11.01.2016, 00:00

V zahraničí nás prezentuje hmyz. Čakanie na logo Slovenska pokračuje

V zahraničí nás prezentuje hmyz. Čakanie na logo Slovenska pokračuje

Hrejivé srdce či krehký motýľ. To sú logá, ktoré majú lákať turistov na návštevu Slovenska. Kým Francúzi stavili na Eiffelovku a Holanďania na typickú oranžovú farbu, Slováci si na jednotný vizuál musia ešte počkať. Jasný symbol, ktorý by nás prezentoval v zahraničí, je zatiaľ v nedohľadne.

Keď sa povie Francúzsko, každý cudzinec si predstaví Eiffelovku, keď Brazília, tak sochu Krista v Riu de Janeiro, keď Česko, tak pivo či Hradčany... Ale čo si predstaví cudzinec, keď sa povie Slovensko? A čo si predstavíte vy? Na prahu roka, v ktorom sa po prvýkrát postavíme do čela Európy, sme si posvietili na to, ako je to vlastne s toľko diskutovaným symbolickým vizuálom.


Motýľ nahradil srdce
Rok 2005. Ministerstvo hospodárstva slávnostne predstavuje nové logo, ktoré nás bude prezentovať za hranicami. Motýľ s červenou, modrou a žltou farbou krídel má Slovensko zobrazovať ako pestrú a zaujímavú krajinu. Ako krajinu malú svojou rozlohou, ale s obrovským potenciálom. Podľa tvorcov loga, agentúry Rubrica Creative, si možno v krídlach predstaviť prvky folklóru, ktoré zosobňujú bohatosť tradičných slovenských vzorov. Či túto symboliku správne odčítavajú aj cudzinci, nevedno. „Za obdobie používania loga neboli vypracované prieskumy na jeho vnímanie. Logo je jedným z identifikačných znakov krajiny, nie však najdôležitejším,“ objasňuje hovorca Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR) Martin Šebesta. Práve logo využíva na oficiálnych kampaniach a veľtrhoch cestovného ruchu. Podľa Šebestu je podstatný predovšetkým obsah propagácie a posolstvo, ktoré krajina o sebe vysiela. Jeho vytvorenie stálo v tom čase 200-tisíc slovenských korún, čiže približne 6 600 eur. Náklady na jeho realizáciu išli z európskych fondov určených na zvýšenie propagácie cestovného ruchu.
 


Nový HN magazín je každý piatok vložený v HN. Hľadajte Hospodárske noviny vo svojom stánku alebo nákupnom centre po celý víkend. Sledujte nás aj na Facebooku.


 

V  Miláne opäť srdce
Odleťme teraz na motýlích krídlach trochu do minulosti. Asi málokto si už spomenie na srdce s nápisom Slovakia, ktoré nás propagovalo predtým. Podľa SACR už potrebám agentúry nevyhovovalo, pretože srdce má v logu mnoho krajín a naše logo tak bolo ťažko zapamätateľné. Nuž, očividne nie sme jediní, ktorí by chceli byť srdcom Európy. O desať rokov neskôr sa však motív srdca do prezentácie Slovenska opäť vracia. A to na milánskom EXPO. Siahlo po ňom ministerstvo hospodárstva, ktoré má na starosti propagáciu krajiny v rámci svetových výstav EXPO. „Súťažná komisia sa sústredila na výber najvhodnejšieho konceptu prezentácie Slovenska na výstave. Súčasťou výherného bolo logo srdca,“ vysvetľuje projektová riaditeľka EXPO Miláno 2015 Ivana Doria. Agentúra, ktorá vyhrala verejné obstarávanie na dodávateľa expozície, za logo získala viac ako päťtisíc eur. „Ohlasy naň boli veľmi pozitívne, keďže koncepčne a výtvarne korešpondovalo s celou expozíciou a reprezentovalo Slovensko ako pohostinnú krajinu plnú dobrosrdečných ľudí,“ zhodnotila Doria. Tak že by predsa?

Pribudne ďalšie logo
Odpoveď na otázku dostaneme čoskoro. Slovenské predsedníctvo v Európskej únii totiž prinesie do zbierky ďalšie logo. Ešte v  januári 2015 vyhlásilo ministerstvo zahraničných vecí verejnú súťaž na vizuál, ktorý nás bude prezentovať počas šiestich mesiacoch nášho predsedníctva. Prišlo 229 návrhov a okrem študentov sa do súťaže zapojili aj profesionálni grafickí dizajnéri či reklamné spoločnosti. Autor víťazného návrhu získa od rezortu finančnú odmenu 4 500 eur. „Víťazné logo spozná verejnosť už o pár týždňov. Logo slovenského predsedníctva je kľúčovým prvkom vizuálnej prezentácie. Bude sa používať počas všetkých predsedníckych podujatí doma aj v  zahraničí,“ priblížil hovorca ministerstva zahraničných vecí Juraj Tomaga.
 
Jednotný vizuál, o ktorom sa hovorí už roky, však stále nie je na stole. Podľa Tomagu rezort aktuálne realizuje verejné obstarávanie na prezentáciu krajiny v  zahraničí, ktorého súčasťou má byť aj zjednotenie vizuálnej identity štátnej správy. Kedy sa ho dočkáme, sa nám však nepodarilo zistiť. „Výsledok tohto verejného obstarávania zverejní rezort po jeho ukončení,“ uviedol Tomaga. Máte tajný tip na dátum? My áno.

Nuž a dovtedy sa budeme musieť spoľahnúť na to, že k nám turistov priláka už spomínaný motýľ. Alebo dobré referencie. Podľa hovorcu SACR Tomáša Šebestu je však Slovensko ako dovolenková destinácia vnímaná pozitívne. Od januára do októbra si dovolenku u nás vybralo už 3,7 milióna návštevníkov, čo je o pätnásť percent viac ako v  minulom roku. Zjednotenie loga a prezentácie krajiny v zahraničí by turizmu na Slovensku mohlo pomôcť. „Jednotný vizuál Slovenska určite prispeje k jednoduchšej identifikácii Slovenska v zahraničí,“ uzavrel Šebesta. A čo vy, aký symbol krajiny by ste chceli?