StoryEditor

Zetko: Posledný v abecede, prvý v drifte!

24.06.2010, 00:00
Charakteristicky hladký "kupé" dizajn s neprehliadnuteľnými bumerangovými svetlami, luxus s klimatizovanými sedadlami v kombinácii s vysokootáčkovým šesťvalcom. Sen každého top manažéra, ktorý si občas zájde na okruh. Napríklad z kúpeľov v Trenčianskych Tepliciach na okruh do Orechovej Potône. Tomáš Vranka pre vás testuje najnovší Nissan 370 Z.

Malá Corvetta
Jasný cieľový trh "tristosedemdesiatky Zetky“ je opäť Amerika a Japonsko. Američania ocenili zvýšený objem motora a podľa nejakého zvláštneho kľúča, ktorý chápu len oni sami, ho hneď pomenovali "Baby Corvette“. Či to má zvyšok sveta chápať ako nesmiernu lichôtku, alebo by mali Japonci poslať rogalá s logom Nissan a kamikadze pasažiermi na Pearl Harbor, zostáva naďalej tajomstvom. Aspoň pre mňa.

New man in town
"Zetko“ nie je žiaden nováčik, prvá dvestoštyridsiatka bola predstavená temer pred štyridsiatimi rokmi a spustila poplach medzi konkurenciou.
Priamy predchodca 370-tky je veľmi dobre známa 350-ka, ktorá vážne rozvírila inak relatívne pokojnú hladinu na trhu so športovým náradím. Za športové auto sa považovalo Ferrari, Porsche, Lambo atď. a adekvátne sa k tomu platilo. Za imidž, značku a dizajn.

Ergonómia je na športové vozidlo prekvapujúco zvládnutá.

Odrazu sa objaví z opačného konca sveta Nissan 350ZX a má viac výbavy, konkurencie schopný motor, nevídané jazdné vlastnosti, brzdy hneď od Bremba, futuristický dizajn a okrem toho všetkého aj fantastický servis! A cena? Zlomková!
Nečudo, že Japonci nezaspali na vavrínoch a atakujú svet novou generáciou Zetka - nižšieho, širšieho, kratšieho a výkonnejšieho.
Možno ma prekvapil kratší rázvor, ktorý negatívne ovplyvňuje smerovú stabilitu, avšak dlhodobý prieskum dokázal, že Zetko nie je klasická diaľničná lokomotíva naháňajúca tučné AMG-éčka, jeho nový rázvor ho, naopak, extrémnou agilitou ešte viac posúva na piedestál absolútneho street-driftera. A má 360 mm brzdy!

Na náš trh s lepším brzdovým systémom
Vďaka vyšším rýchlostným limitom je automobil na rozdiel od USA a Japonska pre náš trh vybavený zlepšeným brzdným systémom. Brzdové rotory s efektívnejším chladením, zlepšené zloženie trecích segmentov, lineárne prepákovanie brzdového pedála. Najväčším prekvapením v takomto športovom vozidle - zjavne cenou - nepatriacim do kategórie superšportov bol pre mňa perfektne fungujúci Synchro Rev Control - automatická korekcia otáčok pri podradení - inými slovami starý známy "medziplyn“. Síce dávno overený zo závodných vozidiel a z automobilov vybavených skutočnou sekvenčnou prevodovkou s pádlami pod volantom, no v kombinácii s klasickou "háčkovou“ pákou som sa s niečím takým stretol po prvý raz.

Ako to funguje?
S revúcim motorom sa vrháte do zákruty, kopete do brzdy a v zlomku sekundy zvažujete, či tam vraziť štvorku, či necháte motor ťahať pri výjazde stále na päťke. Rozhodnete sa zariskovať a trhnete pákou k sebe. Zázrak, žiadne zakolísanie, žiaden náznak šmyku - presne v momente podradenia neznáma noha kopla do pedálu plynu, motor zavyl v najvyšších otáčkach, prevodovka sama hladučko prijala štvorkové koliesko a vy sa katapultujete zo zákruty pod plným plynom, akoby ste boli sám Walter Röhrl!
Motor disponuje prekvapujúcim potenciálom, vo vysokých otáčkach je doma, no pri ľahkom zadku si treba dávať nesmierny pozor na podradenie pred zákrutou, môžete sa ľahko dostať do šmyku. Tento neduh je perfektne vyriešený elektronickým medziplynom - dáva sa so širokým úsmevom na tvári unášať inak väčšinou vážny Tomáš Vranka.

Nissan 370z s nami testoval riaditeľ kúpeľov Trenčianske Teplice Tomáš Vranka.

Dospelý zvnútra
Interiér vozidla je vybavený všetkým, čo si môžete želať. V podstate ma to neprekvapuje, no na rozdiel od lacných plastov tristopäťdesiatky je 370-tka veľmi pekne zvládnutá a plasty sú na dotyk mäkšie a príjemnejšie. Tomáš Vranka nepatrí ani k nízkym, ani priesvitným - do interiéru Zetka však zapadol ako do vankúšov.
Ergonómia je na športové vozidlo prekvapujúco zvládnutá, nečakal som ani taký pohodlný posed, ani taký skvelý výhľad. Pretekársky nádych dodáva aj presná orientácia všetkých budíkov do zorného poľa vodiča a svetielko upozorňujúce na nutnosť preradenia.

Čo vám nesmie uniknúť!
- 3,7 litrový šesťválec je pecka! Jeho údajne identický brat v Infinity G37 disponuje údajne ešte väčším výkonom! Katapultuje vás na stovku z päť a pol sekundy!
- Nenápadný hliníkový gombík v pravom rohu stredového panelu - zapína sa ním spomínaný elektronický medziplyn - vskutku revolučná skvelá vec!
- Pri nastavení polohy volantu sa prispôsobuje celý prístrojový panel, je koniec nekonečnému nastavovaniu polôh podľa budíkov atď.
- Obrovské brzdy!
- Dominantný otáčkomer v strede budíkov - YES!
- Kufor, ktorý keď napustíte vodou, zavolajte ma okúpať sa!

Čo vás napáli!
- Hlučné gumy! Kedže sa však väčšinou necháte unášať bublaním motora, asi si to ani nevšimnete
- Pri dlhšej jazde na okruhu vám začne motor v rámci vlastnej ochrany fiškálsky uberať plyn a prehriata prevodovka bude naťahovať preradenie do nepríčetnosti (platí len pri automate - testovali sme obe prevodovky)
- Lacno pôsobiace LED diódy stavu paliva a teploty vody

Index zbesilosti:
Stojíme na pretekárskej dráhe a napriek istým indíciám z Nissanu si kladieme otázku, či sa bude 370-tka ochotne hnať dverami dopredu, tak ako zlatá 350-tka, alebo či nám opäť inžinieri posadnutí prehnanou bezpečnosťou umožnia tak akurát posadiť sa do ergonomicky tvarovaných sedadiel... Otázka v roku 2010 totiž už dávno nestojí tak ako kedysi, keď sme doma brúsili hlavy na embéčkach a z pôvodných 35 koníkov sme ich ladili na neuveriteľných 50 besných mustangov! Vtedy to negumovalo kvôli nedostatku výkonu, slabým spojkovým tanierom a celkovo zlému vyváženia automobilu. Dnes je koní plné stádo, spojky polokeramické a ťažiská vozidiel pomaly "kŕkajú“ o vyčnievajúce kanále. Občas si želám, aby nás všetkých, ktorí milujeme výkon a revúce autá so strieľajúcimi kúskami gúm, občas zavreli do osobitnej rezervácie, kde budú zakázané katalyzátory, ábéesy, protipreklzné a stabilizačné systémy, kde mi zvuk nezapnutého bezpečnostného pásu netrhá bubienky, navigácia mi nedáva facku za minutie odbočky a ja si šialene odpálim z križovatky do pravej zákruty besným driftom a je mi fakt jedno, či ma niekto vidí či nie. Fajčiar predsa nevyťahuje cigaretu, lebo sa chce predvádzať, ale preto, že ho ten vdychovaný dym napĺňa pocitom spokojnosti a zadosťučinenia. V čom som ja horší?! No našťastie zrejme vďaka v Japonsku veľmi populárnym driftovacím pretekom mysleli inžinieri z Yokohami aj na mňa a stlačením a podržaním malého okrúhleho tlačidla ESP sa celá prekliata elektronika úplne stiahne do úzadia a jediný systém kontroly nad celým strojom preberá ja! V mojom prípade to bol systém DDS - Dick Driftuje Spoľahlivo! Nemám ďalší komentár, 370-tka Zetko je diabolský driftovací stroj a páli si to bokom tak dlho, kým ju jemným ubratím plynu nevrátite späť do priameho smeru. Bravo Nissan!

menuLevel = 2, menuRoute = style/autoview, menuAlias = autoview, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
18. apríl 2024 16:53