Reuters

Ľudia sa polievali ľadovou vodu kvôli ALS. Vďaka financiám objavili vedci nový gén

28.07.2016, 19:00
ČTKČTK

Obrovská kampaň, v ktorej si ľudia na seba liali ľadovú vodu z vedra pred dvoma rokmi zaplavila Facebook, napomohla k financovaniu významného vedeckého objavu v oblasti neurodegeneratívneho ochorenia mozgu, informovalo o tom BBC.

V lete 2014 viac ako 17-miliónov ľudí nahralo na facebook svoje "ľadové videá", vrátane mnohých celebrít, a vyzývali ostatných k zapojeniu sa do tejto akcie. Výzvy videlo asi 440 miliónov ľudí po celom svete. Cieľom neprehliadnuteľnej kampane bolo získať peniaze na výskum amyotrofickej laterálnej sklerózy (ALS), čo je ochorenie mozgu spôsobujúcej degenerácii a stratu buniek centrálnej nervovej sústavy, ktoré ovládajú vôľou ovplyvniteľné svalové pohyby. Pacient potom znehybnie pri zachovaní psychických a mentálnych schopností. Príčiny ochorenia nie sú ešte celkom známe.

Vedcom sa však teraz - aj vďaka financiám z kampane - podarilo identifikovať nový gén spojený s týmto ochorením - NEK1. Výsledky výskumu boli publikované v odbornom časopise Nature Genetics a ide o doposiaľ najväčšiu štúdiu k dedičnej forme ALS. To, že sa podarilo rozpoznať vplyv génu NEK1 na ALS umožní teraz vedcom vyvinúť vhodný spôsob génovej terapie.

Hoci iba u 10 percent pacientov s ALS ide o dedičnú formu, výskumníci veria, že genetické faktory stoja za oveľa väčším percentom prípadov. Kampaň priniesla od ľudí, ktorí sa polievali vodou a vkladali svoje videá na sociálne siete 115 miliónov dolárov. Túto výzvu síce niektorí kritizovali ako hlúposť, ale dokázala získať finančné prostriedky pre šesť vedeckých projektov.

01 - Modified: 2024-02-26 12:16:19 - Feat.: - Title: Herec zo Star Treku či z filmu Captain Marvel podľahol zákernej chorobe. Mal len 49 rokov 02 - Modified: 2022-04-27 06:57:06 - Feat.: - Title: Martina sa stará o smrteľne chorého manžela: Je odo mňa závislý, ale láska mi nedovolí odísť 03 - Modified: 2020-10-26 12:40:02 - Feat.: - Title: Ako dokáže navrhnutá liečba spomaliť rozvoj ALS?
26. apríl 2024 22:58