HN/Radoslav Petrík
StoryEditor

Zložité ovládanie dotykových displejov sa vymklo kontrole. EÚ chce ich prísne testy

17.03.2021, 10:34
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Ešte horšie následky, než používanie telefónu za volantom, môžu mať čoraz rozšírenejšie dotykové displeje. Tých je v autách čoraz viac a výrazne odvádzajú pozornosť.

Stále viac odborníkov poukazuje na novodobý fenomén moderných automobilov, ktorým je zložité ovládanie dotykových displejov. Automobilky totiž stále viac bežných palubných funkcií ukrývajú hlboko do neprehľadných menu infotainmentov, ktorých ovládanie odvádza pozornosť od samotného šoférovania. 

Všetko sa postupne vyvíja, či sa už bavíme o pohonoch, pasívnej a aktívnej bezpečnosti áut alebo o ovládaní ich palubných infotainmentov. S príchodom a masívnym nasadzovaním dotykových displejov však automobilky začali do menu palubných systémov ovládaných displejmi schovávať stále väčšie množstvá funkcií, ktoré boli doteraz ovládané samostatným fyzickými ovládačmi.

​A to je z hľadiska ergonómie a bezpečnosti problém. Ako totiž poukazuje stále viac odborných štúdií, odpútavanie pozornosti pri ovládaní aj tých najbanálnejších funkcií pomocou dotykových displejov je také vážne, že zvyšuje riziko kolízií výraznejšie, než je žiadúce. Čo s tým? EÚ dvíha varovný prst.

Štúdia dopravno-analytickej spoločnosti TRL už dávnejšie odhalila, že aj ovládanie palubných funkcií cez Android Auto či Apple Car Play odvádza pozornosť rovnakým, niekedy dokonca vyšším spôsobom, než písanie SMS. V niektorých prípadoch sa strata sústredenia na šoférovanie dokonca vyrovnala jazde pod vplyvom určitého množstva alkoholu či omamných látok.

„Výsledkami som nemilo prekvapený, výber skladby na Spotify napríklad zabral až 20 sekúnd. Vôbec pritom nemáme tušenie, akou výraznou mierou toto všetko ovplyvňuje bezpečnosť v reálnom svete,“ reagoval vtedy Neale Kinnear, ktorý bol zodpovedný za realizáciu danej štúdie.

Práve Kinnear inicioval úvahy testov, ktoré by sa týmto problémom zaoberali na podobnej úrovni, ako to robí povedzme organizácia Euro NCAP. O zavedení podobných testovacích protokolov už uvažuje aj samotná EÚ, momentálne sa rieši legislatíva, ktorá by podobným skúškam predchádzala.

Zdá sa tak, že aj dotykové ovládanie bude čoskoro podliehať presným reguláciám, ktoré by mali jeho mieru zasa vrátiť na zdravšiu úroveň. Kinnear však upozorňuje aj na ďalší problém, ktorým je hlasové ovládanie. Aj to totiž znižuje sústredenie na jazdu vo väčšej miere, než si jeho tvorcovia pôvodne predstavovali.

Odborníci upozorňujú, že podstatou týchto problémov je však množstvo funkcií, ktoré dávajú automobilky vodičom k dispozícii. Mnohé z nich sú totiž skôr rozmarom určeným na ťahanie peňazí od zákazníkov, než nevyhnutnosťou potrebnou na bezpečné ovládanie automobilov.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-04-26 19:29:24 - Feat.: - Title: Poľsko zaznamenalo najnižšiu podporu členstva v EÚ za vyše 10 rokov 02 - Modified: 2024-04-26 17:30:00 - Feat.: - Title: Brusel tlačí na optiku, 5G a stropuje ceny. Spôsobí lacnejšie hovory či SMS u našich operátorov? 03 - Modified: 2024-04-26 22:00:00 - Feat.: - Title: Otázky, ktoré musia zvládať začiatočníci v autoškole. Pri niektorých zaváhajú i „profíci“ 04 - Modified: 2024-04-26 12:37:38 - Feat.: - Title: Európska únia schválila pomoc prevádzkovateľovi digitálnej pozemnej televízie Towercom, uvoľní frekvencie 05 - Modified: 2024-04-26 11:59:11 - Feat.: - Title: Rast peňažnej zásoby v eurozóne sa v marci zrýchlil na takmer ročné maximum, úverov je viac
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
27. apríl 2024 04:45