20.03.2006, 00:00

Castrol Cup injekciou pre mladých

Slovenské zastúpenie olejárskej firmy Castrol každoročne vyhlasuje Castrol Cup pre všetky motoristické disciplíny vrátane pretekov člnov. Na záver sezóny 2005 vyhodnotili najlepších v 12. ročníku (celkové prvenstvo získal absolútny majster Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu Jaroslav Krajči) a pri tej príležitosti sme sa pozhovárali s prokuristom spoločnosti Mariánom Kompánkom.
Ako hodnotíte súčasné postavenie motoristického športu na Slovensku a v čom vidíte hlavné problémy jeho razantnejšieho napredovania.
M. K. -- Najväčším problémom je, že Slovensko je malý trh. Sponzori sú ochotní investovať do takého športu, ktorý ich viac zviditeľní. Motorizmus je skôr o fanúšikovstve, osobnom zanietení ľudí, ktorí majú k motorizmu hlbší vzťah. Pre sponzora na Slovensku sú, žiaľ, zaujímavejšie iné aktivity ako preteky s burácajúcimi motormi. Ale na druhej strane treba povedať, že preteky automobilov do vrchu sú v našej krajine silnou disciplínou a keďže ekonomicky sú pre sponzora i pretekársky tím celkom vyváženou záležitosťou, relatívne sa tomuto odvetviu darí. Príkladom môže byť spolupráca Jara Homolu s Citroënom a dosiahnutý trojnásobný triumf v domácom šampionáte.
Castrol však podporuje nielen pretekárov v kopcoch, ale aj motokáristov, kde jazdia prevažne deti a mládež, motocyklistov, no takisto vodných motoristov. Myslíte, že toto je cesta ako u nás pomôcť pri povznesení motoristického športu? Vedeli by ste dostať talentovaného pretekára až na špičku vrcholného podujatia?
M. K. -- To je veľmi ťažká otázka. To, čo robíme u nás, je na lokálnej úrovni. Podporujeme najmä prostredníctvom produktov, ale nie sme schopní pokryť celé spektrum tohto športového odvetvia. Vo vrcholnom meradle sú náklady nesmierne vysoké a sponzor na lokálnom trhu to neutiahne. To už chce veľkú finančnú silu, lebo rozpočty tímov sú mimoriadne vysoké. Stačí si premietnuť len výdavky spojené s účasťou Petra Jureňu v seriáli pretekov majstrovstiev Európy do vrchu. Mimochodom, Jureňa je päťnásobným európskym víťazom v skupine N
Značka Castrol má vyše storočnú tradíciu. S akými novinkami medzi olejmi sa stretnú motoristi v roku 2006?
V roku 2006 zavádzame na Slovensku novú emisnú normu Euro 4 a k nej olejárske firmy museli vyvinúť úplne nové oleje, ktoré akceptujú použitie prídavných filtrov pevných častíc. Pôvodne používané kategórie olejov by zalepili filter a ten by prestal fungovať. Pri nových olejoch sa musel znížiť obsah fosforu, síry a síranového popola. Jeden filter pevných častíc stojí okolo štyridsaťtisíc korún, a pokiaľ sa použije nevhodný olej, filter sa časom zalepí a prestane fungovať. Čo sa týka benzínových motorov, na trhu je stabilizovaná situácia; výmenný interval zostáva zhruba 30-tisíc km. Japonci sú konzervatívnejší a stanovili interval 15- až 20-tisíc km. V tomto smere sa Európania celej záležitosti intenzívne venovali, takže v konečnom dôsledku motorista nemusí chodiť do servisu tak často.