StoryEditor

Silné a slabé miesta ojazdeného BMW 5 (E39)

10.06.2011, 00:00
"Päťka" po facelifte odslúži stovky tisíc kilometrov.

Päťkové BMW s interným modelovým označením E39 sa dnes v autobazároch dá získať už za približne 2 400 eur. Za túto cenu je možné zohnať autá zo začiatku výroby (t. j. od roku 1995) prevažne v základnom vyhotovení bez nadštandardnej výbavy a väčšinou vo verziách 520i či 525tds.

Pozor na hlavu
Zatiaľ čo 520i so zážihovým dvojlitrom je príliš slabé, na 525tds (čo sa týka výkonu - v tom čase špička medzi naftovými motormi) pri necitlivom zaobchádzaní rada a často praská hlava valcov. V tomto veku a cenovej relácii majú autá väčšinou za sebou ťažký život a státisíce najazdených kilometrov (nech na tachometri svieti akékoľvek optimistické číslo). Ceny „pätiek“ vyrobených pred faceliftom (do septembra 2000) sa pohybujú väčšinou do 4 000 eur, za faceliftové verzie zaplatíte medzi 4 000 a 8 000 eur. Tesne nad 8 000 eur sa dá s trochou šťastia a odvahy nájsť aj novšia generácia s označením E60.

Dobrá dynamika
Čo sa týka zážihových motorov, dobrú voľbu predstavujú verzie 523i a 528i (u vozidiel pred faceliftom). Ich dynamika je na dobrej úrovni a kombinovaná spotreba sa dá udržať pod desiatimi litrami. Po facelifte sa dajú jednoznačne odporučiť 525i a 530i (osobne považujem za vôbec najlepšiu možnú voľbu pre model E39). U nich je potrebné kontrolovať spotrebu oleja, ktorá môže byť vyššia (u trojlitrov aj 0,5 litra na 1 000 km). Spotreba benzínu je podobná ako u predošlých 523i a 528i. Verzia 540i je už skôr voľbou pre nadšencov, dynamika a zvuk sú i na dnešnú dobu prvotriedne, spotreba sa bežne pohybuje okolo 13 – 16 litrov. Nevýhodou je iba menej citlivé maticové riadenie namiesto hrebeňového u šesťvalcov. V ňom navyše po čase vzniká ťažko riešiteľná vôľa.

Z naftových agregátov môžeme jednoznačne odporučiť 530d (na trh uvedený v roku 1998), po facelifte i 525d. Existuje aj 520d, ale tá uspokojí iba veľmi pokojných šoférov. Prípadné problémy majú podobné príčiny ako u všetkých ostatných motorov so systémom Common rail v tom čase – vstreky a čerpadlo. Treba byť ostražitý aj u vozidiel s automatom, ktorý pochádzal od General Motors a nevyznačoval sa prílišnou dlhovekosťou.

Vôľa v ramenách
Hlavnou slabinou E39 je predná náprava. Iba úplne výnimočne sa dá nájsť auto, ktoré nemá vôľu v uložení ramien a nevydáva klepotavé zvuky pri prejazde nerovnosťami. Pokiaľ je podvozok v dobrej kondícii, odmení sa vskutku výbornými jazdnými vlastnosťami a tie  prekonajú aj veľa dnešných konkurentov.  Ďalšou typickou poruchou, ktorá sa vyskytuje prakticky u všetkých „pätiek“ tejto generácie, sú „rozsypané“ displeje na prístrojovej doske a na rádiu. To sa dá opraviť, ale iba jednorázovo a efekt je skôr krátkodobý. Často tiež hnevá ventilátor kúrenia/klimatizácie – na vine je väčšinou tzv. „ježko“, ktorého výmena zaberie pár minút. U kombi verzií navyše hrozí vplyvom opotrebenia či poškodenia únik tlaku z mechov (tzv. Nivo), ktoré vyrovnávajú svetlú výšku vozidla pri zaťažení kufra.

Poctivá stará škola
Väčšinu náhradných dielov dnes možno zaobstarať za relatívne rozumné ceny, ani servisné úkony nie sú pre väčšinu automechanikov žiadny problém, preto môžeme „päťku“ (najmä po facelifte) jednoznačne odporučiť. Ceny sú priaznivé a navyše ide o jedno z posledných poctivo postavených áut zo „starej školy“, ktoré pri adekvátnej starostlivosti odslúži stovky tisíc kilometrov.

Michal Válka, Regional Buying Manager AAA AUTO

menuLevel = 2, menuRoute = style/aaaauto, menuAlias = aaaauto, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
24. apríl 2024 19:14