StoryEditor

Rýchlejšie, silnejšie, širšie

19.03.2006, 23:00


V nadpise je vyjadrená stručná charakteristika toho, čo môžeme očakávať v motocyklovej ponuke na Slovensku tento rok. Priaznivci jednej stopy sa môžu tešiť na úplne nové modely, zaujímavé inovácie a sem-tam aj na nejaké "obludy". Vybrali sme
niektoré zaujímavé novinky na rok 2006.

Motocykle v roku 2006
Z Apeninského polostrova sa na nás valí niekoľko prekrásnych strojov. Taliani opäť dokázali, že milujú krásne veci. APRILIA predstavila modely RSV, 1000 R a RSV 1000 R Factory, ktoré vymenili šatník a dostali novú kapotáž. Hlavná zmena nastala pri motore. Výkon stúpol o 4 kone na 143. Ich menšia sestra RS 125 im akoby z oka vypadla. Pod kapotou sa skrýva 15 koníkov od spoločnosti Rotax. Množstvo racingových kitov dokáže zvýšiť výkon až na dvojnásobok. Ďalšou novinkou je skúter Aprilia Scarabeo 500. Tento rozmermi malý skúter s motorom objemu 460 cm3 sa bude medzi uličkami prepletať jedna báseň. A na križovatke si to v pohode rozdá aj s väčšími motorkami.
Ak spozorujete v meste hučiaci dvojvalec, dva nad sebou umiestnené výfuky, príťažlivý priehradkový rám, obrátené vidlice a zlatú farbu na brzdách od firmy Brembo, určite vám naskočia zimomriavky. Nemôže to byť nič iné ako DUCATI Monster S4Rs. Tento legendárny motocykel, ktorý ešte nedávno súperil na okruhoch, sa dostal aj do bežnej premávky. K vodičskému oprávneniu si však musíte vybaviť aj zbrojný pas, aby ste túto zbraň zvládali -- taká je to streľba. Od Ducati pochádza aj úžasný koncept Hypermotard 1000. Zatiaľ existuje len prototyp, ale na medzinárodnej výstave v Miláne už porota udelila Hypermotardu titul za najkrajší dizajn. Pravdu povediac, ani kreatívne štúdio samotného stvoriteľa by nevymyslelo nič krajšie.
Prvý radový dvojvalec v histórii spoločnosti BMW postavili v spolupráci s firmou Bombardier Rotax. Nemeckí inžinieri ho vsadili do nového naháča pod označením F 800 S/ST. Ale konzervatívci sa nemusia obávať. Našťastie sa nenaplnili slová, ktoré hovorili o pomalom ústupe motorov typu boxer. V Bavorsku totiž zároveň pripravili novinku R 1200 S. Ide o najvýkonnejšie a najšportovejšie dvojkolesové BMW, aké vyrobili.
Ako každý rok, aj teraz sa vyrojilo množstvo noviniek z krajiny vychádzajúceho slnka. Najväčší výrobca motocyklov na svete HONDA prináša niekoľko nových a výrazne inovovaných modelov. CBR 1000 RR Fireblade je ďalšou generáciou zrodenej z pretekárskej RC211V. Množstvo zmien hlavne na motore, kde ušetrili 3 kg, zabezpečuje skvelý ťah a výkon 172 k. Úpravy neobišli ani podvozok, zadná vidlica je skrátená a predná dostala strmší sklon. Motocykel je teraz o niečo kratší a ľahšie ovládateľný. Pre turisticky založených motoristov je tu Honda Deauville. Prvou zmenou na tomto stroji je zvýšenie objemu motora o 30 cm3 na 680 cm3. Na zvýšení výkonu o 8 kW sa podpísali aj štyri ventily na každý valec a nové vstrekovanie paliva PGM-FI známe z automobilov. Ak sa vám zdá Deavuille malý, je v ponuke nekorunovaný kráľ ciest Gold Wing. Perfektná ovládateľnosť, veľkokapacitné úložné priestory a vysoká úroveň výbavy, ako aj výnimočný jazdný komfort pre jazdca i jeho spoločníka -- to sú hlavné atribúty. A teraz Gold Wing 2006 pridáva množstvo nových prvkov komfortu: nezávisle vyhrievané sedadlá, opierku, nastaviteľné ventilátory na zahriatie chodidiel, nový prvotriedny audio sound systém či nižšiu produkciu emisií. Ako jediný motocykel má aj airbag.
Značka SUZUKI sa pustila do boja o klienta s novinkami GSF 1200 Bandit/Bandit S. Po minuloročnej novinke Bandit 650 teda v Suzuki stvorili väčšieho brata v podobe modelu 1200. Ak mám pravdu povedať, veľmi ma neohúril. Čakal som, že stroj bude verný svojmu pomenovaniu. Ešteže je k dispozícii aspoň ABS. Koncom minulého roka v Paríži uzrel svetlo sveta GSR 600. Základ je prebratý zo superšportu a je to akási odpoveď od Suzuki na ponuku konkurencie, ktorá už dávnejšie vyšla s podobnými modelmi.
Tretím z japonských výrobcov je YAMAHA. Tá zásobila trh v tomto roku skutočne značným množstvom noviniek. Premiéru budú mať nové modely FZ 1, YZF R6, MT 03, Midnight Star, YZF R1 SP, FJR 1300 AS. V kategórii maxi skútrov sa predstavil T Max v novej čiernej farbe na rok 2006, novinkou je aj X Max 125. Pre najnáročnejších zákazníkov je určený YZF R1 SP -- vlajková loď Yamahy. Od minuloročného modelu sa odlišuje už na prvý pohľad. Ide o limitovanú sériu a jednotlivé kusy očíslujú od 1 -- 500. Ak som v úvode spomenul slovo "obluda" -- teraz je tu: XV 1900 Midnight Star. Tento 320-kilogramový drobček preberá žezlo od Warioru 1700. Midnight Star je väčší, silnejší, viac technický a mohutnejší. Jeho sila sa dá vyjadriť v dvoch číslach: 100 k a 168 Nm.
Pre súrodeneckú dvojicu FZ 1 a FZ 1 Fazer prišla teraz pravá chvíľa na zmenu. Obe obnažené telá dostali nový vzhľad a veľmi im to sluší. Aj pod nádržou im bije nové srdce. Samozrejme, že "efzety" zostali verné špičkovému motoru z modelu R1. Ten však museli trošku skrotiť, hoci aj 150 koni je viac než dosť.
Štvrtý do partie z krajiny vychádzajúceho slnka je KAWASAKI. Zo zelených (tradičná farba tejto značky) spomeniem iba jednu novinku, ZZR 1400. Tento stroj je však určený len pre zvláštnu skupinu ľudí s mottom: užívajte si život, vychutnajte smrť. Motor s objemom 1 360 cm3 a výkonom blížiacim sa k 200 koňom, ponúka prekonanie rýchlosti 300 km/h len ako formalitu. Monokokový rám a obrovské brzdy robia z tohto hyperšportu najrýchlejší sériovo vyrábaný motocykel na svete. Pôvodne ju určili na turistický šport, ale so spolujazdcom sa veľmi nepočíta.

Noví hráči
Na slovenských cestách a cestičkách sa pred pár rokmi objavili noví hráči. Ide o lacné skútre a motocykle s malými objemami, ktoré vyrábajú v Číne a na Taiwane. Značky ako LINHAI, YUKI, KEEWAY značne zamiešali karty najmä medzi maloobjemovými motocyklami a skútrami. Až na pár výnimiek som si vyskúšal niektoré modely. Ich cenová dostupnosť a široká sieť predaja (cez dílerov alebo v supermarketoch) im pomohla odhryznúť riadny kus z koláča predajnosti. Od týchto motocyklov ma troška odrádza ich nedokonalé opracovanie a licenčne vyrábané motory. Sú tu však aj svetlé výnimky, hlavne čo sa týka štvorkoliek, stretol som sa už aj s päťstovkou. Výhodou je ich cena, a to už od 24 000 korún. Z množstva malých motocyklov a skútrov čínskej produkcie som sa nestretol s kusom, ktorý by bol vyložene nevyhovujúci. V každom prípade ostáva pozitívom, že čínski výrobcovia stále hľadajú cestu ako napredovať nielen v kvantite, ale aj kvalitou.

Čo si obliecť
Kvalitné oblečenie na motocykel u nás dostanete úplne bez problémov. Od racingových kombinéz až po látkové bundy s výstužami. Napriek tomu chcem upozorniť, že nie všetko, čo má označenie motorkárska bunda, je aj kvalitné. To isté platí aj pri prilbách. Je lepšie, ak troška zainvestujete do drahších a kvalitnejších vecí. Odporúčam vyhľadať taký strih, ktorý má pod zipsom otvory na vetranie. Oceníte to hlavne v lete. Zdôrazňovať fakt, že na motorke sa nejazdí v šortkách a tričku, už asi ani nemusím. Spomenul som si už mnohokrát na to, ako som pred dvoma rokmi "ľahol" na skútriku práve tak ľahko oblečený. Verte mi, keď vám asfalt zvlečie kožu z tela a brúsnu stopu budete mať od holennej kosti až po predlaktie, budete úpenlivo spomínať na rukavice a bundu. Takéto poranenia sa hoja zdĺhavo, veľmi zle a ťažko.

Bezpečnosť v jednej stope
Na článok o bezpečnej jazde na motocykli by som potreboval jednu celú stranu. Aj napriek stále sa zlepšujúcej technike či elektronickým pomôckam sa stávajú ťažké nehody -- nejeden raz končiace smrťou. Zbytočné je mať ABS, ak sa rútite rýchlosťou 180 km/h do zákruty, do ktorej nevidíte. Nikto za vás nestlačí páčku brzdy. Predbiehanie sprava a iné adrenalínové športy v meste by si niektorí jazdci takisto mohli odpustiť. Tiež apelujem na vodičov automobilov a nákladných áut. Vážení, my motocyklisti, sme tiež súčasťou premávky. Ráčte využívať spätné zrkadlá a smerovky!

menuLevel = 2, menuRoute = style/autospektrum, menuAlias = autospektrum, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
23. apríl 2024 10:41