29.11.2015, 00:00

Na hrách zarobil milióny. Dnes Slovák vyvíja umelú inteligenciu

Marek Rosa si plní sen - snaží sa nájsť spôsob, ako vytvoriť „rozumnejšie“ stroje.

Na hrách zarobil milióny. Dnes Slovák vyvíja umelú inteligenciu

Inovácie v biznise môžu znamenať všetko možné. Pretože skutočná inovácia je vždy prekvapením. Ak vám však úspešný podnikateľ zo Slovenska počas rozhovoru s plnou vážnosťou povie, že svojim zákazníkom čoskoro dodá plnohodnotné planéty, ktoré navyše nebude možné len tak zničiť, spozorniete. Bez ohľadu na to, ako dlho o biznise píšete.

„Budú to veľké planéty s gravitáciou. Bude ich niekoľko druhov, s rozličnými klimatickými zónami, vegetáciou a tak ďalej,“ hovorí s neskrývaným nadšením Marek Rosa, rodák z Bratislavy, autor úspešnej počítačovej hry Space Engineers a zakladateľ firmy, ktorá sa ako jedna z mála na svete zaoberá vývojom univerzálnej umelej inteligencie.

Marek Rosa. Snímka: Keen Software House
Vstupný nápad
Uspieť v biznise s počítačovými hrami nie je jednoduché. Síce neobjednávate materiál, neinštalujete výrobné linky ani nechodíte so vzorkami po zákazníkoch. O všetkom spravidla rozhodne počiatočný vstup. Nápad. A ten očividne Marek Rosa mal.
Vo svojej hre Space engineers totiž ponúkol hráčom prostredie, ktoré si sami menia a zároveň v ňom pôsobia ako herné  postavy. „V našom hernom prostredí si môžu meniť kompletne čokoľvek. Takúto možnosť interaktívneho prostredia dovtedy žiadna hra nepriniesla,“ hovorí.  
A nejde len o názor tvorcu. Produkt ocenili i zákazníci. Z hry Space Engineers sa totiž aktuálne predalo viac ako milión a pol kusa. Jej stredovekú mutáciu  s názvom Medieval Engineers si zas kúpilo asi 150-tisíc zákazníkov. Mimochodom, práve do hry Space Engineers boli v týchto dňoch pridané takmer nerozbitné planéty.

Cenné skúsenosti
Veľkou výhodou herného biznisu je čoraz priamejší kontakt so zákazníkom. Internet totiž umožnil priamo vývojárom obísť klasických retailerov a program alebo hru ponúknuť zákazníkom na priamo. To nakoniec spravil aj Marek Rosa na začiatku svojej kariéry v hernom biznise. Pred tromi rokmi naprogramoval základné prostredie svojej prvej hry Miner Wars a výsledok predal pár tisíc hráčom.
Po počiatočnom úspechu oslovil investorov, ktorí dodali ďalšie prostriedky na vývoj hry. Marek si najal ďalších ľudí programátorov a grafikov, s ktorými hru dokončil. Na rozdiel od Space Engineers prvá Marekova hra nedosiahla enormný úspech, no vrátila investorom náklady a zarobila si niečo navyše. Čo je však dôležitejšie, autorovi priniesla dostatok skúseností na to, aby sa ďalšie hry stali skutočne úspešnými. „Navyše pri tvorení Miner Wars sa zároveň vyformoval náš tím,“ doplňuje Marek Rosa.

Slušný kapitál
Priamy kontakt so zákazníkom má stále svoje čaro i po rokoch od založenia Marekovej spoločnosti Keen Software House, ktorá hru Space Engineers vlastní a ďalej vyvíja. Prostredníctvom kamenných obchodov s počítačovými hrami by totiž k tvorcom hry doputovalo len asi dvadsať percent z konečnej ceny produktu. Vďaka predaju napriamo zákazníkovi sa o zisk s ďalšími článkami reťazca autori hry nemusia deliť. Pri státisícových počtoch predaných kusov a pri cene nad dvadsať dolárov za jednu hru to predstavuje slušný kapitál.


Nový HN magazín je každý piatok vložený v HN. Hľadajte Hospodárske noviny vo svojom stánku alebo nákupnom centre po celý víkend. Sledujte nás aj na Facebooku.



Pre 36-ročného Bratislavčana žijúceho v Prahe dosť slušný na to, aby sa začal venovať svojmu ďalšiemu projektu – vývoju umelej inteligencie (AI). „Bavila ma predstava toho, že budem rozprávať príbehy prostredníctvom hier. A potom som si zrátal, že sa na tom dá zarobiť dosť peňazí na to, aby som sa nemusel prosiť nejakým investorom s projektom umelej inteligencie. Som rád, že to vyšlo,“ spätne hodnotí Marek Rosa. Celkovo do projektu je pripravený investovať desať miliónov amerických dolárov, teda asi 9,2 milióna eur.

Univerzálna vs. úzka
Nie je umelá inteligencia ako umelá inteligencia. Pre Mareka Rosu totiž nejde o vytváranie úzko špecifickej inteligencie ako nejakého čiastkového pomocníka viazaného výlučne na konkrétne úlohy. So svojím tímom sa snaží nájsť univerzálnu umelú inteligenciu schopnú sa učiť a riešiť všetky možné problémy „Tímov, ktoré sa venujú všeobecnej alebo univerzálnej inteligencii, je veľmi málo. Celkovo viem o štyroch. Ďalšie firmy sa venujú úzko zameranej umelej inteligencii a tých sú tisíce,“ vysvetľuje Marek. Úzko špecifickú umelú inteligenciu predstavujú rôzne virtuálne asistentky v smartfónoch, autopiloti motorových vozidiel a podobne.
Podľa Rosu je malý záujem o vývoj univerzálnej umelej inteligencie pochopiteľný. Jej vývoj predstavuje beh na dlhé trate. Ide totiž  o projekt, ktorý môže trvať päť, ale i päťdesiat rokov. Čo je doba, do ktorej sa dnes väčšine ľudí investovať prostriedky nechce.

 

Medieval Engineers bol druhou hrou z dielne Keen Software House. Kúpilo si ju 150-tisíc ľudí. Snímka: Keen Software House

Asi 30 vedcov
Na univerzálnej umelej inteligencii tak práve dnes v Prahe pracuje tím asi tridsiatich ľudí. Skladá sa matematikov, programátorov... „Teraz pribudne druhý psychológ. No svoju prácu konzultujeme aj s neurovedcami,“ opisuje ďalej Marek Rosa. Pričom nejde len o samotné technické vytvorenie takzvaného inteligentného agenta. Ruku v ruke s tým jeho tvorcovia hľadajú spôsob, ako ho učiť sa učiť.
Prvý úspech už majú za sebou. Ich umelá inteligencia sa naučila sama hrať takzvaný Pong. Jednoduchú počítačovú hru zo sedemdesiatych rokov, keď na dvoch stranách monitora sú dve paličky, ktorými sa hráč alebo hráči snažia odraziť loptičku. „Naša umelá inteligencia sa to naučila prostredníctvom trestov a odmien,“ komentuje Marek Rosa.

Tresty a odmeny v tomto prípade predstavujú  skôr  metaforu. Podľa Mareka u nich vo firme nikto ich umelú inteligenciu nebije. Trest a odmena v tomto prípade predstavujú signály, ktoré učiteľ vysiela a umelá inteligencia ich dekóduje ako dobre/zle.


 

Etika ako úspech
Úspešné zvládnutie hry Pong však vyzerá ako veľmi malý krôčik dopredu. Obzvlášť, ak si človek uvedomí ďalšie úskalie vývoja umelej inteligencie. Okrem učenia, ako sa učiť, hľadá Marekov tím spôsob, ako ich inteligentnému agentovi vštiepiť i etické normy. Podľa Rosu totiž ľudský  hodnotový systém predstavuje kľúčové kritérium úspechu projektu. Lepšie povedané, je  neoddeliteľnou podmienkou pre využitie umelej inteligencie v praxi. „Úspešní tak budeme vtedy, ak naša umelá inteligencia bude schopná riešiť univerzálne problémy rovnako ako ľudia. A zároveň nás nebude ohrozovať tým, že má iný hodnotový systém,“ podotýka Marek Rosa.

Konkrétne obmedzenia
A jeho poznámka je namieste. V hypotetickom prípade, že by umelá inteligencia dokázala samu seba vzdelávať, kombinovať súvislosti a predovšetkým hľadať najracionálnejšie riešenia zverených problémov, veľmi rýchlo sa mohla dostať do konfliktu s ľudskými záujmami. Čo predstavuje bezpečnostnú hrozbu pre spoločnosť.

Space Engineer otvorila mladému Slovákovi dvere do sveta komerčne úspešných počítačových hier. Snímka: Keen Software House

Rovnaké riziko by podľa Mareka Rosu predstavovala situácia, keď by umelá inteligencia nebola dostatočne vyvinutá, narazila by na svoje konkrétne obmedzenie a urobila nesprávne rozhodnutie. „To by rovnako mohlo mať fatálne následky. Práve preto je praktické využitie umelej inteligencie Achilova päta celého projektu. Ak budeme mať finálnu univerzálnu verziu, tak si nájde uplatnenie úplne v každej oblasti. Môže riadiť autá, programovať, liečiť...“ vysvetľuje Marek. No dovtedy by nedokonalá inteligencia mohla byť problém.

Späť ku hrám
Práve preto sa Marek Rosa so svojím projektom  oblúkom vracia do prostredia, ktoré dobre pozná. Nakoniec sám ho dokázal vytvoriť. Do počítačových hier. A prvé praktické využitie umelej inteligencie si vie predstaviť práve v tomto segmente. „Ak umelá inteligencia urobí zlé rozhodnutie, maximálne môže nahnevať hráča. Ale nikoho by tým nezabila, nezranila ani nepripravila o peniaze,“ uzatvára Marek Rosa.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.