20.03.2006, 00:00

Lišiacky prešibané malé stvorenie

Pri letmom pohľade do interiéru miniautíčka Fox (po anglicky líška) by ste ani nepovedali, že pochádza z dielne automobilky Volkswagen. Netradične riešený prístrojový panel sa dokonale vymyká dosiaľ preferovaným zvyklostiam nemeckej značky. Lenže pôvodne VW Fox zaútočil na zákazníkov v Brazílii a Mexiku, kde ho vyrábajú. Až temer po dvoch rokoch sa dostal do Európy a na Slovensko. K dispozícii je iba s motorom 1,2 litra, a to ho predurčuje predovšetkým na jazdu po meste.
Výrobca neponecháva na výber iba základnú verziu, ale ponúka aj rôzne balíky vybavenia. Z nich je pre našinca zaujímavé napríklad doplnenie o centrálne zamykanie a elektrické otváranie okien, keďže testovaná verzia mala iba kľučky na okná a dvere (vrátane zadných) sme museli odomykať samostatne, čo po pár dňoch unavovalo. Aj nastavovanie zrkadiel - ktorých veľkú účinnú plochu treba zvlášť vyzdvihnúť - bolo iba manuálne. Balík Vario zasa ponúka symetricky delenú sklápateľnú lavicu zadného sedadla, ktorá je zároveň pozdĺžne posúvateľná. Tým sme si mohli prispôsobiť batožinový priestor momentálnej požiadavke. Vhodné sú tiež vyklápacie zadné okná, čo zlepšuje možnosti vetranie interiéru bez prievanu.
Sedadlá sú vysoko. Príjemne nás prekvapilo výškové a pozdĺžne nastavovanie volantu, takže vodič si môže zvoliť naozaj optimálnu polohu. Jeho sedadlo je výškovo nastaviteľne, pod sedákom je praktická odkladacia priehradka, no pozícia oboch predných sedadiel sa nám zdala zbytočne vysoká. Najmä to pociťuje vodič vyššej postavy, ktorý by chcel priestor využiť efektívnejšie. Cestujúci na zadných sedadlách musia z nárokov na komfort, pochopiteľne, zľaviť, avšak čiastočnou kompenzáciou pre nich sú dva držiaky na poháre v strede zadných sedadiel. Po sklopení zadných sedadiel vznikne úložná plocha s objemom 1 016 litrov, čo je pre kategóriu miniautomobilov (segment A) veľmi dobrá vizitka.
Netradičné vyhrievanie. Samostatnú zmienku si zaslúži dominujúci kruhový rýchlomer pred vodičom, čo sa vymyká tradičnému dizajnu VW, i štvorramenný volant, s ktorým sa dobre manévruje. Po okrajoch rýchlomeru sú (v tvare polmesiaca) otáčkomer a ukazovateľ zásoby paliva. Červené podsvietenie kontroliek je v noci efektné, na niekoho však môže pôsobiť rušivo. V prípade Foxa Volkswagen ustúpil od zapínania svetlometov otočným spínačom, ale priklonil sa ku klasickému ovládaniu na ľavej páčke. V čelnom skle je inštalovaná autoanténa, ktorá zabezpečuje dobrý príjem staníc. Zaujímavo sú riešené predné stierače (pravý je viditeľne menší), ktoré čistia sklo v tesnom slede za sebou. Netradičné je zapínanie vyhrievania zadného okna tlačidlom na pravej páčke.
Nenáročný na spotrebu. Čo sa týka spotreby, je Fox skutočne nenáročný. Dá sa s ním jazdiť za 5 - 6 litrov, pričom trojvalcový benzínový motor je v mestskej premávke dostatočne dynamický. Pochopiteľne, od rýchlosti 100 km/h naberá na hlučnosti, ale pri stovke je jazda s Foxom aj mimo obce vcelku príjemná. Na tvrdý podvozok si treba zvyknúť, v zákrute však dobre drží stopu.
Účinné brzdy. Ocenili sme veľmi účinné brzdy a tiež výbornú manévrovateľnosť vďaka malým rozmerom. V hustej mestskej premávke sme mohli pohotovo meniť jazdné pruhy a s parkovaním sme nemali najmenšie problémy. Pritom v interiéri majú dvaja pasažieri dostatok priestoru. V tej súvislosti sa nám zdá zbytočné zotrvávať pri mohutnom prístrojovom paneli - čo síce vzbudzuje dojem bezpečnosti, ale tá je na solídnej úrovni aj bez tohto monštra pod predným sklom.
Veď o bezpečnosť posádky sa starajú dva predné airbagy, systém ABS i výstuže na karosérii. Držadlá Isofix na zadnej lavici umožňujú uchytenie detskej sedačky priamo na karosériu. Montáž detskej sedačky je úplnou hračkou. Dodatočne si možno prikúpiť elektronický stabilizačný systém ESP, ktorý v extrémnej situácii zasiahne do režimu motora a brzdového systému v priebehu milisekúnd.
Naše odporúčanie. Fox je skutočne lišiacky zdatný malý automobil, súci predovšetkým do mestskej premávky, ale nebojí sa ani dlhších výletov. Veď ešte to nie je tak dávno, čo sa jazdilo na dovolenky s menej výkonnými autami. Líška, ktorú vyrábajú v Južnej Amerike, je zdatným konkurentom pre automobily Citroën C1, FIAT Panda, Hyundai Atos, Kia Picanto, Toyota Aygo.
Základná cena 287-tisíc korún je určite priaznivá, no keď si dokúpite klimatizáciu a posilňovač riadenia so vstavaným rádiom, cena stúpne o vyše 50-tisíc.

Registrácie
nové osobné autá
I. - XII. 2005

segment A
1. FIAT Panda 357
2. FIAT Seicento 275
3. Kia Picanto 87
4. Chevrolet Spark 84
5. Hyundai Atos 83
6. VW Fox 52
7. Citroën C1 41
8. Chevrolet Matiz 35
9. Toyota Aygo 27
10. Smart Fortwo 22
11. Ford Ka 14
12. Suzuki Alto 5
13. Peugeot 107 2
Celkovo: 1 084

TECHNICKÉ ÚDAJE
VW Fox 1,2
Objem motora, cm3  1198
Výkon, kW/k

40/55

Krútiaci moment, Nm 108
Max. rýchlosť, km/h 148
Zrýchlenie 0 – 100 km, s  17,5
Komb. spotreba, l/100 km 6