Prelomový objav potvrdil, čo Einstein predpovedal už pred 100 rokmi

11.02.2016, 17:00
chochoTASRTASR

Tím fyzikov dnes oznámil, že zaznamenal zvuk z kolízie dvoch čiernych dier vzdialených miliardy svetelných rokov. Tým sa podľa portálu The New York Times vyplnilo posledné "proroctvo" Einsteinovej všeobecnej teórie relativity.

"Einstein by bol šťastný"

Slabý stúpavý tón, ktorý bol zaznamenaný, je podľa fyzikov dôkaz gravitačných vĺn - sú to vlnky v tkanine časopriestoru, ktoré slávny fyzik Albert Einstein predpovedal pred sto rokmi. Zároveň ide aj o ďalšie potvrdenie povahy čiernych dier, ktoré vznikajú nahustením obrovského množstva hmoty do malého priestoru, čím sa časopriestor ohne až do takej miery, že gravitácia, ktorú čierna diera spôsobuje, nedovolí uniknúť ani svetlu.

Všeobecnejšie a poetickejšie povedané, znamená objav gravitačných vĺn nahliadnutie do najhlbších tajomstiev fyzikálnej reality.

Vlny zachytili dve antény v tvare písmena L v štátoch Washington a Louisiana známe ako LIGO 14. septembra 2015.

"Myslím si, že Einstien by bol veľmi šťastný," povedala hovorkyňa LIGO Scientific Collaboration Gabriela González. Podľa Szabolcs Marka, profesora Kolumbijskej Univerzity, "to bude jeden z hlavných prielomov vo fyzike na dlhú dobu."

Galileo a útok na Nobelovu cenu

Niektorí fyzici to prirovnávajú k objavu Higgsovho bozónu z roku 2012, iní tvrdia, že ide o ešte väčší objav.

"Dá sa to naozaj prirovnať iba k momentu, keď Galileo teleskopom po prvý raz zhliadol planéty. Naše chápanie vesmíru sa dramaticky zmenilo," uviedol teoretický fyzik Abhay Ashtekar z Pennsylvánskej štátnej univerzity.

"Vyzerá to na Nobelovu cenu," poznamenal Karsten Danzmann z Inštitútu Maxa Plancka pre gravitačnú fyziku (AEI) v Hannoveri, ktorý je vedúcim európskej časti výskumného tímu. Objav prirovnal k rozšifrovaniu štruktúry DNA.

Ako guľa na trampolíne

"Až doteraz sme my, vedci, videli len pokrivený časopriestor, keď je v pokoji," povedal Kip Thorne z Kalifornského technologického inštitútu. "Je to akoby sme videli len hladinu oceánu počas pokojného dňa, ale nikdy by sme hladinu nevideli počas búrky s rozbúrenými vlnami."

Čierne diery, ktoré pozoroval LIGO vytvorili "búrku", v ktorej sa tok času zrýchľuje, potom spomaľuje a opäť zrýchľuje. "Búrka týmto spôsobom ohýba priestor," vysvetľuje Thorne.

Keď Einstein v roku 1915 zverejnil svoju teóriu, prepísal pravidlá pre priestor a čas, ktoré pred 200 rokmi zaviedol iný slávny fyzik, Isaac Newton. Einstein zbúral dovtedajšie presvedčenie o tom, že priestor je statický a čas je absolútny (teda, že čas plynie všade a za každých podmienok rovnako). Namiesto toho tvrdil, že hmota a energia deformujú geometriu vesmíru, podobne, ako bowlingová guľa ohne trampolínu. Ohyb na trampolíne spôsobí, že menšie objekty sa zosunú k bowlingovej guli. Veľmi laicky sa dá povedať, že podobným spôsobom funguje aj gravitácia.

Hmota a energia môžu spôsobiť, že časopriestor sa natiahne, stiahne či rozvlní a vytvorí tak gravitačné vlny.

01 - Modified: 2008-02-05 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Zjednodušovanie podnikania po slovensky