26.02.2009, 00:00

Život s menom Armani

V našom novom seriáli Ikony luxusu vám postupne predstavíme desiatich svetových dizajnérov, ktorí vytvorili najúspešnejšie značky haute couture. Ľudia, ktorí nie sú iba menami na stotisícových visačkách. Každý z nich má za sebou svoj vlastný príbeh. Štartujeme s človekom, ktorý to z aranžéra výkladov dotiahol na najúspešnejšieho návrhára sveta. Giorgio Armani.

PN_35_m.jpg

Cesta k titulu najznámejšieho módneho návrhára sveta sa pre Armaniho začala v malom talianskom mestečku v roku 1934, keď sa tento budúci dizajnérsky génius narodil. Mladý Giorgio svoju cestu však začal dosť ďaleko od módnej brandže - štúdiom medicíny. Veľmi rýchlo však pochopil, že viac ako vnútro tela ho zaujíma to, čo je na ňom, a tak medicínu po pár semestroch zavesil na klinec. Od kurzov fotografie musel chtiac-nechtiac "prevechslovať“ na povinnú vojenskú službu, ale už koncom päťdesiatych rokov vycítil, čo je jeho parketa a začal krok za krokom budovať sen, ktorý má dnes reálnu hodnotu (vcelku pekných) 4,1 bilióna dolárov.

"Armaniho si ako jedného z mála módnych návrhárov veľmi vážim, pretože svetový úspech dosiahol skutočne svojou pracovitosťou,“ hovorí Košičanka Lucia Lumtzerová, ktorá sa chvíľu mohla pýšiť aj titulom "Armaniho asistentka“.
La Reniscente - tak sa volal obchodný dom, kde v polovici minulého storočia netušili, že výklady im aranžuje budúca ikona svetovej módy. Aj vedúci obchodný dom v Taliansku sa však v Armaniho príbehu čoskoro stal minulosťou. V rokoch 1961 - 1970 pracoval ako návrhár vo svetoznámom módnom dome Nino Cerutti, z ktorého tiež neskôr odišiel, aby mohol tvoriť na voľnej nohe.

Koniec veľkej lásky a oblečený americký gigolo
Štyri roky po Giorgovom odchode z Nino Cerutti vzniká zárodok budúceho impéria, firma Armani S.p.A. - s výdatnou podporou Armaniho partnera Sergia Galeottiho. Začali líniou mužského oblečenia, neskôr pribudla aj kolekcia pre ženy.
"Jeho výnimočnosť spočíva predovšetkým v tom, že dodal ženskej móde mužský tón, teda upriamil viac pozornosť na mužskú stránku ženy a ukryl jej sexepíl,“ vysvetľuje Lumtzerová.

A zatiaľ čo ženskosť bola v modeloch energického Giorgia zrejmá čoraz menej, jeho firma a jeho meno rástlo čoraz viac. Sám Armani však zrejme nespomína v najlepšom na rok 1985, keď jeho partner Galeotti zomiera na AIDS. V 80. rokoch má však už značka Armani poriadny módny cveng, zásadný prelom nastal - ako inak - vďaka Hollywoodu a filmovým hviezdam svetového formátu. Armani sa preslávil najmä tým, že obliekol Richarda Gera vo filme Americký gigolo z roku 1980.
Po prepuknutí škandálu s modelkou Anou Carolinou Reston, ktorá sa kvôli línii vyhladovala na smrť, bol Armani prvým návrhárom, ktorý zakázal vstup na mólo vyziabnutým anorektickým modelkám s BMI pod 18 (čo je dolná hranica zdravého človeka).

[[{"type":"hn-image","fid":"65261"}]]

Ahoj, Lucia, ja som Giorgio
Dnes už Armani zanechal za sebou tisícky modelov, prvé miesta v rebríčkoch Forbesu zoraďujúcich najlepších módnych návrhárov sveta a stovky módnych prehliadok. Nakuknúť do zákulisia jeho prehliadky mohla aj Lucia Lumtzerová - tomu však predchádzalo jej osobné stretnutie s Armanim na jeho privátnej párty.
"Armani sa správal ako normálny človek, bol veľmi milý, a dokonca nám sám navrhol, či sa nechceme odfotiť. Pôsobil veľmi prístupne a otvorene. Je to jeden z mála návrhárov, ktorých môžete bežne stretnúť na ulici v Miláne,“ usmieva sa Lumtzerová a dodáva, že jeho prehliadky sa od ostatných líšili pomerne tvrdou disciplínou.

"Je veľmi pracovitý a aj dosť prísny. Hoci som sa starala o supermodelky ako Naomi Campbell či Eva Herzigová, nemohli sme veľmi veľa a uvoľnene rozprávať. Koniec koncov, aj ony boli trochu nervózne.“
Zvláštnosťou Armaniho prehliadok je fakt, že takmer vôbec nespolupracuje so slávnymi topmodelkami, dáva priestor aj začínajúcim dievčatám. Pretože mottom jeho prehliadok je vyniknutie modelu, nie modelky.

...a bude aj hotel
Životný príbeh velikána módy Giorga Armaniho pokračuje aj v jeho sedemdesiatich piatich rokoch. Navrhuje, vymýšľa, tvorí. Jeho najnovším počinom je "zabŕdnutie“ do hotelierstva, už onedlho totiž v Miláne otvorí svoj vlastný hotel zariadený dizajnérskymi kúskami z jeho línie bytových doplnkov Armani Casa. Tento neúnavný a všestranný dizajnér sa okrem šiat venuje aj tvorbe parfumov, spomínaných bytových doplnkov, okuliarov, šperkov...
"Armani je všade. Už môžete stretnúť aj 15-ročných tínedžerov s trampkami Armani. Jeho úspech jednoducho nezhasína,“ komentuje Lumtzerová. Práve preto je aj na Slovensku mnoho osobností, ktoré nepohrdnú dizajnérskym kúskom s jeho visačkou.
"Nosím síce iba športový rad, ale veľmi na ňom oceňujem, že je nápaditý a nie jednostranne orientovaný ako mladá športová móda, v ktorej sú všetky rifle roztrhané a všetky bundy s kapucňou. Armani je flexibilný a páči sa mi, že má veľký výber,“ hovorí daňová expertka PriceWaterhouse Coopers Christiana Serugová.

[[{"type":"hn-image","fid":"65263","attributes":{"class":"left","width":"200","height":"305"}}]]Gerhard Krispl, riaditeľ výstavy Luxury, please a... značka Armani
Giorgio Armani je jedno z najväčších mien v oblasti módy. Je známy svojimi čistými líniami v mužských aj ženských kolekciách.

Na tomto dizajnérovi je fascinujúce to, že je nekonečne talentovaný a preto dokáže vytvoriť pozoruhodné kolekcie haute couture a doplnkov rovnako ako menej drahé šatstvo a športovú módu pod rozličnými líniami Armani. Jeho kontinuita v exkluzívnom a lineárnom štýle ho preslávila po celom svete. Prezentácia novej kolekcie Davidom Beckhamom rozhodne nebola chybným krokom a Armaniho popularita opäť vzrástla.

Marie-Helene Wagner, kritička parfumov a... parfumy Armani
Armani je vysoko úspešná značka parfumov, pretože vie, ako sa prispôsobiť požiadavkam konzumentov vo všetkých troch typických vrstvách: vysokej, s jeho Privé Collection zameranej na znalcov, ktorí chcú platiť viac za čistejšiu, vzácnejšiu kompozíciu v nádhernom obale.

Rovnako však oslovuje aj strednú triedu (Gio, Acqua di Gio, Armani Mania, Armani Code...) a v poslednej dobe populárny žáner celebrity-vône Armani Diamonds, prezentovanej Beyonce a Joshom Hartnettom.

Giorgio Armani sa nie tak dávno vyjadril, že by nikdy nevytvoril celebrity-parfumy. Pravdepodobne si myslel, že by to bolo príliš "lacné“a že by znížili imidž jeho značky. Nuž, u Armaniho zmenili názor a to dokazuje aj ich túžbu kráčať s dobou. Jeho parfumy sú uznávané vďaka vysokej kvalite, ktorú vytvorili naozaj kompetentné "nosy“.

Napríklad Armani Diamonds vytvoril Thierry Wasser, ktorý je teraz novým parfumérom pre Guerlain, súčasť LVMH. Posledné trio vôní v kolekcii Armani Onde: Mystre, Vertige, Extase je pre mňa hybridná kategória luxusu a kvalitnej vône zabalená v stále luxusnejších flakónoch. 

Lýdia Eckhardt, módna návrhárka a ...odevy Armani [[{"type":"hn-image","fid":"65264","attributes":{"class":"right","width":"200","height":"267"}}]]
Pre mňa je Armani fenomén, pretože ako jediný zo všetkých návrhárov je stopercentný vlastník svojho impéria.

Fenomén je v tom, že sa drží na špici od svojho začiatku. Páči sa mi aj preto, že nie je extravagantný, je to klasik, a tým mi je blízky. Ja totiž tiež oslovujem konkrétne ženy a on svojou prehliadkou tiež nerobí nejakú veľkú revolúciu, ale vždy lahodne dokáže ženu vystihnúť.

Preto je pre mňa Armani "numero uno“ - dokáže vybudovať takéto impérium a udržať si ho. Veľmi sa mi páčia aj jeho výroky. Povedal napríklad, že žena, ktorá má svoj štýl, by ho nikdy nezmenila kvôli módnym trendom.

Ja sa veľakrát práve od tejto veci odpichujem, že nie všetko, čo je moderné, nám pristane. A keď niekto chce kŕčovito nabehnúť na trendy, veľakrát si možno viac ublíži, ako by si mal pomôcť.


Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.