Rakúska spoločnosť Kapsch už dostala od Úradu na ochranu hospodárskej súťaže písomné oznámenie, ktoré potvrdzuje výsledok verejnej súťaže a pridelenie zákazky na riešenie systému elektronického výberu mýta v Českej republike.
"Ponúkli sme riešenie, pri ktorom sme uplatnili naše skúsenosti lídra svetového trhu elektronických mýtnych systémov," vraví člen predstavenstva rakúskeho Kapsch TrafficCom AG Ing. Erwin Toplak. "O kvalite nami realizovaných systémov elektronického výberu mýta vypovedá aj to, že ich výkonnosť prekonáva zmluvné požiadavky."
Spustenie systému elektronického výberu mýta pre nákladnú dopravu nad 12 ton je v Česku plánované od roku 2007 -- v prvej fáze na 970 km českých diaľnic a rýchlostných komunikácií. O rok neskôr sa má spoplatnenie rozšíriť na vybrané cestné ťahy prvej triedy, teda ďalších približne tisícsto kilometrov komunikácií. Ďalším krokom bude rozšírenie mýta až na celkových 2100 km cestnej siete.
Spoločnosť Kapsch je už dlhé roky svetovým lídrom na trhu elektronických systémov výberu mýta. V súčasnosti sú to mýtne projekty v Portugalsku, Mexiku, Španielsku a Austrálii. Najväčším a medzinárodne uznávaným referenčným projektom je elektronický mýtny systém pre nákladnú dopravu v Rakúsku, kde úspešne funguje od 1. januára 2004. Miera úspešnosti výberu mýta prekročila už v prvých mesiacoch prevádzky kvótu požadovanú zadávateľom. V súčasnosti dosahuje výber mýta v Rakúsku neuveriteľných 99,6 %.
Popredný poskytovateľ dopravných telematických a železničných komunikačných systémov a komponentov s vyše 100 inštalovanými systémami v 30 krajinách sveta patrí v týchto oblastiach k vedúcim svetovým dodávateľom. Vďaka vyspelým systémom na vyberanie mýtneho sa Kapsch stal v priebehu uplynulých 10 rokov najvýznamnejším globálnym hráčom na tomto trhu. Dcérska spoločnosť Kapsch Telecom s. r. o. pôsobí na slovenskom trhu od roku 1994 a to v oblasti privátnych hlasových a dátových sietí a integrovaných riešení pre prenos hlasu a dát.
Kým v Česku sa mýtny systém rozbieha plynule, na Slovensku je situácia zložitejšia. Termín uvedenia elektronického mýtneho sa posúva do roku 2007 a možno aj neskôr. Oneskorenie spôsobuje meškanie príslušného zákona, ktorého návrh ešte Ministerstvo dopravy ani nepredložilo vláde. A kým tento zákon nie je na svete, nemôže ani Národná diaľničná spoločnosť vyhlásiť výberové konanie na dodávateľa systému. Isté je len to, že mýto prostredníctvom elektronického systému budú platiť všetky autá s hmotnosťou nad 3,5 tony - a to na diaľniciach i rýchlostných komunikáciách. Výhľadovo by sa malo zaviesť aj na cestách prvej triedy. Podľa všetkého však elektronický výber mýta na Slovensku zavedú až v roku 2008. V tomto termíne by mali zaviesť mýto pre nákladnú dopravy všetky členské krajiny EÚ, pretože to vyžaduje príslušná smernica.
StoryEditor