StoryEditor

Bez strachu z limitov

23.02.2011, 23:00
Čo spája Slováka Dušana Červeňa a Nemca Gordena Wagenera? Dve kapacity z úplne iných svetov, ktoré dokážu zmeniť váš život.

 Len nedávno sme testovali brutálne dvojmiestne "kladivo“ SLS AMG, keď som úprimne obdivoval odvahu tvorcov pustiť sa ešte v zárodku krízy, kedy bolo vozidlo navrhované, do takého riskantného projektu a vzápätí tu ohúrene sedím v úplne novom modeli vysmiateho štvordverového kupé, ktorého starší brat v roku 2004 drzo odignoroval všetky dogmy a predsudky a svojím nenapodobiteľným dizajnom obsadil trón tejto výnimočnej triedy.



ÚSPECH JE TÍM, ALE...

za každým tímom stojí líder, osobnosť. Jeden človek, ktorý sa nebojí limitov, posúva hranice a nesie obrovskú zodpovednosť za výsledok. Ľudia, čo menia svet. Sedím v nádhernej bielej sedačke s vertikálnym rebrovaním, nechávam si masírovať unavený chrbát a v 130-kilometrovej rýchlosti počúvam človeka, ktorý vám zmení život pár ťahmi. A skalpelom.

Chcel byť architektom, objavili v ňom talent pre sochárstvo, vyštudoval medicínu a po rokoch chirurgickej praxe sa všetko geniálne spojilo vo fabrike na krásu v Banskej Bystrici, kde vám spolu so zohratým ženským tímom vráti identitu po úraze, dodá stratené sebavedomie či otvorí dvere novej kariéry. Dušan Červeň - vynikajúci plastický chirurg kráčajúci vlastnou cestou, ktorého prácu s híkaním obdivujú celebrity v USA, no doma neodmietne ani matku štyroch detí zo sociálne slabšej rodiny.

ZÁKAZKOVÝ PÔVAB
"Krása má limity, no každým zásahom ich posúvame bližšie k dokonalosti. Konečný efekt nie je len výsledkom modelovania, je to hlavne kompromis medzi estetikou a technickými možnosťami ľudského organizmu,“ hovorí Červeň. Slová, akoby naučené zo šlabikára automobilového dizajnéra. Presne táto filozofia sa podpísala pod fenomenálny úspech Wagenerovej najnovšej CLS.

Nový šéfdizajnér Benzu totiž kládol dôraz na historickú identitu značky, na fakt, že s výnimkou AMG, nebol Mercedes nikdy vozidlom, ktoré ste si spájali s divokou sobotňajšou nocou a pískajúcimi gumami, túto doménu pokojne prenecháva BMW... Nová CLS-ka má nenápadne evokovať dojem zákazkovej ručnej výroby a estetickej výnimočnosti, akoby za čias Rollsu. No napriek tejto odvážnej požiadavke sa dizajn musel prioritne prispôsobiť najnovšej technike a bezpečnosti. Wagener, inak odborník na interiéry a absolvent prestížnej London´s Royal College of Art, si tvrdohlavo myslí, že sa po jeho nedbalo prešedivenom elegánovi budú opäť opičiť všetky známe značky. A zrejme sa nemýli.

 

INDEX ZBESILOSTI
620 Nm "krútiaku“ si po vypnutí ESP robí s autom čo chce, otázka je, či to vy zvládnete. CLS má vynikajúce reakcie, od citlivosti riadenia, cez dávkovanie výkonu, až po zametanie zadnými kolesami a radenie v drifte. Rozsah otáčok diesela, samozrejme, nestačí, ale počkajte na vyše 400-koňové biturbo V8, to bude nakladačka!

ČO SA NÁM PÁČI
ˇ Špicatý "čumák“ s obrovskou maskou, znakom a LED diódkami v prepracovaných svetlách! V nočnom protismere sa nedá prehliadnuť!

ˇ Podvozok! Vzduchový či prekvapivo aj tradičný pružinový, je spolu s odľahčenými hliníkovými dverami a inými časťami podstatne agilnejší, ako by ste čakali. Aj na klzkej ceste je CLS neuveriteľne stabilná!
ˇ
Systém proti vybočeniu z pruhu vás pri písaní SMS (ale to vy iste nerobíte...) upozorní na prekračovanie čiary na ceste silnými vibráciami do volantu a v prípade žiadnej reakcie dokonca koriguje smer jazdy!

ˇ Elektrický posilňovač riadenia. Zapína sa len v prípade potreby asistencie, čím zvyšuje výkon motora a znižuje spotrebu. Väčšina takýchto systémov funguje vyslovene zle a spôsobuje nedostatočnú spätnú väzbu. Riadenie CLS je aj oproti prvej generácie fantastické, citlivé a nádherne lineárne!

ˇ Praktická plastová zásuvka na strope batožinového priestoru. Ideálne na prevoz rôznych krehkých či inak citlivých predmetov s menšími rozmermi.

ˇ Automatické diaľkové svetlá. Pri pokojnej jazde ide o veľmi príjemnú luxusnú funkciu, kde si páčku na volante prepnete "na diaľkové“ a kedykoľvek to situácia dovoľuje, máte obrovský rozhľad. Len čo systém zaregistruje vozidlo pred vami, alebo v protismere, či zvýšenú svetelnosť, napríklad v obci, automaticky sa stlmia. Ale...

ČO BY MOHLO BYŤ INAK
ˇ Prekvapivo opäť automatické diaľkové svetlá! Nie vždy jazdíme ukážkovo, že? Pri rýchlejšej jazde sa pri prudkom zaradení, kedy niet dôvodu na režim tlmených svetiel, systém dlho spamätáva a kým prepne na diaľkové, vypleštíte oči ako sova a chvíľu idete "naslepo“. Funkcia sa dá síce prepnúť na mechanickú, no efekt luxusného pomocníka tým zaniká.

ˇ Tempomat. Inak vynikajúco fungujúci spolu s funkciou "distronic“ (radar sleduje vzdialenosť auta pred vami a keď je kritická, tak pribrzdí, podradí, až zastaví, a potom opäť pridá - geniálne funguje v zápche!), mohol by byť menej citlivý. V ostrejších zákrutách na diaľnici občas zachytáva autá vo vedľajšom pruhu a bezdôvodne spomaľuje.

ˇ Ovládače masážnych funkcií sedadla. Piktogramy na nich nie sú dostatočne jasné a samotné umiestnenie ovládačov pri stehnách vás najmä pri prvých kilometroch núti skláňať hlavu a odvracať tak pozornosť od jazdy.

ˇ Senzory mŕtvych uhlov spätných zrkadiel sú citlivé na sneh a mráz. Pri dlhšej jazde v zime sa na nich vytvorí námraza a vykazujú poruchu činnosti, pričom informačný panel zbytočne odporúča návštevu servisu.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT
Štvordverové kupé CLS druhej generácie je supermoderný a veľmi sofistikovaný kus techniky a inteligentného umenia.

Človek je síce už načisto zmätený tým množstvom prívlastkov "assist, tronic a system“, ktoré vychovávajú novú generáciu vodičov k úplnej dekadencii a v podstate už dávno neasistujú, ale postupne úplne preberajú velenie, no na druhej strane reálne zvyšujú bezpečnosť nás všetkých.

A pokiaľ si trúfate, môžete väčšinu z nich stále povypínať. CLS si kupujete srdcom, lebo je jednoducho neprehliadnuteľne pôvabná, no jej intelekt vám bude imponovať a keď bude treba, podrží vás v kritickej situácii.

Lebo, ako hovorí Dušan Červeň: "S tým dizajnom exteriéru vieme dnes urobiť naozaj veľa, no pre dokonalú harmóniu osobnosti je dôležitá aj tá vnútorná výbava, a o tú sa musí každý už starať sám“.

Foto: Dick Kvetňanský, Mercedes

menuLevel = 2, menuRoute = style/autoview, menuAlias = autoview, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
23. apríl 2024 23:04