StoryEditor

Čím ťažšie podmienky, tým väčšia prevaha

19.03.2006, 23:00
Keď pred štvrťstoročím prišla automobilka Audi s pohonom všetkých kolies, považovalo sa to za extravaganciu. Japonská značka Subaru sa preorientovala výlučne na pohon 4x4 a na športovom poli žala úspechy. To priviedlo aj ďalších výrobcov pred rozhodnutie zaradiť do ponuky model s pohonom štyroch kolies. A štvorkolkám prichádzajú na chuť aj samotní motoristi. Od importérov sme v zime získali na test dva zaujímavé automobily s pohonom všetkých kolies - Mercedes E 280 CDI 4-matic a Toyota Avensis D4D. Nepriamo ich teda môžeme porovnať.
Ich jazdné vlastnosti sme si overili nielen na suchých mrazivých cestách, ale aj na snehu a ľade, dokonca s Mercedesom sme si odskúšali slalomovú trať priamo v Tatranskej Lomnici. A limuzína s trojcípou hviezdou nielen že bezpečne prekonávala nástrahy v podobe šmykľavého povrchu, ale vďaka permanentnému pohonu všetkých kolies aj výborne akcelerovala - ba nemala problémy ani v stúpaniach, kde iné automobily bojovali s preklzávaním.
Trošku histórie. Pripomeňme, že Mercedes s označením E sa prvý raz objavil na cestách v roku 1947, takže na budúci rok oslávi svoje šesťdesiatiny. Už v čase svojho vzniku boli dieselové verzie považované za autá so zázračnou spotrebou. Aktuálna trieda E má všetky predpoklady, aby vzbudila rovnaké nadšenie.
Športový režim. Elektronické systémy v Mercedese (ABS, ESP, ASR, BAS, variabilný obmedzovač rýchlosti, tempomat) mali dostatok príležitostí predviesť čo dokážu a vďaka nim sme sa ani raz nedostali do krízovej situácie. Testované vozidlo bolo vybavené automatickou prevodovkou, no keď sme tlačidlom prepli na sekvenčné radenie, mohli sme dokonale vychutnať aj športovú jazdu na voľnom priestranstve.
Pohodlná automatika. Kým sme používali klasickú automatiku, ťažký Mercedes nedokázal okamžite razantne zrýchliť, no po prepnutí do športového režimu sme nemali (napríklad pri predbiehaní) ani najmenšie problémy. Brzdy účinkovali razantne, mohli sme sa na ne plne spoľahnúť. Zároveň sme na dlhej trase vychutnávali mimoriadne tichý chod motora, takže aj počúvanie vážnej hudby bolo zážitkom. K pohodlnej jazde prispievajú tiež tlačidlá na volante, ktorými sa menia údaje displeja a ovláda audiosústava. Vtipne je riešený zásobník na CD - po výklopným krytom na stredovej konzole v blízkosti prehrávača.
Priaznivá spotreba. Potešujúca je priaznivá spotreba. V kombinovanom režime ukazoval displej po najazdení 20 000 km iba 8,6 litra nafty na 100 km. Výrobca udáva pri ideálnych podmienkach osem litrov, takže v sťažených zimných podmienkach je 8,6 litra naozaj povzbudzujúcim údajom. Pri jazde v meste sme sa pohybovali na hranici prijateľných 11 litrov. Samozrejme, pri častom využívaní tempomatu, ktorého ovládanie je pri značke Mercedes-Benz naozaj jednoduché, môžete jazdiť veľmi úsporne.
V duchu tradície. V typicky mercedesáckom interiéri je všetko usporiadané v duchu tradície. Na sedadle vodiča nechýba bedrová opierka, na volante sa tlačidlami ovláda audiosústava, kúrenie na zadné sedadlá je samostatne nastaviteľné. Tlačidlá na strope sú decentne osvetlené, a teda ľahko nahmatateľné. Asférické a vyhrievané vonkajšie zrkadlá sa nastavujú elektricky, svetlá sa rozsvietia automaticky a posvietia vám na cestu aj po zamknutí auta. Elektricky vysúvateľná clona za zadným sklom chráni pred slnečnými lúčmi. Pri rýchlosti nad 10 km/h sa automaticky uzamknú všetky dvere. Výbornou pomôckou sú senzory v prednom i zadnom nárazníku. Bedrová časť predných sedadiel je nastaviteľná. Odkladací priestor pod lakťovou opierkou medzi prednými sedadlami je klimatizovaný. Nevedno, prečo firma Mercedes-Benz má na svojom aute len miniatúrny odkladací priestor pred spolujazdcom.

Naše odporúčanie. Ako komfortnú limuzínu môžeme Mercedes-Benz E 280 CDI 4MATIC (teda diesel s automatickou prevodovkou) vrelo odporúčať. Jednak vozenie s ním je vždy príjemným zážitkom, aj s automatickou prevodovkou je vcelku úsporný, a navyše importér naďalej zdarma poskytuje servis (práca a predpísané náplne) v priebehu 6 rokov alebo do najazdenia 160-tisíc kilometrov. Vo vyššej strednej triede (segment D) sú tradičnými konkurentmi Mercedesu Audi A6, BMW radu 5, ale aj Citroeën C6, Hyundai Sonata, Kia Opirus, Peugeot 607, Škoda Superb, Lexus GS a Volvo S80.
Cena základného modelu E 200 CDI je 1,397 mil. Sk, verzia E 280 s pohonom 4MATIC stojí 1,798 mil. Sk (benzín), testovaný diesel stojí 1,847 koruny.

Nové osobné autá
registrácie I. - XII. 2005
segment D
1. Škoda Superb 441
2. Audi A6 218
3. Mercedes E 163
4. BMW 5 135
5. Peugeot 607 57
6. Hyundai Sonata 61
7. Chevrolet Evanda 17
8. Volvo S 80 15
9. Kia Opirus 11
10. Volvo V 70 11
11. Lexus GS 300 11
12. Jaguar S-Type 8
Celkovo: 1 157

TECHNICKÉ ÚDAJE
Mercedes-Benz E 200 KOMPRESSOR 280 4MATIC 200 CDI  280 CDI 4MATIC
Objem motora, cm3  1796 2996 2148 2987
Výkon, kW/k

120/163

170/231

90/122

140/190

Krútiaci moment, Nm 240 300 270 440
Max. rýchlosť, km/h 230 244 203 234
Zrýchlenie 0 – 100 km, s  12,6 7,8 12,1 8,2
Komb. spotreba, l/100 km 8,8 10,2 6,6 8
(motory sú vybrané náhodne)
menuLevel = 2, menuRoute = style/autospektrum, menuAlias = autospektrum, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
26. apríl 2024 22:39