StoryEditor

Klient má slobodu v rozhodovaní po celý rok

10.03.2005, 23:00

Zdá sa, akoby pomaly utíchal rozruch okolo podmienok zákonného poistenia motorových vozidiel, ktorý spôsobila najmä akciová ponuka ČSOB Poisťovňa. Atraktívne nízke ceny zlákali nejedného motoristu, aby zmenil svoju poisťovňu, no záver roka sa už nesie v znamení zdania, že karty sú rozdané. Na tomto poli teda nastal relatívny pokoj. Spýtali sme sa preto v jednej z poisťovní, ktoré majú licenciu na tento produkt, či motoristi teraz musia opäť čakať jeden rok, ak chcú zmeniť svoju poisťovňu.
Člen predstavenstva a riaditeľ akciovej spoločnosti Generali Poisťovňa Ing. Miloš Kmety, CSc., ktorý je zároveň aj členom Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP), nám potvrdil, že o podmienkach zákonného poistenia motorových vozidiel členovia SKP často diskutujú.
-- Treba zdôrazniť, že klient -- motorista sa môže kedykoľvek v priebehu roka slobodne rozhodnúť, že zmení poisťovňu. Zákon to umožňuje. Samozrejme, jednoduchšie to je -- a väčšinou sa to aj využíva -- koncom kalendárneho roka. Poisťovne totiž majú uzatvorené zmluvy zvyčajne od začiatku roka. Podľa zákona musí dať klient výpoveď 6 týždňov pred uplynutím lehoty, avšak vypovedať zmluvu možno kedykoľvek v priebehu roka, pričom lehota 6 týždňov sa vždy dodržiava. Alikvotnú časť nespotrebovaného poistného potom poisťovňa klientovi vráti. V prípade zmeny majiteľa vozidla (predaj auta) sa končí zákonné poistenie k termínu predaja, treba však predložiť doklad o zmene držiteľa. Stačí kópia tzv. veľkého technického preukazu.
Ako je to s udržaním bonusu za bezškodový priebeh poistenia a jeho uplatnením na ďalšie vozidlo?
-- Na žiadosť klienta vydá každá poisťovňa potvrdenie o bezškodovom priebehu poistenia. Motorista sa môže rozhodnúť pre inú poisťovňu a tam si uplatniť bonus alebo zostane v pôvodnej poisťovni, kde mu takisto platí. Ak vznikne medzera -- napríklad, ak si ďalšie auto občan kúpi až o niekoľko mesiacov -- poisťovne taký prípad posudzujú individuálne. Pritom však postupujú ústretovo, čo možno v minulosti až tak nebolo. Zvyčajne medzera od predaja po prihlásenie ďalšieho vozidla ešte nedávno nesmela prekročiť rok. Nie je však veľa takých motoristov, ktorí by po predaji svojho auta zostali dlhší čas bez ďalšieho.
Keď je možné zmeniť poisťovňu kedykoľvek, prečo sa do poslednej chvíle držia v tajnosti nové podmienky a ceny zákonného poistenia vozidiel?
-- Nepovedal by som, že ich držíme v tajnosti. Poisťovne sa snažia nastaviť ceny s uplatnením čo najväčšieho počtu informácií o aktuálnom roku. Keď robíme ceny pre nasledujúci rok, ešte nepoznáme konečné výsledky tohto roka. Nastaviť ceny na rok 2005 v auguste 2004 -- to je ako veštenie z krištáľovej gule. Z nášho pohľadu by bolo ideálne, keby sme o cenách mohli rozhodnúť 31. decembra, keď už vieme, aká bola škodovosť, ako vyzeral uplynulý rok. Poisťovne sa teda celkom prirodzene snažia získať čo najviac informácií, aby sa potom mohli zodpovedne rozhodnúť pre nové ceny.
Lenže keď sa musia motoristi rozhodovať na poslednú chvíľu, doslova počas dvoch, troch dní, je pre nich takýto postup veľmi nevýhodný. V novembri sme to mohli sledovať naživo, keď na akciové ceny ČSOB Poisťovne zareagovali najväčší hráči na tomto trhu a takisto zrazu ponúkli citeľné zľavy. Odhliadnuc od toho, že to bolo neférové, ba priam diskriminačné, voči tým klientom, ktorí sa o zľavy neuchádzali, takéto výkyvy môžu narušiť i rovnováhu na trhu poistenia. Veď suma, na ktorú je poistených odhadom asi stotisíc motoristov, nekryje ani škody, ktoré by mohli vzniknúť v rámci škodového poistenia. Nedostali poisťovne týmito prekáračkami motoristov do zbytočného stresu?
-- To, že by sa klienti dostali do stresu, je umelo vytvorená fáma. Veď každý bol poistený a napokon poisťovne ponúkajú veľmi podobné produkty. Jediné, čo sa vymykalo zvyklostiam trhu, bola nízka, časovo ohraničená akciová ponuka ČSOB Poisťovne. Takú však môže ponúknuť ktorákoľvek poisťovňa v priebehu celého roka -- je to iba vecou marketingového rozhodnutia. Teda tí, ktorí do 18. novembra vypovedali jednu zmluvu a uzatvorili inú s druhou poisťovňou, sú poistení na celý rok 2005. No ako to bude v roku 2006, to už je vecou obchodnej politiky príslušnej poisťovne a cena sa môže aj zvýšiť.
Nevdojak sa tlačí do popredia otázka, či je pre poisťovne vôbec zaujímavé zákonné poistenie motorových vozidiel. Ako je to teda?
-- Tento produkt poisťovne zatiaľ nepovažujú za ziskový, a teda lukratívny. Zároveň však vieme, že ide o obrovské množstvo potenciálnych klientov, ktorí môžu uzatvoriť aj iné poistenie. Všetci však veríme, že aj povinné poistenie motorových vozidiel začne byť pre poisťovne zaujímavým produktom. Ide o obrovský trh, ktorý nechceme nechať nepovšimnutý. Naša poisťovňa má v súčasnosti asi 22-tisíc klientov, ktorí uzatvorili povinné zmluvné poistenie automobilov a približne polovicu v havarijnom poistení.
Môžete už teraz naznačiť, čo môžu motoristi očakávať o rok?
-- Predpokladám, že ceny sa vo viacerých poisťovniach k sebe priblížia a nepatrne vzrastú. Odporúčam však, aby sa klienti neorientovali len na cenu poistného, ale aj na to, čo zmluva obsahuje. Napríklad Generali Poisťovňa už tento rok ponúka svojim klientom podstatne vyššie krytie. Pôvodné, ktoré vychádza zo zákona (5 miliónov Sk na majetkové škody a 19 miliónov Sk na škody na zdraví), je skutočne veľmi nízke. Veď si len predstavte, že motorista spôsobí škodu v Nemecku či vo Francúzsku -- tam spomínaná suma v prepočte na eurá určite nestačí. Ďalšou vecou, ktorú poistky obsahujú, sú asistenčné služby. Priemerný slovenský motorista zatiaľ nie je zvyknutý využívať ich, ale prichádza čas, keď bude dôležité jedno telefónne číslo, na ktorom nájde efektívnu a rýchlu všestrannú pomoc. Či už je to na Slovensku alebo v zahraničí. Generali má službu Assistance, a tá funguje na celom svete. Každý, kto má u nás zmluvné poistenie, zároveň má právo na poskytnutie asistenčných služieb na celej zemeguli.
Do povedomia verejnosti sa koncom novembra 2004 zapísala Generali Poisťovňa aj ziskom ceny Rhodos za imidž. Čo to znamená?
-- S hrdosťou musím konštatovať, že ma veľmi potešilo, keď porota ocenila práve našu značku, ktorá má štatisticky -- podľa mienky špičkových slovenským manažérov -- najlepší imidž medzi všetkými poisťovňami pôsobiacimi na Slovensku. Som presvedčený, že je to výsledok dlhodobého premysleného účinkovania našej spoločnosti. Pripomeniem, že Generali pôsobí na Slovensku vyše 170 rokov a naše prvé afilácie z rokov 1833, 1834 boli v Komárne a v Prešove. A napríklad v Žiline dnes sídlime v budove, kde sme pracovali už v roku 1900. Verím, že v poskytovaní kvalitných služieb budeme pokračovať i v 21. storočí.

menuLevel = 2, menuRoute = style/autospektrum, menuAlias = autospektrum, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
24. apríl 2024 15:58