StoryEditor

Senzor na dopravné informácie

19.03.2006, 23:00


Britské firmy s podporou ministerstva obchodu a priemyslu vyvíjajú nové senzorické zariadenie, ktoré dokáže prostredníctvom vysokorýchlostného internetového pripojenia poskytovať vodičom dopravné informácie a súčasne ich upozorňovať na dopravnú situáciu pred nimi aj za nimi. Na tomto projekte kooperuje viacero britských firiem -- letecký a obranný gigant BAE Systems, e2v technologies a L.E.W. Techniques. Všetky majú bohaté skúsenosti s mikrovlnnou a senzorovou technológiou. Aktívna je tiež univerzita v Birminghame. Ako testovacie vozidlá sa používajú automobily Jaguar.
Senzorový modul má byť malý, ľahký a cenovo prístupný -- podľa všetkého je prvý na svete, ktorý v sebe spája radar a telematiku. Systém sa skladá z troch hlavných častí:
1. Úzky radarový lúč je zložený zo zväzku 3 až 5 veľmi úzkych lúčov a je nasmerovaný pred vozidlo (ďalší modul je možné použiť na pokrytie priestoru za vozidlom), pričom monitoruje vzdialenosť od vozidla idúceho pred vami, jeho rýchlosť a smer. Tento senzor okamžite odovzdáva informácie antikolíznym systémom a adaptívnym systémom tempomatov.
2. Radarová bublina obkolesuje prednú časť vozidla a rozozná objekty v jeho bezprostrednom okolí, ako sú napríklad chodci. Ihneď pripraví automobil na núdzové zastavenie, pričom umožní automatické zastavenie a rozjazd vozidla.
3. Bočné senzory auto -- vozovka používajú vlnové pásmo 63 GHz, ktoré umožňuje komunikáciu s výstražnými svetelnými signálmi na okraji vozovky. Tie môžu byť rozmiestnené v kilometrových alebo menších vzdialenostiach -- v závislosti od podmienok. To znamená, že je možné udržiavať vysokú prenosovú rýchlosť signálu aj pri tej najväčšej premávke a zabezpečiť tak zobrazenie spoľahlivých informácií buď na požiadanie, alebo v reálnom čase na videosystéme vozidla, aj vysokorýchlostný prístup na internet. To umožní vodičovi a spolucestujúcim dostávať dopravné informácie, surfovať na internete počas jazdy, nakupovať on-line a dokonca aj zúčastňovať sa na videokonferenciách.
Projekt sa bude zaoberať tiež "inteligentnými reflektormi", ktoré umožnia budúcim radarovým systémom vozidla identifikovať dopravné značky, rozlišovať rôzne objekty, mosty, nákladné autá a identifikovať aj výstražné dopravné kužele.
"Nová technológia prinesie revolučné zmeny v komunikácii medzi vozidlom a vozovkou a urýchli prenos životne dôležitých dopravných informácií. Umožní vodičom, aby sa vyhli dopravným zápcham a tak minimalizovali zahusťovanie dopravy a súčasne redukovali škodlivé emisie," hovorí Waseem Qureshi z Centra progresívnych technológií BAE Systems. V konečnom dôsledku bude širokopásmový systém kombinovaný s radarom schopný riadiť vozidlá napájajúce sa a opúšťajúce hlavné dopravné ťahy a dokonca automaticky riadiť premávku na diaľniciach.
Hlavným cieľom výskumu je zredukovať rozsah a náklady na technológie tým, že ich vtesnajú do jediného neveľkého zariadenia, ktoré bude možné inštalovať do ľubovoľného motorového vozidla.

menuLevel = 2, menuRoute = style/autospektrum, menuAlias = autospektrum, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
24. apríl 2024 00:58