06.12.2013, 00:05

Unikátna hra mladých Slovákov. Spája papier a tablet

Papierová mapa, ktorá vám vďaka tabletu ožije pred očami. Mladý vývojár hier Andrej Grék predstavuje testovaciu verziu počítačovej hry.


Andrej Grék pri hre Espionag3. Snímka: HN/Pavol Funtál

Na začiatku stála jasná vízia: dostať hráčov digitálnych hier za jeden stôl. A vznikol z toho boARd 3D: unikátny projekt, ktorý podľa väčšiny expertov vnáša do sveta počítačových hier nový rozmer.  
Využité riešenie svet digitálnych hier či mobilných aplikácií v skutočnosti už niekoľko rokov pozná – pod názvom augmentovaná či rozšírená realita. Hry, na nej postavené, sa odohrávajú na pozadí reálneho sveta alebo v interakcii s ním. V tomto prípade v nemeckom Berlíne.
Problémom je, že táto technológia je zväčša limitovaná na pár centimetrov hracej plochy, čím hráča digitálnych hier skôr obmedzuje ako uvoľňuje. „Nesedí síce za počítačom, avšak je nútený držať tablet zafixovaný na jednom mieste a smerovať ho na nejaký obrázok,“ objasňuje spoluautor platformy boARd 3D Andrej Grék.
Jej inovatívnosť spočíva práve v tom, že sa im týchto „pár centimetrov“ podarilo rozšíriť na plochu vo veľkosti stola: hráč sa pri nej môže prirodzene hýbať, hrať v prakticky ľubovoľnom priestore, byť v kontakte s ďalšími hráčmi a, pravdaže – užívať si čaro virtuálneho sveta na podstatne väčšom priestore, než je bežná obrazovka. Slovami Mariana Ferka, šéfa vývojárskej firmy Cauldron, podarilo sa jej prepojiť to najlepšie zo stolových aj z digitálnych hier.
Espionag3, prvá hra vyvinutá pre platformu boARd 3D, sa momentálne sa nachádza v beta-verzii: obsahuje síce takmer všetky potrebné náležitosti, no zatiaľ ju nemôže hrať viac ako jeden hráč. „Čakáme na spätnú väzbu od hráčov, vďaka ktorej ju privedieme do konečnej a dokonalejšej podoby,“ vysvetľuje Andrej.  
Hru chcú najprv predstaviť na Slovensku, pripravená je však na akékoľvek európske trhy – lokalizáciou aj jazykom. Znamená to, že ktorákoľvek z krajín sa bude môcť zahrať na tajného agenta bojujúceho s mafiou vo svojom hlavnom meste. Bratislava nebude výnimkou.
 

Ako si zahrať Espionag3

1. Základom, ktorý hru odlišuje od iných, je fyzická boARd 3D mapa. Stiahnuť si ju môžete na portáli: espionag3.viac.info. Nájdete ju tiež v dnešnom vydaní Hospodárskych novín.
2. Samotnú hru si stiahnete tu: https://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?id=739078818&mt=8 (pre Apple) alebo tu: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.top3line.espionage (pre Android). Ideálny je pre ňu je iPad 2 alebo 3, prípadne mobil.
3. Tablet či mobil vám vďaka zadnej kamere poslúži ako náhľad do herného/virtuálneho sveta. V praxi to znamená, že mapu vám tablet či mobil „oživí“ do 3D reality (tzv. augmented, teda rozšírenej reality) a mapa vám zase umožní pohyb v priestore a živú interakciu. Tablet možno voľne nakláňať, vzďaľovať od mapy, či chodiť vôkol nej.
4. Povolená vzdialenosť je od 5 do 80 centimetrov, treba si dať pozor na rýchle pohyby – aby mala zadná kamera tabletu mapu neustále v zornom poli.
5. Na ovládanie hry je potrebné namieriť zameriavač v strede obrazovky na herný objekt – napríklad nepriateľa alebo predmet. Následne treba ťuknúť na jedno z dotykových tlačidiel v rohoch obrazovky. A všetko ostatné, čo potrebujete vedieť o pravidlách hry, sa vám objaví na displeji.
6. Hra Espionage je prototyp pre boARd 3D technológiu. Odohráva sa v súčasnom Berlíne. Budete v rámci nej pracovať pre tajnú vládnu agentúru a snažiť sa sabotovať záhadný obchod medzi bosmi mafie. Budete zdolávať nepriateľských agentov – tajným obchádzaním alebo v strelnom súboji. Budete hackovať ich počítače, prekonávať bezpečnostné systémy – kamery, tlakové podlahy či lasery. A stretnete aj pekné dievčatá – no ťažko povedať, pre koho pracujú.
7. Hra je stále v štádiu tvorby. Tvorcovia sa potešia akýmkoľvek ohlasom a spätnej väzbe. Formulár na jej odoslanie nájdete tu: http://www.top3line.com/espionage_form/?uid=testovaciuser


Hodnotenie boARd 3D: Startup odsúdený na úspech


Neuveriteľné. To bolo prvé, čo mi napadlo v súvislosti s konceptom Espionag3. A vymyslené na Slovensku. Jednoduchý, a zároveň geniálny nápad, ako dotiahnuť tradičných onlinových hráčov späť k hraciemu stolu a spoločne prežívať zážitok z hry. Keď sme si s kolegami nainštalovali aplikáciu do tabletov, boli sme veľmi zvedaví, či tento herný systém bude fungovať. Prvý dojem z hry vytvoril nezabudnuteľný wow efekt. Tablet nádherne spolupracoval s priloženou mapou a plasticky zobrazoval jednotlivé budovy v 3D formáte. Autori si dali naozaj záležať. Samotné ovládanie hry je veľmi jednoduché. Približovaním, vzďaľovaním a nakláňaním tabletu sa v reálnom čase modelujú celé ulice a domy, čo hráča vťahuje do deja, akoby po tých uliciach kráčal sám. Som presvedčený, že tento nový, inovatívny herný štýl si nájde množstvo svojich priaznivcov po celom svete. Ak autori projektu pri jeho nasadzovaní na trh neurobia nejakú zásadnú chybu, je tento startup odsúdený na úspech. Nás, ako potenciálnych konzumentov, môže iba tešiť, že toto inovatívne riešenie bolo vyvinuté na Slovensku a vo svetovej kvalite. Platforma boARd 3d je ukážkou toho, ako to ide, keď sa chce. Jediná drobná výhrada: pri hre Espionag3 sa nedalo sedieť a časom nás z toho začali bolieť kríže.

Miroslav Krempaský, riaditeľ spoločnosti Millennium


Nie som hráč. Ale boARd 3D mi dáva zmysel
Do tejto hry som investoval aj preto, lebo mi pripomína esemesky, hovorí pre HN Karol Gogolák z G4.


Čím vás presvedčil produkt boARd 3D, že ste sa doň pred vyše rokom rozhodli investovať?
Moja motivácia od začiatku spočívala v prepojení digitálnej platformy hry s platformou vydavateľstiev tlačených novín.
Skúste to vysvetliť bližšie.
Kým ostatní v produkte videli len digitálnu hru a papier vnímali ako nepodstatný prídavok, ja som, naopak, videl v papieri pridanú hodnotu. Napadlo mi, že to je presne to, čo potrebujú printové vydavateľstvá: viac prepojiť digitálny svet s tým printovým.
Dosiaľ ste do boARd-u investovali 100-tisíc eur. Na čo sa použili?
Zatiaľ len 50-tisíc, zvyšok ideme investovať teraz. Doterajšia suma sa použila na výrobu prototypu hry Espionag3, ďalšie peniaze budú použité na náklady súvisiace s firmou.
O čom v rámci firmy rozhodujete?
Schvaľujem použitie peňazí a hlavné míľniky vo výrobe: grafiku a podobne. Venujem tomu asi hodinu týždenne, celú operatívu a detaily rieši Andrej Grék.  
Vy sám patríte k hráčom?
Nie.
Ani táto investícia váš vzťah k hrám nezmenila?
Nie (úsmev). Ale boARd 3D sa mi páči.
Prečo?
Mám na to taký dobrý príklad – esemesky. V čase, keď vznikli, boli určené len na technickú komunikáciu: používateľa a mobilného operátora. Nikto nepredpokladal, že taký totálne nepraktický nástroj komunikácie sa takto rozšíri. A podobné je to s boARd 3D. Veľa ľudí sa na to pozrie, že načo papier, keď to môže byť celé na iPade. Ale mne sa práve na tom páči tá inakosť. Uvidí sa, či to zafunguje alebo nezafunguje.
To ste však zatiaľ asi nezistili.
Nie, to sa ukáže až o rok, o dva. My však teraz neočakávame nejaké tisícky stiahnutí. Postačia nám aj stovky či desiatky. A najmä: spätná väzba. Aby sme hru mohli doviesť vďaka hráčom do konečnej verzie.

Slováci sú hravý národ

Slováci sa hrajú radi. A čoraz viac. Na tomto závere sa zhodujú odborníci na digitálne aj stolové hry. „Záujem o hry, čo sa týka počtu hráčov aj ziskov, nikdy nebol väčší a stále stúpa. Narastá tiež vekový priemer hráčov,“ tvrdí pre HN Maroš Brojo, teoretik a publicista špecializovaný na videopriemysel. „Z finančnej stránky trh s digitálnymi hrami už dávno prerástol filmový biznis,“ dodáva Marián Ferko, šéf vývojárskej spoločnosti Cauldron.
Dôvod? Najmä zábava – tá je podľa Petra Černáka, zakladateľa spoločnosti iHRYsko, zameranej na stolové hry, prvoradá. Rozvoj tvorivosti, fantázie či sociálnych zručností, ktoré hry takisto ponúkajú, prichádza až ako dôsledok zábavy. „Netreba si však pod ňou predstaviť len búrlivý chechot, ale aj vnútorné uspokojenie niekoho, kto má rád rozmýšľanie,“ spresňuje.
A aké hry momentálne letia? To je neľahká otázka. Jedným zo zaujímavých trendov je však adaptácia stolových hier na digitálne verzie – a naopak. „Posledné dva roky sledujeme presun spoločenských hier na tablety či mobily – bez toho, aby to poškodzovalo priemysel so stolovými hrami. Ľudia akurát majú radi hru aj do vrecka na voľné chvíle,“ tvrdí Černák.
Táto skutočnosť zároveň odhaľuje, že svety digitálnych a stolových hier (a najmä ich hráčov) nie sú natoľko oddelené, ako sa laikom zvyčajne zdá. A že v tomto smere dochádza k zaujímavým fúziám. „Pri vývine digitálnych hier sa momentálne dosť tlačí na to, aby sa deti pri ich hraní hýbali. Aby nesedeli v obývačke, ale behali po uliciach,“ objasňuje Ferko. Veľa sa v tomto smere očakáva napríklad od Google glass, ktoré vám dokážu sprostredkovať hoci aj ilúziu pristávacej kozmickej rakety na detskom ihrisku.
A boARd 3D stavia na podobnej filozofii. „Vytvára šancu na nové motívy hier, v ktorých dominuje priestor. Na vojnovú hru, ale aj klasickú detskú schovávačku,“ nazdáva sa Július Balko, filozof a teoretik hier.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.