29.05.2017, 07:00

Experti radia, investujte do vína. Je to lepšia voľba než zlato či diamanty

Prestíž, elegancia a vkus. Investícia do vína nie je o bezduchom rozjímaní nad pohárikom. Je to tvrdý obchod, kde môžete dobre zarobiť. Len treba poznať zopár dôležitých pravidiel. Vínu totiž dokážu porozumieť iba fundovaní fajnšmekri.

Experti radia, investujte do vína. Je to lepšia voľba než zlato či diamanty
Zdroj: P.Mayer

Kvalitné investičné víno patrí do rúk solventných ľudí, ktorí tento lahodný mok milujú. Kvapku po kvapke si ho nalievajú do svojho portfóliového pohára. Ten musí mať punc mimoriadneho luxusu. Lebo investovať do vína, to je umenie, ktorému sa boháči z celého sveta učia dlhé desaťročia.

Začínať vraj extrémne drahou fľašou nie je ten najlepší nápad. K investičnému pokladu sa treba prepracovať postupne, s pokorou a hlavne čistou hlavou. Vôbec to nie je jednoduché. Investovať do hroznového moku, to chce veľa skúseností a znalostí. Víno treba kupovať na správnom mieste a v správnom čase.

Zrejúci potenciál

Investori si väčšinou najímajú odborníkov na investičné vína. Jedným z nich je aj Miroslav Jajcay, someliér a obchodník s vínom. Na nákupy chodí do Francúzska, hlavne do Bordeaux, kde sa investičné vína predávajú a nakupujú už od 12. storočia.

Zdroj: P.Mayer

„Pri austrálskych či kalifornských alebo slovenských vínach tento obchod nefunguje, i keď pokusy boli najmä v Austrálii,“ vysvetľuje someliér. Ako teda investovanie do vína funguje? „Kupujem mladé víno En Primeur, to znamená ešte pred tým, ako sa dostane do fliaš. Má nižšiu cenu, ale má aj zrejúci potenciál, ktorý jeho cenu môže časom zvýšiť,“ vysvetľuje podstatu tohto biznisu Jajcay.

Zhodnotenie je zaručené

Investičného vína je na trhu málo. Preto je takmer isté, že jeho cena bude stúpať. Tam, kde rastie dopyt, zvyšujú sa aj ceny. „Niektoré ročníky vín sa vykúpia priamo v Bordeaux za pár minút. Keď tam nemáte kontakty a nie ste rýchli, tak si to víno nekúpite, lebo sa minie. Navyše na bežné ochutnávky pri francúzskych zámkoch sa bežný vinár nedostane, iba ak s človekom, ktorý sa tam vyzná,“ vysvetľuje Jajcay.

Víno sa tam kupuje ešte pred tým, ako ide zrieť do sudov. V apríli, keď sa robia ochutnávky mladého vína z minulého roka, someliér za pár dní ochutná stovky vzoriek a nakúpi pre klientov niekoľko desiatok až stoviek vín. Odhadnúť zrejúci potenciál vína nie je hračka. Musíte mať chuťovú pamäť, skúsenosti a niekedy sa oplatí ísť aj do menej vydarených vín, ktoré sa môžu viac zhodnotiť.

„Zhodnotenie fľaše z priemerného ročníka môže byť za rok aj 20 percent, ak sa vydarí.  Priemerné zhodnotenie investičných vín je okolo 7 percent ročne, i keď som kúpil aj menej známe víno z ročníka 2009, ktorému narástla cena za rok aj dvojnásobne,“ tvrdí odborník.

Zdroj: P.Mayer

Zrieť však môžu červené vína z Bordeaux niekoľko desaťročí, i keď „picí“ potenciál majú už po niekoľkých rokoch. Takže o ročné zhodnotenie ani tak nejde. Ceny vín z oblasti Bordeaux sa pohybujú od niekoľko desiatok eur za fľašu až po dvetisíc eur. Napríklad fľaša Château Petrus stojí okolo 1 500 eur a po dvoch rokoch, kým príde na trh či k zákazníkovi, nafľašované a s etiketou stojí okolo 1 800 eur. Potom každý rok jeho cena postupne rastie.

Riziko sa dá znížiť

Určité riziko nižšieho zhodnotenia, samozrejme, existuje: „Na víne neprerobíte, i keď nemusíte ani veľa zarobiť,“ tvrdí someliér. Navyše, riziko sa dá eliminovať dobrým skladovaním a nákupom viacerých fliaš – teda diverzifikáciou portfólia.

„Tie postupne ochutnávate a zisťujete, či víno už chuťovo dozrelo a či ste neprešvihli jeho zrelosť,“ vysvetľuje Jajcay.  Investičné víno teda hodnotu nestráca, len niektoré odrody či ročníky môžu rásť pomalšie ako iné. „Ročník 2016 bude excelentný, pretože počasie na jeseň v Bordeaux bolo ideálne na vyzretie hrozna,“ tvrdí someliér.

Investor musí počítať aj s nákladmi na prepravu a uskladnenie. Víno buď uložia priamo v Bordeaux, alebo u slovenského obchodníka, ktorý má k dispozícii špeciálne sklady a pivnice. „Debnička 12 vín Château Mouton Rothschild, ktorého fľaša stojí 400 eur, vyjde majiteľa na 12 eur ročne. Jeho zhodnotenie je určite vyššie,“ tvrdí odborník.

Opatrní investori obchodujú cez fondy

Český obchodník s vínom Zlatko Míčka sa špecializuje na ďalšiu francúzsku lokáciu – Burgundsko. „Väčšina ľudí by zostala pri moravských alebo slovenských vínach. Sú dostupné, cenovo prijateľné a sú naše. Keď však prídete do Burgundska, okamžite vás očarí. Ich vinice sú malé, rodinné, žiadnych veľkých vinárov tu nenájdete. A k tomu ešte ich špecifická mentalita.

Zdroj: P.Mayer

Burgunďania sa totiž nepovažujú za Francúzov. Trvá veľmi dlho, kým sa medzi nich dostanete. Ak sa vám to podarí, pustia vás až do rodiny, stávajú sa vašimi dobrými priateľmi. Ak sa zamilujete do Burgundska, cesta späť už neexistuje. Musíte sa tam neustále vracať.“

Vína z tejto oblasti sú mimoriadne drahé, no je ich menej ako v Bordeaux. Pre opatrnejších investorov Míčka zriadil investičný fond, ktorý sa špecializuje práve na vína.

„Náš fond je určený pre klientov, ktorí chcú investovať do vína, no nechcú alebo nevedia skladovať fľaše. Investor si kúpi podiel a dostane akcie fondu. Ich hodnota sa pravidelne mení podľa vývoja cien vín. Vína fyzicky existujú, máme ich uložené v Bordeaux, Londýne alebo Prahe. S vínami obchodujeme na burze a raz za štvrťrok meníme ceny akcií. Investor môže kedykoľvek predať svoj podiel. Je to klasický investičný fond.“

Okrem správneho skladovania sa dá riziko straty eliminovať aj diverzifikáciou portfólia vín. Teda nákupom viacerých odrôd a ročníkov. Ak vám niektorý ročník neprinesie želaný výnos, vykryť ho môže iné víno, ktoré sa zhodnotí viac.

Riziko je aj v nakupovaní vína cez internet. „Kúpite si drahé francúzske víno o 50 eur lacnejšie, ako je jeho reálna cena, ale nemáte istotu, čo skutočne v tej fľaši je a či bolo dobre skladované,“ vysvetľuje Jajcay.

Zdroj: P.Mayer

Navyše, funguje aj čierny trh s týmto vínom. Rozšírený je najmä v Číne, kde každý rok pribudne niekoľko milionárov, ktorí sa radi pochvália, že pijú víno z Bordeaux. Dobrého vína je však málo a dopyt je veľký.

Investori aj vínomilci

Víno nakupujú úspešní manažéri, finančníci a bohatí ľudia, ktorí milujú víno. U nás ich je pravdepodobne iba zopár desiatok: „Málokto kupuje víno iba na biznis, i keď sa nájdu aj takí. Skoro každý ho chce po čase ochutnať a vypiť,“ tvrdí Jajcay.  

Svojim zákazníkom poradí určitý štýl vína, podľa toho, čo vo víne hľadajú. „Niektorí idú po názve vína, iní zbierajú víno podľa zámkov a ďalší chcú len najlepšie hodnotené vína,“ opisuje investičný apetít klientov someliér.

Podľa Míčku je víno typickou alternatívnou investíciou, za ktorou sa skrýva silná emócia: „Máme veľa investorov, ktorí si veľkú časť vína nechávajú pre seba. Uložia si ho do pivnice a o 10 rokov, keď je najlepšie, si ho slávnostne otvoria a vypijú. Oni totiž investujú sami do seba.“

Aukcie sú vzrušujúce, ale predražujú vína

Ak investor nestihne nakúpiť víno priamo vo francúzskych zámkoch, má ešte jednu šancu. Sekundárny trh, teda obchodovanie s konkrétnymi fľašami a značkami. Najznámejšie aukcie s luxusným vínom organizuje londýnsky aukčný dom Christie's.

Zdroj: P.Mayer

„Pravidelne sa na nich zúčastňujeme a nakupujeme fľaše, celé kolekcie, vínne pivnice alebo vinárstva. Pred veľkými aukciami sú ochutnávky a býva to väčšinou veľká sláva. V Christie's s sú profíci a pozdvihli úroveň aukcií o 100 percent vyššie a poskytujú záruky. Pre nás obchodníkov je však vždy výhodnejšie nakupovať priamo vo Francúzsku,“ hovorí Míčka.

Za 10 rokov sa vína zhodnotili o 267 percent

Investori tento rok jasajú. Ceny investičných vín totiž prudko stúpajú. Podľa Knigh Frank Fine Wine Icons indexu išli hore o 24 percent. Podľa analytika J&T Banky Stanislava Pánisa silný rast zaznamenali hlavne vína z oblasti Bordeaux, ale aj kalifornské a vína z talianskeho Piemontu: „Najdrahšie vydražené víno v minulom roku však pochádza z burgundskej oblasti. Je to Romanée Conti ročník 1988, zmenilo majiteľov za 129 250 libier. Práve burgundské vína by mali mať podľa zberateľov najväčší potenciál zhodnotenia v budúcich rokoch.“

Štatistiky za posledných 10 rokov sú ešte ohromujúcejšie: „Vína sa zhodnotili o 267 percent.“

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.