú materiálovú recyklovateľnosť až 85 %, a teda celkovú využiteľnosť 95 %. Tým trieda S už dnes dosahuje mieru recyklovateľnosti predpísanú od 1. januára 2015!

"Je zaujímavé, že hoci využívame efektívnu funkciou štart/stop, riadenie aj klimatizácia fungujú,“ čuduje sa Feriz Mazreku a ja s ním. Mercedes totiž inštaloval pre tento prípad pomocné elektrické čerpadlá, takže systémy pracujú aj vtedy, keď vozidlo stojí a motor bol automaticky vypnutý. Inteligentná logika riadenia rozpozná, či vodič práve otáča vozidlo alebo ide zaparkovať. V takom prípade sa automatika štart/stop dočasne vypne, takže jazdný manéver možno bezpečne dokončiť.

Rekuperácia
Čo je vlastne princípom "hybridu“, ako to celé pracuje? V podstate dosť jednoducho, no nesmierne efektívne: Pri spomaľovaní ,eska‘ sa pohybová energia získava rekuperáciou späť, elektromotor slúži ako dynamo a ukladá sa v spomínanom veľkokapacitnom lítiovo-iónovom akumulátore. V prípade potreby sa táto energia zase vyvolá, napríklad pri prudkej akcelerácii a elektromotor pomáha svojím veľkým krútiacim momentom. "Človeče, toto ide skoro ako moja päťstovka, no vážne,“ necháva sa unášať náš hosť. Skutočne, pocit zo spoločného záťahu spaľovacieho benzínového motora spolu s elektromotorom poskytuje prekvapivé zrýchlenie, no spotreba zostáva na úrovni úsporného diesela.
Aktuálny status hybridného pohonu môže vodič sledovať aj vizuálne a verte mi, je to zábava! Širokouhlá multifunkčná obrazovka s vysokým rozlíšením informuje smerovými indikátormi o aktuálnom toku energie počas podpory spaľovacieho motora aj rekuperácie, ako i o stave nabitia akumulátora.

Slovo hosťa
Ako by teda zhodnotil celkový dojem z hybridnej limuzíny pán Mazreku, milovník všetkých generácií "esiek“? "Toto auto sa mi javí také ešte extra ,jemné‘, vôbec nepočuť motor ani vibrácie, skrátka neviem, či sa vypol kvôli úspore a emisiám, či si tam schovaný vrčí ďalej. Vyskúšal som mnoho limuzín, no ,esko‘ podľa mňa poskytuje úplne komfortnú jazdu snov. Hybrid moje očakávania nesklamal, hoci - priznám sa - zo začiatku som sa bál, že bude ťažký a lenivý. Mieru pohodlia netreba komentovať, veď o tom je táto trieda, nie? Veľmi sa mi páči graf toku energií, mám rád tie bočné tlaky dynamických sedačiek. Úžasná je panoramatická strecha, a s manželkou milujeme masážne sedadlá vzadu. A uspokojuje ma aj pocit, že pri mojich častých jazdách cez celú Európu robím niečo pozitívne pre čistejší svet, ten v ktorom budú musieť žiť naše deti.“

Index zbesilosti
To snáď nemyslíte vážne?! Viem, že BMW 750i BiTurbo sme síce parádne rozpálili, ale hybridnú predĺženú "esklasu“?! Nebojte, doženieme to... Mercedes má aj AMG modely, tie si to zaslúžia!

Okom dizajnéra Juraja Mitra
Pre M-B je trieda S prestížnou záležitosťou, ktorú skrátka netreba dotovať. Od jej vzniku predstavuje výkladnú skriňu technológií, inovácií a imidžu, ktorý sa sám úspešne predáva a vytvára práve to tajomné mercedesovské fluidum, ktoré predáva všetko ostatné s legendárnou trojcípou hviezdou na kapote.
V histórii tejto vlajkovej lode je jasne badateľný rytmus striedania robustnosti a elegancie, rovnako ako je to už celé stáročia v umení, keď nastupujúci sloh je opozíciou končiaceho sa. Že sa práve nachádzame v robustnej etape histórie "eska“, azda ani netreba zdôrazňovať.


Nedávny facelift aktualizoval najnovšie štylistické prvky značky aj pre triedu S. Ešte viac zvýrazňuje horizontálne členenie, ktoré pri pohľade spredu rozťahuje už aj tak majestátnu šírku vozidla. Výraz prednej časti, taký typický pre osobné autá značky sa evolučne cizeluje bez straty pôvodného charakteru. Je odolný proti módnym trendom, a pritom v každej dobe taký moderný. Rozpisovať sa zvlášť o prednej maske, ktorá patrí medzi najcharakteristickejšie a najtrvácnejšie v automobilovom svete, je zbytočným ťukaním do klávesnice. Majestátnosť v typicky nemeckom podaní je čitateľná nielen z rozmerov auta, priam srší z každučkého detailu interiéru aj exteriéru.

Pomer presklenia a plechu jasne odkazuje na pocitovú bezpečnosť a suverénnu nadradenosť na ceste. Do konzervatívnej triedy luxusných limuzín, kde latku pravidelne nastavuje práve trojcípa hviezda, vnáša súčasná generácia čerstvý vzduch v podobe originálnych štylistických prvkov. Odvážne zvýrazňuje blatníky, ktoré opticky stabilizujú pontón karosérie na ceste. Noblesa a elegancia nezvádzajú súboj s robustnosťou, ale naopak, harmonicky ladia a dodávajú rovnaký pocitový nádych aj interiéru.

Po zatvorení dverí sa posádka ocitá v inom svete, vo svete Mercedes-Benz. Hra materiálov, tvarov, svetla, zvukov i vône, a to všetko pod dohľadom sofistikovanej technológie, rozvibruje každú zmyslovú strunu.
Márne sú akékoľvek opisy, "esko“ treba zažiť!

ZOZNÁMTE SA:
Feriz Mazreku, (47) majiteľ najväčšieho veľkoobchodu s prírodným kameňom Adriatic, zakladateľ prvej realitnej kancelárie Malasi a turistického komplexu Adriatic v Albánsku
Najcennejší úspech: objavenie novej pieskovej pláže a jej postupné skultúrnenie
Najväčší sen: spolu s manželkou Ingrid postaviť a viesť 5-hviezdičkový hotel na novej pláži
Prvé auto: Citroën AMI6 - superšrot!
Rekord km/h: 258 na Mercedes CLS 500
Auto snov: Mercedes Benz S klasse
Najhorší crash: reťazová havária na VW Golf 3 na ľade. Ja som bol v strede...
Najvyššia pokuta: 300 eur za rýchlosť

 

Mercedes Benz S400 BlueHYBRID L
- neúnavný líder na trhu technológií a legendárny pionier luxusu na kolesách
Motor: V6, 3.498 cm3 benzínový elektro hybrid s lítiovo-iónovým akumulátorom
Výkon: 205+15 kw (279+20 k) 385 Nm
Prevodovka: 7-stupňový automat
Náhon: na zadné kolesá
Akcelerácia 0 - 100 km/h: 7,2 s
Max. rýchlosť: 250 km/h, elekt. limit
Spotreba v meste: 11 l benzínu/100 km
Spotreba mimo mesta: 6,6 l benzínu/100 km
Cena: od 93 879 eur (1,4 mil. Sk) s DPH

menuLevel = 2, menuRoute = style/autoview, menuAlias = autoview, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 08:37