StoryEditor

BMW H2R: Honba za rekordmi s vodíkovým pohonom

10.03.2005, 23:00

Tesne pred otvorením autosalóna v Bratislave nám nedá, aby sme sa ešte raz neobzreli za prvým významným salónom, ktorý sa uskutočnil v polovici januára v americkom Detroite. Bolo totiž na ňom toľko noviniek a zaujímavostí, že všetky sa nevmestili na stránky motoristických rubrík v Hospodárskych novinách a vo Formáte.
Svetovú premiéru mal BMW päťkového radu s novým 6-valcovým motorom (patrí k najľahším na svete vo svojej kategórii) a inteligentným pohonom všetkých kolies xDrive. Tým sa táto limuzína stáva ešte atraktívnejšou. Nové verzie kombi 523i a 530i takisto majú svoj šarm. V Amerike malo premiéru tiež BMW 530xi Touring, v ktorom je zladený športový charakter, veľkoryso riešený vnútorný priestor a jazdný komfort. Variabilný batožinový priestor má objem od 500 do 1 615 litrov a voliteľný pohon všetkých kolies xDrive má aj funkciu HDC (Hill Descent Control), čo je asistent pre jazdu z prudkého svahu.
Kým bežné systémy pohonu všetkých kolies reagujú až vtedy, keď sa kolesá pretáčajú, xDrive sa aktivuje ešte pred ich preklzovaním. V zlomkoch sekundy sa prostredníctvom elektronicky riadenej lamelovej spojky rozdelí pôsobenie síl medzi nápravami -- v závislosti od trakcie a jazdnej stability.
Nové motory nahrádzajú dosiaľ používané šesťvalce so zdvihovými objemami 2,2 -- 2,5 a 3,0 l. Základnou verziou je model 523i s objemom 2,5 litra, výkonom 130 kW (177 k) a maximálnym krútiacim momentom 230 Nm. V 525i dosahuje rovnaký motor výkon 160 kW (218 k) a disponuje maximálnym krútiacim momentom 250 Nm. Topmodel so 6 valcami je označený 530i. Tento motor s objemom 3,0 l sa ochotne nechá vytáčať až do 6 600 ot./min. -- vtedy dosahuje výkon 190 kW (258 k) a k dispozícii je maximálny krútiaci moment 300 Nm. V porovnaní s odchádzajúcimi modelmi je pokles spotreby paliva v priemere okolo 7 %. Maximálne rýchlosti sa pohybujú medzi 235 -- 250 km/h.
Najsilnejšie BMW radu 5, aké sa kedy vyrábalo, má označenie BMW M5 a americkej verejnosti ho predstavili po prvý raz. Desaťvalcový motor do V disponuje výkonom 373 kW (507 k) a krútiacim momentom 510 Nm. Prevodovka SMG má 7 stupňov, maximálne otáčky motora 8 000. Ohromnú silu tohto automobilu potvrdzujú údaje o zrýchlení a jazdnej dynamike: šprint z 0 na 100 km/h zvládne za menej než päť sekúnd, 200 km/h za 15 s. Maximálna rýchlosť je však obmedzená na 250 km/h.
Doslova povznesenie medzi priaznivcami značky BMW vzbudil model H2R na vodíkový pohon. Vlani zaznamenal deväť rýchlostných rekordov a kombinuje alternatívny pohon na vodík a klasické palivo. Základom prototypu je dvanásťvalcový spaľovací motor z BMW 760i, ktorý s pohonom na vodík dosahuje výkon 210 kW/285 k. Vďaka tomu zrýchľuje BMW H2R z 0 na 100 km/h asi za šesť sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť okolo 300 km/h. Tento prototyp v septembri 2004 pôsobivo dokázal potenciál vodíkového auta so spaľovacím motorom, keď stanovil deväť rýchlostných rekordov. Tým potvrdil, že vodík môže nahradiť konvenčné palivá, pričom šoféri sa nemusia zrieknuť dynamickej jazdy, aká je zvyčajná pre dnešné automobily. Z výfuku pritom vypúšťa prakticky iba vodnú paru.
Rekordné vozidlo má koeficient aerodynamického odporu Cx = 0,21 aj vďaka aerodynamicky optimalizovanej karosérii z plastu, posilneného uhlíkovými vláknami. Vývojové oddelenie BMW ho na rekordné jazdy pripravilo v priebehu 10 mesiacov. Okrem iného absolvovalo BMW H2R 1 míľu s letmým štartom za 19,9 s, 1 míľu s pevným štartom za 36,7 s a 10 míľ s pevným štartom za 221,1 s.

menuLevel = 2, menuRoute = style/uzitkove-auta, menuAlias = uzitkove-auta, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 11:03