30.08.2010, 00:00

Túžite lietať ako orol? Vyskúšajte vetroň

"Lietaním som si splnil svoj detský sen. Odmalička som závidel vtákom a vetroň mi moje túžby do bodky naplnil,“ hovorí Peter z Trenčína. Lietať na bezmotorovom klzáku začal ešte pred desiatimi rokmi. "Pocitu, keď sa vznášate vysoko na oblohe, dediny a mestá máte ako na dlani a autá sú len malé bodky na zemi, sa nič nevyrovná. Neexistuje nič iné, len vy, dve krídla a nekonečný priestor okolo vás. Starosti a problémy necháte tam dole, ďaleko pod sebou.“     


Stačí zájsť do klubov
Lietanie na vetroni je podľa Romana Dobiaša zo Slovak Gliding Centre v Martine v prvom rade tichý a slobodný pohyb vo vzduchu. Využívajú sa pritom určité zákonitosti na to, aby ste sa udržali vo vzduchu čo najdlhšie a dokázali tak prekonať veľké vzdialenosti. "U nás sa dajú lietať trate aj okolo 500 kilometrov a let môže trvať aj osem hodín. Za taký jeden let dokážete byť ráno napríklad v Martine, počas letu sa pozriete do Nízkych a Vysokých Tatier či zaletieť do Nitry a podvečer ste znova v Martine,“ vysvetľuje.

Na Slovensku je viacero leteckých škôl, kde je možné si takýto let s inštruktormi vyskúšať, a potom prípadne absolvovať aj kurz na získanie licencie pilota vetroňov. Cena jednorazového letu stojí okolo 100 eur, pri kurze počítajte s cenou asi 500 eur. "Jednotlivé sumy kurzov alebo zoznamovacích letov sa môžu mierne líšiť,“ hovorí Dobiaš. Pre kurz je predpísaná výcviková osnova v trvaní zhruba 15 letových hodín s inštruktorom aj samostatne, čo je minimálny čas, a všetko závisí od schopností jednotlivca. "Nie je totiž možné prejsť na nasledujúcu úlohu, ak bezpečne nebola zvládnutá tá predchádzajúca.“

Radi by ste si kĺzanie vo vzduchu vyskúšali? Žiaden problém. "Stačí napísať či zavolať, alebo jednoducho prísť na niektoré letisko a dohodnúť si čas. Je to šport závislý od počasia, a tak nie je možné lietať vždy,“ vysvetľuje Dobiaš.

Podmienky, ktoré musíte v prípade záujmu o výcvik spĺňať, nie sú nejako dramatické. "Je potrebné absolvovať lekárske prehliadky určitého rozsahu, ktoré nemusia byť strašiakom. Po úspešnom zvládnutí teoretickej časti, ktorá sa skladá z predmetov ako aerodynamika, meteorológia či letecká navigácia, sa prechádza na samotné lietanie.“

Vzlet prebieha za motorovým lietadlom, ktoré vetroň vytiahne do určitej výšky, a tam sa vetroň odpojí a pokračuje vo voľnom lete. Druhým spôsobom vzletu je navijak. Je to zariadenie na konci vzletovej a pristávacej dráhy a vetroň štartuje na oceľovom lane navíjanom na bubon tohto navijaku. Na Slovensku sa podľa Dobiaša väčšinou používajú vzlety za motorovým lietadlom.

Let ako darček
Zážitok lietania s vetroňom môžete kúpiť aj ako darček. "Polhodinový let klzákom L-13 Blaník stojí u nás 109 eur,“ hovorí konateľ spoločnosti Adrop a portálu adrenalinove-darceky.sk Rostislav Peníška. Vetroň vyťahuje do výšky lietadlo. "Zákazník si darček jednoducho objedná cez náš internetový portál a je to. Stačí, že má viac ako 18 rokov a je v dobrom zdravotnom stave.“

Ako klient sedíte vo vetroni vpredu a máte nádherný výhľad po celý čas letu. Inštruktor sedí za vami a ovláda všetko potrebné. "Keď sa klzák odpojí od motorového lietadla, počujete už len vánok naokolo a všade je úplný pokoj. Už sa len kocháte pohľadom z vtáčej perspektívy,“ opisuje Peníška.

Lietanie na vetroňoch nie je podľa Dobiaša len šport. "Ide aj o životný štýl a v porovnaní napríklad s paraglidingom nie je až taký známy. Samotné lety prebiehajú niekde vysoko nad zemou s rýchlosťami aj 200 kilometrov za hodinu. Vetroň je len veľmi ťažko zbadať, keďže nemá motor, nie je ho vlastne ani počuť.“