StoryEditor

Elektronickí anjeli sú v autách už samozrejmosťou

26.09.2012, 00:00
Automobil so systémom varovania znižuje riziko narazenia do iného vozidla vpredu na diaľnici až o 42 percent.

Škandinávsky výrobca automobilov, spoločnosť Volvo Car Corporation, má už roky renomé pioniera vývoja a zavádzania nových bezpečnostných technológií. Najnovšie to potvrdzuje aj účasťou vo veľkej štúdii EuroFOT (Európske prevádzkové skúšky systémov aktívnej bezpečnosti v praxi), do ktorej sa zapojilo spolu 28 európskych spoločností a organizácií zaoberajúcich sa mobilitou. Záverečná správa výskumného projektu potvrdzuje, že elektronické systémy citeľne pomáhajú vodičom predchádzať nehodám a zrážkam, prinášajú obrovské výhody. Napríklad automobil s adaptívnym tempomatom a systémom varovania pred zrážkou znižuje riziko narazenia do iného vozidla vpredu na diaľnici až o 42 percent.

Európska iniciatíva
Rozsiahly výskumný projekt EuroFOT je financovaný z európskych fondov. Zúčastnilo sa na ňom 100 vozidiel Volvo V70 a XC70 a 263 vodičov. Všetky vozidlá boli vybavené kamerami a snímačmi, ktoré osemnásť mesiacov zaznamenávali každú sekundu každej jazdy, aby umožnili študovať a hodnotiť aj malé nehody a všetky situácie. „Z analýz vyplýva, že naša orientácia na nové bezpečnostné a podporné technológie prináša výsledky v každodennej premávke. Od spustenia projektu sme predstavili niekoľko nových systémov a navyše sme zdokonalili už existujúce technológie. Jedným príkladom je systém rozpoznávania chodcov s automatickým brzdením, ktorý upozorní vodiča a samo zabrzdí vozidlo, ak sa na ceste nachádza človek,“ hovorí Peter Mertens, starší viceprezident pre výskum a vývoj v spoločnosti Volvo Car Corporation.

Bezpečnosť s tempomatom
Na diaľnici sa adaptívny tempomat používa na viac ako 51 percentách celkových najazdených kilometrov, čo potvrdzuje, že u vodičov je tento systém obľúbený. Osemdesiat percent vodičov sa domnieva, že jazda na ceste je príjemnejšia a pohodlnejšia a 94 percent sa cíti bezpečnejšie, keď je systém zapnutý. Pokiaľ ide o varovanie pred zrážkou, 70 percent vodičov si myslí, že zvyšuje úroveň bezpečnosti. Jeden z účastníkov štúdie napríklad povedal, že „vďaka varovnému systému sa mi párkrát podarilo vyhnúť sa dopravnej nehode, keď vodiči predo mnou náhle dupli na brzdu“.

Iné varovné systémy
Pozitívny trend je možné pozorovať aj v oblasti iných varovných systémov, ktoré sa zameriavajú na unavených vodičov, ako je udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu a sledovanie vozidiel v slepom uhle. Zatiaľ však nie je k dispozícii dostatok údajov, ktoré by umožnili vypracovať štatisticky významné predpovede zníženia rizika dopravnej nehody. „Dôvodom je, že počet udalostí je relatívne malý. Mimoriadne situácie, ktoré sme preskúmali, však ukázali, že vodiči si všimnú a reagujú na upozornenia. Pri udalostiach, ktoré viedli k upozorneniam, vodič opäť získal kontrolu nad vozidlom ešte predtým, než sa situácia stala vážnou,“ hovorí John-Fredrik Grönvall, vedúci výskumu dopravných nehôd v spoločnosti Volvo Car Corporation. Účastníci programu potvrdzujú, že systém Driver Alert Control skutočne funguje. Jeden z nich povedal: „Bol som vyčerpaný po náročnom pracovnom dni, ktorý sa natiahol do neskorého večera. Som naozaj rád, že ma systém včas upozornil.“

Výsledky projektu pomáhajú vyvíjať nové, ľahko používateľné a účinné technológie. Cieľom popredných automobiliek je už v horizonte desiatich rokov vyrábať vozidlá, ktoré by chránili posádku, tak že by v prípade nehody nemali žiadne zranenia či úmrtia. Viac informácií o projekte EuroFOT nájdete na stránkach: http://www.eurofot-ip.eu/


Pripravené v spolupráci s:

CASPER MEDIA

menuLevel = 2, menuRoute = style/autospektrum, menuAlias = autospektrum, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
25. apríl 2024 02:26