Vedci objavili obrovský koralový útes pri ústí Amazonky

24.04.2016, 00:00

Obrovský koralový útes objavili vedci pod bahnitou vodou neďaleko ústia rieky Amazonky. Objav okrem vedcov a vlád prekvapil tiež ropné spoločnosti, ktoré už v oblasti začali ropný prieskum, napísal britský denník Guardian.

Tento objav prekvapil aj expertov, pri Amazonke jednoducho koralový útes nečakali. Mnoho najväčších riek sveta totiž vytvára veľké preliačiny a žiadne koraly tu nežijú. Tím sa navyše darí v čistej, slanej vode s dostatkom slnečného svitu. Rovníková voda neďaleko ústia Amazonky však patrí k najviac bahnitým na svete. Veľtok unáša veľké usadeniny aj tisíce kilometrov po prúde a vyplavuje ich do mora.

Útesu, ktorý je zhruba 965 kilometrov dlhý a 120 metrov hlboký, sa pod vrstvou sladkej vody z Amazonky podľa všetkého darí existovať. Podľa štúdie publikovanej v piatok v časopise Science Advances je v porovnaní s ostatnými útesmi relatívne "chudobný". Aj tak tu však experti našli 60 druhov húb, 73 druhov rýb, hviezdice, langusty a ďalšie formy života.

Objavili sa však zmienky, že útes sa nachádza vo vážnom nebezpečenstve. Brazílska vláda podľa médií predala časť oblasti ťažobnej spoločnosti. Celkom vraj ide o 80 blokov, pričom v štvrtine z nich sa už rozbehla ťažba. Predpokladá sa, že niektoré bloky koralov sa nachádzajú pri hornom okraji útesu.

"Takto rozsiahle priemyselné aktivity predstavujú veľký problém pre životné prostredie," uviedli autori štúdie. Vedci objavili obrovský koralový útes pri ústí Amazonky

Obrovský koralový útes objavili vedci pod bahnitou vodou neďaleko ústia rieky Amazonky. Ekosystém s rôznymi druhmi koralov, morských húb a koralových rýb má rozlohu približne 9300 kilometrov štvorcových a siaha od Francúzskej Guyany až po spolkový štát Maranhao na severovýchode Brazílie. Objav okrem vedcov a vlád prekvapil tiež ropné spoločnosti, ktoré už v oblasti začali ropný prieskum, napísal britský denník Guardian.

Vedci skúmajú vzorky z koralového útesu. Patricia Yage